Що розповідає мода про наші страхи та бажання: архетипи за Юнгом у сучасних трендах

Неочевидна мова моди

АВТОР:

ФОТО: spotlight/launchmetrics, Getty Images

ОПУБЛІКОВАНО: 22 січня 2025

Мода, а точніше, одяг як частина культури — це своєрідний «мовчазний текст», який розповідає про важливі події, відображає дух епохи та проєктує наші страхи, надії й бажання. За теорією Карла Юнга, архетипи пояснюють колективну несвідомість, і особливо цікаво досліджувати ці ідеї крізь призму моди та трендів, які часто сприймають поверхово або зі скепсисом.

Мода не лише демонструє те саме «зовнішнє», але й часто намагається впоратися з суспільними страхами чи, навпаки, на контрасті підсилити сподівання та прагнення. Усього існує 12 архетипів, проте стилістка Марина Мартинів пропонує розглянути саме 6, які досконало накладаються на світ моди та особистий стиль зокрема. 

Марина Мартинів

Архетип Героя

Здається, навіть назва говорить сама за себе, адже герой як в типуванні, так і в моді символізує та відображає сміливість, рішучість та стійкість духу. Якщо зіставити це саме з одягом чи конкретними одиницями, на думку одразу спадає утилітарний стиль, функціональний гардероб, націлений на комфорт та практичність, і, звичайно, одяг, який демонструє перш за все силу та впевненість. Структуровані плечі як елемент потужності тіла чи використання ременів із пряжками як елемент захисту на кшталт броні чи обладунків.

Знакова колекція: Alexander McQueen осінь-зима — 2010. Саме в ній дизайнер переосмислив образи середньовічних воїнів. Сукні нагадували обладунки завдяки металевим деталям, а чіткі лінії так і промовляли про прихований символ лицарської броні.

Alexander McQueen осінь-зима — 2010

Alexander McQueen осінь-зима — 2010

Alexander McQueen

Alexander McQueen осінь-зима — 2010

Архетип Матері

За концепцією Карла Юнга, саме цей архетип уособлює захист, турботу, м'якість і безумовну любов. У моді цей архетип часто проявляється у вигляді м'яких ліній, натуральних тканин, зрозумілих і жіночних комбінаторик, а також елементів, що символізують зв'язок із землею та традиціями. Природні відтінки, плавні форми, що відображають комфорт і відсутність обмежень, а також елемент вишивки як деталізація, що мовчки промовляє про важливість традицій і сімейного грона.

Знакова колекція: Gucci Resort 2019, Алессандро Мікеле. Одяг, оздоблений квітковими мотивами, вишивкою та динамічним драпіруванням, викликає асоціації з багатогранною та сильною жіночою енергією. Чого лише вартують античні символи, які дизайнер використав із символікою родючості.

Gucci Resort 2019

Gucci Resort 2019

Gucci Resort 2019

Gucci Resort 2019

Архетип Трикстера

Енергія гри, провокацій та змін. За Карлом Юнгом, саме цей архетип відповідає за хаос, іронію та порушення прописаних правил. Таке собі втілення бунтівної натури як уособлення епохи 60-х та частинки 70-х років. Це образ, який змушує дивитись на світ по-новому, наче пробуджує креативність і провокативність рішень. Особливо хочеться виділити гру на контрасті, яка притаманна архетипу, де переплітається мінімалістичне з гіперболізованим, старе з новим чи екстравагантне з повсякденним.

Знакова колекція: Vivienne Westwood Pirates, 1981. Про яку б колекцію не йшлося, сама пані Вів’єн була і є втіленням архетипу Трикстера на модному подіумі. Вона порушувала правила, створювала нові рішення, працювала над провокаційним дизайном і начебто пародіювала історичну моду, часто змішуючи її з панк-естетикою. 

Pirates, 1981

Vivienne Westwood Pirates, 1981

Vivienne Westwood Pirates, 1981

Vivienne Westwood Pirates, 1981

Архетип Тіні

Один з найцікавіших напрямів у типуванні за версією Карла Юнга. Саме він є символом того, що ми часто хочемо приховати чи подекуди боїмося визнати в собі. Такі собі темні чи приховані за змістом аспекти нашої особистості. Це саме ті риси, які заведено вважати неприйнятними та які завжди мають негативне забарвлення, тому в моді цей архетип проявляється через використання темних кольорів, складних гротескних силуетів, а також драматичність, яка часто грає на контрасті зі зрозумілою та ‭«прийнятною‭» модою.

Знакова колекція: Rick Owens Cyclops, весна-літо — 2016. Колекція, що стала однією з найпомітніших у кар’єрі дизайнера, адже саме в ній він творчо досліджував теми трансформації, відчуття єдності з природою та внутрішню сутність людини. Колекція інтерпретувала теми страху та виживання: необроблені краї, темні кольори, футуристичні елементи та груба деталізація.

Rick Owens Cyclops, весна-літо — 2016

Rick Owens Cyclops, весна-літо — 2016

Rick Owens Cyclops, весна-літо — 2016

Rick Owens Cyclops, весна-літо — 2016

Архетип Дитини 

Невинність, безтурботність, радість, новизна та потенціал. Це завжди про початок та відкриті можливості, те саме відчуття, наче світ лежить біля твоїх ніг. У моді саме це типування може проявлятися через колір, грайливість форм, легких тканин і динаміки, а також своєрідне відчуття свободи та безумовної радості. Дитяча наївність та інфантилізм у моді часто говорять про безтурботність і природний стиль, де є місце на використання пастельних відтінків, елементи ігор та дитячих аксесуарів, прийоми, що дають відчуття вільності, не задумуючись про важливість правил суспільства, бо ти ж іще дитина.

Знакова колекція: Jean Paul Gaultier весна-літо — 1994. Саме в цій колекції кутюр'є використав елементи простоти та дитячої наївності. Короткі сукні з принтами, великі банти та прикраси у вигляді іграшок — цей архетип поєднав два контрасти, де з одного боку — дитяча простота, а з іншого — доросла відповідальність та важкість прийняття рішень.

Jean-Paul Gaultier spring/summer 1994

Jean-Paul Gaultier

Jean Paul Gaultier

Jean Paul Gaultier весна-літо — 1994

Архетип Правителя

Асоціації зі словами: влада, авторитет, лідерство та елегантність. І тут, звичайно, мова піде про структуру та силуетність, про вже звичний та подекуди улюблений Office Core, про епоху 80-х та емансипацію, про використання маскулінності вперше у жіночих гардеробах. Архетип, який має не лише чітке визначення напрямку, але й колосальний вплив на модну індустрію. Строгі та класичні силуети, які вказують на авторитет і контроль, темні та глибокі кольори, що підкреслюють впевненість, і, звичайно, використання елементів, що акцентують лідерство.

Знакова колекція: Yves Saint Laurent Le Smoking, весна-літо — 1966. Саме в цей рік дизайнер значною мірою вплинув на хід подій та жіночу моду в цілому, створивши перший жіночий смокінг. Це стало так званим символом влади жінки в суспільстві, де є місце строгим костюмам, білим структурованим сорочкам та ідеально посадженим брюкам.

Yves Saint Laurent

Yves Saint Laurent

Таким чином, можна зробити один простий, проте дуже важливий для модної індустрії висновок. Колекції — це мова дизайнера, а подекуди — відображення стану цілої епохи. Одяг — його віртуозні слова, які промовляють про важливе. А деталі — знаки, які помітить лише той, хто відчує глибину задуму. 


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ