Що б не відбувалося в Україні, українську культуру та її розвиток не зупинити. Harper's Bazaar Ukraine розпочинає цикл інтерв’ю з представниками індустрії, які працюють над формуванням культурної спадщини нашої країни, закарбовуючи свої імена на власних полотнах та сторінках історії.
Кілька років тому на мистецькому небосхилі засяяла нова яскрава зірка, почерк якої з кожним днем стає все більш впізнаваним. Люди з усього світу цікавляться її творчістю, купують роботи та відвідують виставки талановитої української мисткині, яка через яскраві образи з використанням традиційних мотивів знайомить з рідною культурою та підіймає складні теми.
«Мої роботи — це моя сила. Через них я стараюсь привернути увагу людей до теми сильної жінки, об’єктивізації та сексуалізації жіночого тіла. Пробую висловити думку тварин, якими люди нехтують, яких ображають, а вони не можуть це сказати за себе. Також висвітлюю та популяризую Україну та її багату, неймовірно магічну і глибоку культуру. Говорю про силу народу, нашу боротьбу і перемогу».
Ірина Максимова народилася в Коломиї, закінчила «Львівську політехніку» і працювала дизайнером в IT-компанії. Під час пандемії втратила роботу. Це вивільнило час для малювання і стало свого роду відправною точкою зростання. У 2020 році відбулася її перша персональна виставка у Львові.
Про початок творчого шляху, ключову серію робіт і першу продану роботу, про критику та реакцію на неї, про те, що найбільше сприяє творчості та що найскладніше у створенні картини, про роль освіти для митця та те, як початківцю заявити про себе, Ірина Максимова розповіла Лесі Пахариній в інтерв’ю для Harper's Bazaar Ukraine.
БЛІЦ
Ваш улюблений художник. Анрі Тулуз-Лотрек, Примаченко.
Ваша улюблена картина. Чесно, такої немає.
Ваш улюблений напрям у мистецтві. Неможливо виділити якийсь один.
Ваш улюблений музей/галерея. Pompidou в Парижі.
Ваш улюблений фільм про мистецтво. Factory girl.
Ваші улюблені кольори, поєднання кольорів. Робота визначає колір, а не колір роботу.
Малювання — це дар чи ремесло? Симбіоз.
Опишіть своє мистецтво кількома словами. Чесне.
Якби не мистецтво, то... Світ повен нерозкритих можливостей.
Ви інтроверт чи екстраверт? Інтроверт.
Ваш найбільший страх. Смерть.
У порядку пріоритетності: самореалізація, слава чи гроші? Самореалізація, потім фінансова незалежність, і на третьому місці слава.
З ким із митців або відомих людей ви б хотіли зустрітися? З Мариною Абрамович. Хотіла б піти з нею в один з її походів. Або Хокні, видається дуже миленьким. Або повернутися в минуле і зустрітися з Параскою Плиткою-Горицвіт. Дуже цікава та добра жінка була.
Коли та з чого почався ваш творчий шлях? Чи пам'ятаєте свою першу роботу і якою була реакція інших на неї?
Думаю, мій творчий шлях почався ще з дитинства: мені завжди подобалося малювати. Моїми першими роботами були пейзажі та принцеси, які завжди зустрічали схвалення та підтримку, що стимулювало мене продовжувати.
Розкажіть, будь ласка, про техніку малювання, яку ви використовуєте.
Я працюю переважно акриловими фарбами, спрей-балончиками, маркерами, пастелями, олійними олівцями, а закінчую роботу, покриваючи її лаком.
Чи відбулися якісь зміни у вашому мистецтві протягом творчого шляху? Якщо так, то які? Що було їхнім рушієм, причиною?
Моє мистецтво постійно розвивається і змінюється під впливом внутрішньої боротьби. Я не намагаюсь свідомо змінювати свій стиль. Зміни завжди відбуваються інтуїтивно. Все природно, у відповідь на зміни в моєму житті та навколишньому світі.
Скільки картин ви створили? Чи є якась певна робота чи серія, яка, на вашу думку, була ключовою і/або дуже вагомою у вашій кар’єрі?
Я ніколи не рахувала, але робіт багато. Думаю, ключовою стала серія з котиками в цирку. Це була моя перша персональна виставка, і це був момент, коли відчула, що я на своєму місці.
Чи відокремлена ваша ідентичність як мисткині від вашої ідентичності як особистості?
Напевно, ні. Моє мистецтво є відображенням мого внутрішнього світу і поглядів, тому воно тісно переплітається з моєю особистістю. Між моєю ідентичністю як мисткині та як людини немає розділення як такого.
Чи стикалися ви з критикою? Як ви на неї реагуєте? Чи впливає це на бажання продовжувати займатися улюбленою справою?
Критика завжди була. Це невідіймана частина життя митця. Так, вона буває болісною, але я стараюся знаходити сили брати від неї тільки корисне. Вона не впливає на моє бажання працювати, бо я точно знаю, куди рухаюсь.
Звідки ви черпаєте натхнення? Чи відомі вам так звані муки творчості? Якщо так, то як з ними впоратися?
Все довкола надає мені ідеї для роботи. У моменти, коли ідеї не приходять, я повертаюсь до ескізів або експериментую з іншими матеріалами, як-от текстиль. Я не вірю в муки творчості — вірю в наполегливість і постійну роботу над собою.
Що найбільше сприяє творчості (якщо говорити як про внутрішні стани, так і про зовнішні фактори)?
За останні кілька років все сприяє моїй творчості, я завжди маю бажання працювати, тому що у мене завжди є що сказати. Коли щаслива, коли мені сумно, болить чи страшно — це складові мене і моєї роботи.
Що найскладніше в процесі створення картини? Яка картина далася вам найскладніше?
Загалом я не маю фізичних складностей у створенні картин, хіба часом важко впоратися з великими полотнами. А от емоційно складно було створювати багато картин.
Як ви вважаєте, ваша творчість більше виражає ваші внутрішні почуття чи відображає зовнішній світ? Що ви хочете транслювати своїми роботами?
Моя творчість виражає обидва світи. Зовнішній світ не може не впливати на мої внутрішні почуття. Всі мої роботи передають щось із моїх думок чи бажань або протестів.
Мої роботи — це моя сила. Через них я стараюся привернути увагу людей до теми сильної жінки, об’єктивізації та сексуалізації жіночого тіла. Пробую висловити думку тварин, яких люди ображають і які не можуть це сказати за себе. Також висвітлюю та популяризую Україну та її багату, неймовірно магічну і глибоку культуру. Говорю про силу народу, нашу боротьбу і перемогу.
Чи потрібно додавати пояснення до картин, на вашу думку?
На мою думку, картини не завжди потребують додаткових пояснень. Мені, наприклад, цікаво слухати, що люди відчувають, дивлячись на мої картини.
Ідеальна атмосфера для творчості — це…
Думаю, такої немає. Для мене це завжди, всюди, у будь-який час доби та коли я цього хочу.
Як ви оцінюєте стан сучасного українського мистецтва? Які в ньому є проблеми? І які шляхи їх вирішення можуть бути?
З кожним днем все стає краще і краще!
Які перспективи розвитку сучасного українського мистецтва ви бачите?
Останнім часом українці активно починають цікавитись мистецтвом. Це дуже тішить і викликає оптимізм щодо його майбутнього.
Кого з українських митців ви можете виділити? Хто вам близький по духу?
Семків, Ралко, Сагайдаковський, Кадирова, Молдованов. І ще дуже багато.
Чи важлива відповідна освіта для митця, на вашу думку?
Ні. Освіта є корисною, але не обов'язковою умовою для становлення митця.
Як митцю-початківцю заявити про себе та почати продавати свої роботи?
Ми живемо в час інтернету та соціальних мереж. Це невичерпні можливості для кожного. Будь ласка, користуйтеся ними, і все буде добре.
Чи пам'ятаєте ви, як вперше продали свою картину? Які це були емоції? Що купили на зароблені кошти?
Першою роботою, яку я продала, була абстракція на папері. Це був період карантину. ЇЇ купили за 1000 грн, і пам’ятаю, як не могла повірити, що мені заплатили так багато грошей за мою роботу. За ці кошти я пішла в ресторан.
Що, на вашу думку, робить митця великим, видатним?
Пам’ять через час. Велич митця криється в його здатності залишити слід в історії.
Про що ви мрієте як мисткиня та як людина?
Як мисткиня і як людина дуже мрію, щоб люди стали добрішими.
Чим ви любите займатися, крім малювання?
Шити, читати, подорожувати, гуляти з песиком, вчитися нового, кататися на сноуборді, сидіти сама вдома і слухати музику.
Як на ваше мистецтво вплинула війна?
Тепер кожна моя робота несе ідею перемоги України, незламності українського духу, непереможності українських захисників та захисниць. Це як особиста мантра, яка повторюється з картини в картину.
Чи є у вас картини, які були намальовані в період, коли ви відчували себе дуже щасливою, і навпаки? Як вони називаються?
Є роботи, створені у моменти щастя та смутку. Добре пам’ятаю останню нещасливу — це картина «Я жива і буду вічно жити». Щодо щасливої — важко відповісти, це набагато складніша емоція, але можу точно сказати, що коли малюю картини зі своїм собакою, я завжди щаслива. Я його дуже люблю.