У березні Україна представила свій павільйон From South to North на першій Мальтійській бієнале. Проєкт художниці Алевтини Кахідзе символічно поєднує Мальту з Одесою і через історію сім’ї мисткині розповідає про радянську імперію та агресію Росії. Він складається з відеороботи «Все нормально?» та інсталяцій, створених для простору Вілли Портеллі початку XIX століття, де й розмістився павільйон.
Художниця пропонує глядачам змінити кут зору і поглянути на портове місто Одеса не як на південь радянської імперії, а як на північ Середземноморського регіону. У фільмі «Все нормально?», знятому на початку року в співпраці з художником Романом Хімеєм, Алевтина Кахідзе проводить уявну екскурсію Одесою для померлого батька, нагадуючи про радянські обмеження.
«I was made in Odesa. Мої батьки мали там роман. Думаючи про їхні прагнення: його — «ходити в море», її — жити біля моря — і обставини, в яких вони перебували, здається, вони не могли не зустрітися. Мамі, щоб переїхати до моря, треба було працювати на шкідливому виробництві, і це був канатний завод в Одесі. Багато з моїх знайомих у західному світі романтизують СРСР, але там можливість жити, де хочеш, не була звичайним правом. Батькові, щоб навчатися в мореходці — нині це Одеська морська академія, — треба було кудись їхати з Грузії, і він потрапив в Україну»,
— ділиться своїми думками художниця.
В інсталяції мисткиня поєднує архівні фотографії, об’єкти з сімейної колекції, малюнки, гербарій та написи від руки, щоб детальніше розповісти історію родини у XX і XXI столітті: від Голодомору, який змусив її рідних покинути Вінниччину та осісти на Донбасі, через Другу світову війну, російську агресію в Абхазії 2008 року та напад на Україну у 2014-му — аж до обстрілів Покровська в січні 2024-го, від яких постраждали найближчі родичі художниці.
В рамках офіційної програми відкриття Алевтина Кахідзе представила геппенінґ From Malta to Yalta на поромі, що прямував у столицю Мальти — Валлетту. Назва геппенінґу відсилає до однойменного саміту 1989 року, який вважають символічним завершенням холодної війни. Художниця радо запросила б глядачів у зворотню подорож — з Мальти до Ялти, але сьогодні це неможливо, адже Крим окуповано Росією з 2014 року.
Мисткиня запитала європейських глядачів, чи знають вони імена кримських політв’язнів, і запропонувала всім загуглити ім’я Леніє Умерової — кримської татарки, громадянки України, яку незаконно заарештували та утримують у РФ. Раніше художниця також представила роботу, присвячену Леніє, в рамках виставки «Ломикамінь. Жіночий спротив у Криму» в Києві.
Павільйон України на Мальтійській бієнале відкрився відеозверненням Першої леді України Олени Зеленської.
«Ця персональна, глибока робота пані Кахідзе — про втрачених рідних і втрачений дім, про величезну частину українців нині. Розділених, вимушено переміщених… І я дуже сподіваюся, що ви не лише побачите, а й відчуєте цю роботу. Адже одна із задач сучасного мистецтва — відображати дійсність, не лишаючись осторонь. Його сприйняття багато в чому залежить від кута зору. Прошу вас поглянути на Одесу з позиції демократичного, цивілізованого світу. І я б дуже хотіла, щоб ви сприймали Україну саме так — як країну, що бореться за свободу. Країну, чия культура надзвичайно розвинена, сповнена сенсами та інтегрована у європейський дискурс»,
— підкреслила Олена Зеленська. Кураторками проєкту From South to North стали Катерина Семенюк та Оксана Довгополова.
У травні фільм Алевтини Кахідзе «Все нормально?» та нову інсталяцію художниці представлять в Одеському національному художньому музеї.