Довженко-Центр анонсував нову книгу, яку представить на фестивалі «Книжковий Арсенал», що цього року відбудеться з 28 травня по 1 червня. Видання американського дослідника Джошуа Ферста «Український кінематограф: приналежність та ідентичність за радянської відлиги» розказує про феномен поетичного кіно.
До цієї мистецької течії, що виникла в середині 1960-х, відносять роботи Сергія Параджанова, Юрія Іллєнка, Леоніда Осики, Івана Миколайчука та інших відомих режисерів.
На противагу соціалістичним ідеям та побутовому реалізму представники українського поетичного кіно експериментували з візуальними образами, сюрреалістичністю, символізмом, досліджували та переосмислювали національні мотиви, історію, міфологію та фольклор. Картини цього періоду вплинули на подальші пошуки та розвиток кінематографу в Україні.
Формальним початком руху вважається створення фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків». Картина заснована на однойменній повісті Михайла Коцюбинського. За сюжетом два гуцульські роди багато років ворогують. В атмосфері озлобленості й помсти зароджується чиста, світла любов Івана та Марічки, що належать до ворогуючих сімей. Іван змушений піти на заробітки, а Марічка в цей час гине в річковій безодні. Іван намагається забути кохану, але у нього це не виходить. Тільки в передсмертному маренні Іван віднаходить своє щастя.
Картину високо цінують за її унікальний візуальний ряд, звернення до гуцульських традицій та поетичне зображення природи. Стрічка займає перше місце в рейтингу «100 найкращих фільмів в історії українського кіно».
У своїй книзі Джошуа Ферст характеризує історичний та географічний, ідеологічний і виробничий контексти, пояснюючи, чому і як виник феномен українського поетичного кіно. Редактором видання став Станіслав Мензелевський, дизайн створила Галя Вергелес, а переклад книги з англійської було здійснено за підтримки Goethe-Institut в Україні.