Повний солдаут квитків, репетиції та премʼєри з перервами на повітряні тривоги, відмова від російського репертуару та повернення до багатогранної української культури, насиченість, емоційність та високий рівень професіоналізму. Так коротко можна описати існування українського балету в умовах повномасштабної війни, яка стала для нього каталізатором великих змін.
Глибина переживань і талант артистів, які презентують нашу країну за кордоном, знайшли відгук у серцях міжнародної аудиторії. На сценах українських театрів зʼявляється все більше переосмислень традиційних національних мотивів у музиці й танці, а досвід класиків поєднується з відкриттям нових імен. Завдяки цьому виникає все більше можливостей представити Україну світу та розповісти про сучасні виклики й історичний досвід, біль та радість мовою балету.
Вистава «Мадам Боварі». Фото: Олександра Злуніцина
Український репертуар — це поєднання вічної класики композиторів Михайла Скорульського та Костянтина Данченко, творчого бачення балетмейстерів Аніко Рехвіашвілі, Віктора Яременка, Віктора Литвинова та Віктора Іщука. І звісно, наші видатні артисти: Катерина Кухар, Ольга Голиця, Ян Ваня, Наталія Мацак, Микита Сухоруков, Катерина Алаєва, Анастасія Шевченко та багато інших. Це ті яскраві зірки, які відкрили світу неповторність та унікальний досвід сприйняття українського балету.
Відчути його красу та магнетизм можна у постановках, які презентує Національна опера України. В ексклюзивному матеріалі Harper's Bazaar екссолістка театру та радниця директора з міжнародних відносин Київського державного хореографічного коледжу Ольга Морозенко розказує про 5 must-visit вистав, які варто побачити цього року.
Вистава «Лілея». Фото: Олександра Злуніцина
«Лісова пісня»
Драма-феєрія Лесі Українки на лібрето Наталії Скорульської та музику її батька, українського композитора Михайла Скорульського. «Лісова пісня» — це справжня перлина сучасного українського балету, одна із найпоетичніших вистав. Артисти перероджуються в ній у простого парубка Лукаша, міфічну Мавку та жителів магічного лісу, розповідаючи легенду про неземне щастя і трагічне кохання. Минулого року «Лісова пісня» вперше вразила світ під час гастролей Новою Зеландією та Австралією, а зараз у переосмисленні балетмейстера Віктора Литвинова закохує в себе глядачів в Україні.
Фото: Олександра Злуніцина
«Весілля Фігаро»
Красива, легка та жива вистава, яка розслабляє глядача і дарує гарний настрій завдяки динамічному гумористичному сюжету. До неї не потрібно готуватися і читати оригінальний твір — важливо тільки дозволити собі зануритися у світ неймовірної музики Моцарта та неокласичної хореографії українського балетмейстера Віктора Яременка. Іронічний сюжет про подружню невірність та любовні інтриги Фігаро і його нареченої Сюзанни захоплює з перших хвилин завдяки артистизму артистів балету. Всього один шалений день за пʼєсою Пʼєра Бомарше перенесе вас у круговерть комічних подій і подарує позитивні враження.
Фото: Ксенія Орлова
«Лілея»
Блискуча інтерпретація українського народного мелосу та глибини романтичної поезії Тараса Шевченка. Вистава присвячена вічним темам, що близькі кожному: коханню, відданості та самопожертві. Колись давно Максим Рильський написав про «Лілею»: «Це — шевченківська вистава, і разом з тим це вистава глибоко сучасна». В основі балету лірична історія про боротьбу за любов та протистояння двох різних світів — свавільного князя та волелюбного парубка Степана, який відвойовує у нечесного володаря свою кохану, красуню Лілею. Ця стильна та видовищна постановка є першим прикладом інтеграції української літературної класики в балетне мистецтво і досі залишається актуальною.
Фото: Олександра Злуніцина
«Мадам Боварі»
Неокласичний та мінімалістичний балет від хореографа Віктора Іщука, який є майстерним втіленням драматичного роману Гюстава Флобера. «Мадам Боварі» — це сповідь про трагічну приреченість жінки, розчаровану в коханні та житті. З кожним рухом артистів історія стає все більш динамічною та промовистою, занурюючи глядачів у світ головної героїні Емми Боварі. І все це — абсолютно без слів та декорацій, завдяки грі світла і тіні, симфонічній музиці та сучасній хореографії. Втілити цю емоційну історію на сцені та тримати увагу глядачів до останньої хвилини — великий виклик для артистів балету, який вони гідно приймають.
Фото: Олександра Злуніцина
«Снігова королева»
Вперше з 2016 року балет «Снігова королева» зазвучав по-новому. Музична композиція Віктора Іщука та Олексія Баклана повністю переосмислила та замінила музику російських композиторів, яка раніше звучала у виставі. Чарівна хореографія Аніко Рехвіашвілі занурює глядачів у казковий світ Ганса-Крістіана Андерсена, наповнений новими, дорослими сенсами. Тепер в основі балету — музична компіляція творів Едварда Гріга, Жюля Массне, Жака Оффенбаха та інших французьких композиторів. І це дуже важливо — створювати більше українських постановок, наповнювати їх новими сенсами, робити впізнаваними в усьому світі.
Фото: Олександра Злуніцина
Також Національна опера України продовжує залучати до співпраці талановитих сучасних балетмейстерів і композиторів. Так, минулого року в Києві відбулася премʼєра вистави «Весна та осінь» від легенди сучасного балету Джона Ноймаєра.
Назва вистави дуже метафорична, бо відображає дві грані життя людини. Її дослівний переклад з англійської означає «Стрибок і падіння». Також її можна інтерпретувати як поєднання протилежностей: весни, що символізує життя і розквіт, та осені як синоніму завершення. Ця ідея демонструється через рухи артистів і мову музики, і це однозначно постановка, яку потрібно особисто подивитися та відчути.
Вистава «Весна та осінь». Фото: Олександра Злуніцина
Кожна балетна вистава — це красивий та емоційно потужний інструмент, який може зцілювати глядача і дарувати відчуття прекрасного. Тому зараз, під час війни, особливо важливо розповідати класичні та сучасні історії, близькі кожному. І робити це саме через унікальний український репертуар, зміцнюючи його позиції у світовій культурі. Український балет дійсно має стати трендом як в нашій країні, так і за її межами, і вже зараз ми можемо захоплюватися і пишатися ним.
Вистава «Весна та осінь». Фото: Олександра Злуніцина
Текст: Ольга Морозенко