Довженко-Центр видав книгу, присвячену українському поетичному кіно

Довженко-Центр видав книгу, присвячену українському поетичному кіно

Роботу американського дослідника Джошуа Ферста

АВТОР:

ФОТО: Довженко-Центр

ОПУБЛІКОВАНО: 28 травня 2025

Довженко-Центр анонсував нову книгу, яку представить на фестивалі «Книжковий Арсенал», що цього року відбудеться з 28 травня по 1 червня. Видання американського дослідника Джошуа Ферста «Український кінематограф: приналежність та ідентичність за радянської відлиги» розказує про феномен поетичного кіно.

До цієї мистецької течії, що виникла в середині 1960-х, відносять роботи Сергія Параджанова, Юрія Іллєнка, Леоніда Осики, Івана Миколайчука та інших відомих режисерів.

На противагу соціалістичним ідеям та побутовому реалізму представники українського поетичного кіно експериментували з візуальними образами, сюрреалістичністю, символізмом, досліджували та переосмислювали національні мотиви, історію, міфологію та фольклор. Картини цього періоду вплинули на подальші пошуки та розвиток кінематографу в Україні.

Книга про українське поетичне кіно

Формальним початком руху вважається створення фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків». Картина заснована на однойменній повісті Михайла Коцюбинського. За сюжетом два гуцульські роди багато років ворогують. В атмосфері озлобленості й помсти зароджується чиста, світла любов Івана та Марічки, що належать до ворогуючих сімей. Іван змушений піти на заробітки, а Марічка в цей час гине в річковій безодні. Іван намагається забути кохану, але у нього це не виходить. Тільки в передсмертному маренні Іван віднаходить своє щастя. 

Картину високо цінують за її унікальний візуальний ряд, звернення до гуцульських традицій та поетичне зображення природи. Стрічка займає перше місце в рейтингу «100 найкращих фільмів в історії українського кіно». 

Книга Джошуа Ферста про українське поетичне кіно

У своїй книзі Джошуа Ферст характеризує історичний та географічний, ідеологічний і виробничий контексти, пояснюючи, чому і як виник феномен українського поетичного кіно. Редактором видання став Станіслав Мензелевський, дизайн створила Галя Вергелес, а переклад книги з англійської було здійснено за підтримки Goethe-Institut в Україні.

Сергій Параджанов та інші представники українського поетичного кіно


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ