Уявити світ моди без Антверпенської шістки — це як уявити будинок без фундаменту. Дріс Ван Нотен (Dries Van Noten), Вальтер Ван Бейрендонк (Walter Van Beirendonck), Дірк Біккембергс (Dirk Bikkembergs), Енн Демельмейстер (Ann Demeulemeester), Дірк Ван Саєн (Dirk Van Saen) та Марина Йі (Marina Yee) змінили правила гри в індустрії моди, представивши світові новаторський підхід до дизайну.
Цього року минає 40 років з моменту виходу їхньої першої знакової колекції в 1986 році, яка дала початок революції в моді. У 2026 році очікується прем’єра документального фільму про цю легендарну групу, яка обіцяє відкрити нові аспекти їхнього внеску у світ моди.
Антверпенська шістка
Як усе починалося
Історія Антверпенської шістки почалася в 1980-х роках у Королівській академії витончених мистецтв в Антверпені. Під керівництвом відомої професорки Лінди Лоппи ці шестеро дизайнерів відточували свою майстерність. У ті часи мода не була цифровою — інформація про колекції з’являлася в журналах лише через пів року після показів. Це було серйозною перешкодою для дизайнерів із маленьких міст, таких як Антверпен.
У 1986 році шість молодих дизайнерів вирушили до Лондона, щоб показати свої роботи на Тижні моди. Їхній авангардний підхід захопив увагу журналістів, які через складні для вимови імен назвали цю групу «Антверпенська шістка».
Дизайнери надихалися японськими кутюр’є Йоджі Ямамото та Рей Кавакубо, які кількома роками раніше шокували Париж своєю революційною естетикою. Антверпенська шістка пішла схожим шляхом, пропонуючи експериментальні форми, мінімалізм і гру з фактурами.
Анн Демельмейстер, 1992 рік
Революція в моді
Їхня перша колекція стала поворотним моментом для європейської моди. У той час як 1980-ті асоціювалися із широкими плечима, пишними спідницями та гламуром, шістка з Антверпена віддала перевагу простоті, деконструкції та індивідуальності.
Одна з ключових змін, яку вони принесли, — це орієнтація на молодь. Їхній підхід нагадував вплив панк-культури 1970-х, але був тоншим і більш концептуальним. Завдяки цьому молоде покоління отримало новий спосіб самовираження через моду.
Антверпенська шістка
6 цікавих фактів про Антверпенську шістку
— Назва «Антверпенська шістка». У 1986 році на британському показі дизайнерів група отримала назву «Антверпенська шістка», оскільки преса мала труднощі з вимовою їхніх імен.
— Мартін Маржела — неофіційний учасник групи. Мартіна Маржелу часто вважають неофіційним учасником групи, тому її іноді називають «Антверпенська шістка + 1».
Мартін Маржела, 1994
— Вчитель Вальтер Ван Бейрендонк. Через чотири роки після закінчення академії Вальтер Ван Бейрендонк був запрошений викладати в Alma Mater. Його студентами були такі відомі дизайнери, як Раф Сімонс і Кріс Ван Аш.
— Самостійний шлях Дріса Ван Нотена. Бренд Дріса Ван Нотена існував абсолютно незалежно протягом 30 років, поки в червні 2018 року він не продав значну частину акцій іспанському люксовому холдингу Puig. За цей час Дріс представив понад 100 колекцій жіночого та чоловічого одягу.
— Енн Демельмейстер та її стиль. Енн Демельмейстер носить тільки те, що сама створює, за винятком класичних джинсів Levi's 501, які вона одягає для роботи в саду.
— Невидима частина шістки. Інші члени шістки вирішили продовжити свою роботу поза увагою публіки через свою опозицію до модної (бізнес-) системи. Дірк Біккембергс веде свою марку, пропонуючи колекції для жінок, чоловіків і дітей, Дірк Ван Саєн проводив виставку своїх керамічних робіт у Відні, а Маріна Йі розвиває свій талант у створенні театральних костюмів.
Марина Йі, 2003
Спадщина і вплив
Хоча згодом кожен із дизайнерів пішов своїм шляхом, їхній внесок у моду залишився помітним. Дріс Ван Нотен і Енн Демельмейстер досягли міжнародного успіху зі своїми брендами, тоді як Дірк Ван Саєн й Марина Йі вирішили працювати поза увагою широкої публіки.
Антверпенська шістка також вплинула на нове покоління дизайнерів, серед яких Гленн Мартенс (Diesel, Y/Project), Демна Гвасалія (Balenciaga), Раф Сімонс (Jil Sander, Christian Dior та Calvin Klein) і Хайдер Акерманн (Jean Paul Gaultier, Canada Goose, Tom Ford). Усі вони є випускниками тієї ж Королівської академії в Антверпені, де навчалися й учасники шістки.
Антверпенська шістка змінила не лише естетику моди, але й саму її структуру, надавши молодим талантам і субкультурам місце у світі моди. Їхній вплив відчувається й досі — у роботах сучасних дизайнерів, які продовжують революційну справу антверпенської групи.
Виставка The Antwerp 6+1 в Музеї моди в Антверпені (MoMu), Антверпен, Бельгія