Декадентські бали: як проходили модні вечірки XX століття

Вони продовжують надихати великі доми моди

АВТОР:

ФОТО: GETTY IMAGES

ОПУБЛІКОВАНО: 20 листопада 2024

XX століття ознаменувалося не лише інноваціями у світі моди, але й екстравагантними заходами, що поєднували мистецтво, моду та високий стиль життя. Декадентські бали, організовані модними дизайнерами та представниками аристократії, стали культурними подіями, які задавали тон модним тенденціям, впливали на стиль епохи й надихали на створення унікальних образів. 

Народження модних балів

Перші модні покази, започатковані наприкінці XIX століття засновником високої моди Чарльзом-Фредеріком Вортом, поступово переросли у яскраві та незабутні події. Одним із найвідоміших організаторів таких заходів став Поль Пуаре. У червні 1911 року він влаштував легендарний бал «Тисяча і друга ніч», запросивши триста гостей до свого особняка, прикрашеного в східному стилі. Головною «родзинкою» вечора стала його дружина, яка символізувала птаха, замкненого у клітці. Учасники, вбрані у вишукані костюми, створили атмосферу справжнього казкового світу. Пуаре, граючи роль султана, подарував кожному гостю пляшку свого нового аромату Nuit Persane.

Пуаре став одним із перших дизайнерів, який використовував бали як платформу для демонстрації моди та візуалізації своїх ідей. Його приклад наслідували інші кутюр’є, додаючи творчих елементів і тематичних інтерпретацій.

«Тисяча і друга ніч» Поль Пуаре

Деніз Пуаре, дружина французького модельєра Поля Пуаре, на вечірці «Тисяча і друга ніч», 1911 рік 

Тематичні вечори: мода і фантазія

У 1920–1930-х роках костюмовані вечірки стали важливою частиною життя аристократії та богеми. Наприклад, у 1929 році віконтеса Марі-Лора де Ноай організувала «Бал матеріалів», гостям якого пропонувалося використовувати для костюмів незвичні тканини: шкіру, папір, клейонки, плетені вироби. Сама ж Марі-Лора замовила в дизайнера Жана-Мішеля Франка об’ємну бальну сукню з риб’ячої шкіри, з великим пишним подолом і вкрапленнями мушель.

Такі заходи стали місцем для модних експериментів. Наприклад, у 1925 році Ворт розробив для однієї з клієнток костюм haute couture, натхнений парасолькою, який нині зберігається в музеї Palais Galliera. Ельза Скіапареллі своєю чергою створювала для таких вечорів власні капелюхи, натхнені сюрреалізмом. Ця традиція тривала аж до 1950-х років, залишаючи в культурній пам’яті дедалі вигадливіші образи для костюмованих вечорів.

Ельза Скіапареллі на балу Жака Фата, 1952

Ельза Скіапареллі на балу Жака Фата, 1952 

Відомий модельєр Жак Фат навіть перетворював себе на частину перформансу: одного разу він з’явився у вигляді ведмедя на ланцюгу, якого вела господиня вечора. Такі образи розкривали творчий потенціал дизайнерів і водночас залишали незабутнє враження на публіку.

Через кілька місяців Жак Фат разом із дружиною Женев’євою організував костюмований бал у стилі XV століття. А через рік подружжя повторило захід у своєму Шато де Корбевіль, обравши тему «Карнавал у Ріо».

У часи економічного зростання дизайнер, надихнувшись власним стилем життя, створив дві чітко розмежовані лінії — «денні сукні» та «вечірні сукні», віддаючи перевагу оксамиту для останніх. Ставши не менш відомим завдяки своїм розкішним вечіркам, аніж через свої модні творіння, Жак Фат завершив цей гучний період своєю несподіваною смертю в 1954 році, яка стала справжнім шоком для світського світу. «Свято закінчилося».

Париж — серце модних свят

У наступні десятиліття традиція великих балів почала згасати, однак деякі з них залишилися в історії, як-от «Східний бал», організований у 1969 році бароном Алексісом де Реде. «Господар запросив бодибілдерів з усього Парижа, щоб вони виступали перед гостями, серед яких була Бріджит Бардо в сукні від Пако Рабанна», — згадує історик Александер Самсон. У середовищі вищого світу конкуренція за унікальність тем була жорсткою, а самі ідеї ставали дедалі винахідливішими.

Бали проходили по всьому світу, зокрема в Нью-Йорку, де Трумен Капоте організував у 1966 році бал в готелі Plaza. Але Париж залишався унікальним місцем для таких подій. Концентрація художників і модельєрів у місті давала організаторам безмежні можливості для реалізації творчих ідей.

Так, у грудні 1971 року баронеса Марі-Елен де Ротшильд провела «Бал у стилі Пруста», який став «головною фантазією Сен-Лорана», зазначає куратор виставки. «Навіть інші запрошені кутюр’є були одягнені в стилістиці прустівської епохи. Ів Сен-Лоран підготувався до цієї події, представивши ще в липні колекцію, натхнену кінцем XIX століття».

Для цієї знакової події графиня Жаклін де Рібес особисто адаптувала свою сукню Valentino. Завдяки багаторічній участі у тематичних балах ця філантропка та подруга найвідоміших дизайнерів розвинула винятковий стиль, настільки, що Жан-Поль Готьє присвятив їй свою колекцію haute couture «Божественна Жаклін» у 1999 році.

Згодом зв’язок між тематичними вечорами та модними колекціями став очевидним. Вплив цих розкішних святкових подій відчувався не лише на подіумах, а й на вулицях, де жінки вбиралися в сукні, що передавали дух творчих експериментів і натхнення цих легендарних балів.

Декадентські бали: як проходили модні вечірки XX століття

Вечеря «Битва за Версаль»

Зміна епохи: бали як частина модного бізнесу

У 1973 році відбулася справжня зміна епохи. У листопаді Марі-Елен де Ротшильд організувала благодійний гала-вечір у Версалі, метою якого був збір коштів на реставрацію замку. Щоб створити незабутнє шоу, десять французьких і американських дизайнерів вирішили позмагатися, презентуючи свої останні колекції. Французькі модельєри представили традиційну високу моду, тоді як американці — новаторські ідеї prêt-à-porter. Усе дійство розгорталося на тлі барокових декорацій для французької сторони (серед учасників були Ів Сен-Лоран та Юбер де Живанші) або бродвейських мотивів для американських брендів (як-от Halston і Oscar de la Renta). Уперше одяг став не просто елементом вечора, а його головною подією. З цього моменту мода перетворилася на окреме свято. 

Цей захід, що отримав назву «Битва у Версалі», став переломним моментом, коли мода з фону перетворилася на основний елемент вечора. Французька висока мода змагалася з інноваційним американським прет-а-порте, що ознаменувало початок нової ери — ери моди як шоу.

У 1970-х роках, на фоні економічних змін і появи нових багатіїв, аристократичні бали поступилися місцем клубній культурі та диско-вечіркам, аби продовжувати занурюватися в атмосферу нічного життя. Проте їхній вплив на світ моди залишився незаперечним. 

Декадентські бали: як проходили модні вечірки XX століття

ГОСТІ НА ВЕЧОРІ «БИТВА ЗА ВЕРСАЛЬ»

ГОСТІ НА ВЕЧОРІ «БИТВА ЗА ВЕРСАЛЬ»

ГОСТІ НА ВЕЧОРІ «БИТВА ЗА ВЕРСАЛЬ»

Гості на вечорі «Битва за Версаль»

Декадентські бали XX століття — важливий етап еволюції моди. Вони поєднували мистецтво й естетику, залишаючи слід у культурі та індустрії. Навіть сьогодні вплив цих вечірок можна побачити в модних колекціях, що черпають натхнення в яскравих і фантазійних подіях минулого. Мода була, є і завжди буде святом, що об’єднує минуле та майбутнє.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ