«Магія кіно» — ми часто чуємо цей вислів, але рідко бачимо на екрані фільми, що справді вражають, стирають кордони та змінюють наше сприйняття. Саме так впливає на глядача нова картина грецького режисера Йоргоса Лантімоса «Бідолашні створіння» — стрічка, що знаходиться на перетині жанрів, поєднує елементи науково-фантастичного горору, комедії та соціальної драми.
Це не просто фільм, а комплексний досвід. Здається, як і герой його картини, вчений Годвін Бакстер (Віллем Дефо), режисер проводить над аудиторією експеримент і отримує чудові результати: схвалення від критиків і публіки, венеційського «Золотого лева» та 11 номінацій на «Оскар».
Стрічка «Бідолашні створіння» заснована на романі Аласдера Грея і розказує неймовірну історію жінки на ім’я Белла (Емма Стоун), що мешкає в Англії XIX століття.
Завдяки костюмам Голлі Веддінгтон, які поєднують історичні силуети та сучасність, а також декораціям Джеймса Прайса і Шони Хіт, що працює з культовим фешн-фотографом Тімом Вокером, глядач занурюється у світ ретро-футуризму. Він здається одночасно знайомим і магічним, що робить стрічку схожою на сон, від якого неможливо відірватися.
Внаслідок трагічних обставин головна героїня гине, але це тільки початок її шляху, адже на Беллу чекає переродження з новою свідомістю. Вона не має нічого спільного з монстром Франкенштейна, Белла — приклад жіночої краси, сили та волелюбства.
На початку фільму вона постає в образі дитини, замкненої в дорослому тілі, але швидко еволюціонує. З міркувань безпеки героїню тримають замкненою у будинку разом з іншими фантастичними створіннями вченого Годвіна, що є гібридами свиней і курей, гусей і собак та наче вибігли з картин Ієроніма Босха.
Белла досліджує природу свого тіла. Першою фазою її дорослішання стає фізичний потяг до чоловіків і відчайдушних пригод, тож замість того, щоб вийти заміж за скромного науковця Макса (Рамі Юссеф), вона відправляється у подорож з адвокатом Дунканом (Марк Руффало), що представляється авантюристом і колекціонером жіночих сердець.
З Лондону Белла потрапляє до Лісабону, Александрії та Парижа. Героїня стає свідком людських страждань, а задоволення плоті міняє на любов до поезії та філософії, політики та науки. Белла не підвладна страху, сорому і соціальним обмеженням. Вона без тіні сумніву погоджується на роботу повії, щоб потім з такою ж рішучістю стати доктором і вченим. Емма Стоун майстерно підкреслює внутрішні трансформації героїні, за що вже здобула «Золотий глобус», а тепер претендує на «Оскар».
Белла бачить перед собою лиш одну мету — постійний саморозвиток і пізнання світу, навіть якщо її досвід буде болючим. Одна із ключових ідей фільму полягає в тому, що тільки через біль можна осягнути реальність. А зрозуміти — значить отримати контроль над власним життям.
Йоргос Лантімос руйнує табу на демонстрацію жіночої сексуальності та бажання без цензури, показує, як насильство руйнує, а жага до створення може повернути світу необхідний баланс. «Бідолашні створіння» — це фільм про жінку, яка має померти, щоб нарешті здобути владу над своїм тілом та свободу вибору.
Йоргос Лантімос відомий тим, що уникає кліше і дивиться на важливі соціальні теми під незвичним кутом. У своїй стрічці «Лобстер» він досліджує тему самотності та залежності від інших людей, переміщуючи героїв у світ майбутнього, де за 45 днів вони мають знайти собі романтичних партнерів чи перетворитися на тварин і назавжди залишитися одинаками.
Також у доробку режисера драма «Ікло» про батьківську опіку, що переростає у фанатизм, і психологічний трилер «Убивство священного оленя» з Ніколь Кідман, Коліном Фарреллом і Баррі Кеоганом. Картина заснована на античній трагедії Евріпіда і розповідає про кардіохірурга, який має принести страшну жертву за втрату пацієнта — заплатити життям за життя.
Попри те що у стрічки «Бідолашні створіння» серйозні конкуренти в оскарівських перегонах, зокрема монументальні проєкти Крістофера Нолана і Мартіна Скорсезе, вона може отримати одразу декілька премій, включно з «Оскаром» за найкращий фільм.
Останні декілька років члени Американської кіноакадемії доводять свою прихильність до незвичних картин, що запам’ятовуються, мають унікальну структуру і сюжет. Так, 2023-й став тріумфальним для фільму «Все завжди і водночас» з Мішель Єо — оригінальної оповіді про жінку, яка намагається примиритися з дочкою, власним минулим та амбіціями, подорожуючи крізь простір і час.
Чи зможе авторське кіно знову здобути важливу перемогу, дізнаємося в березні. А поки що пропонуємо особисто пересвідчитись у виключності картини «Бідолашні створіння» — подивитися її в українських кінотеатрах можна до 31 січня.