Історії кохання відомих людей, що змінюють життя та дарують нам визначні твори мистецтва — живопису, музики, фотографії та літератури, — надихають та нагадують про те, наскільки важливі любов і підтримка для формування визначних особистостей.
На честь Дня святого Валентина згадуємо найвідоміші пари художників та мислителів, що, об'єднавшись, стали сильнішими та зробили важливий внесок у світову культуру.
Фріда Кало і Дієго Рівера
Мексиканські художники Фріда Кало і Дієго Рівера разом прославляли свою країну, хоча і працювали в різних стилях. Фріда експериментувала з сюрреалізмом, символізмом та кубізмом, зображуючи на полотнах себе, поєднуючи елементи реалізму і фантазії. Художниця передавала в роботах біль після пережитої в 1925 році аварії, яка назавжди змінила її тіло, свої сни та почуття. Дієго Рівера ж здобув славу як художник-монументаліст, працюючи над масштабними фресками на соціальну тематику.
У 1928 році Фріда познайомилася на вечірці з Дієго Ріверою, що вже був одним з найуспішніших митців Мексики. 42-річний Рівера був вражений роботами молодої художниці, і, попри значну різницю у віці, у пари почався роман. Фріда Кало високо цінувала їхній творчий та інтелектуальний зв'язок і не звертала увагу на репутацію Рівери, якого вважали донжуаном. У 1929 році пара одружилася, і, хоча шлюб художників не був ідеальним і завершився через 10 років, він мав значний вплив на їхнє життя і творчість.
Фріда кало і дієго Рівера, 1931. Фото: Smithsonian Institution
Симона де Бовуар і Жан-Поль Сартр
Симона де Бовуар і Жан-Поль Сартр — два провідних мислителі XX століття, що представили світу філософію екзистенціалізму та сучасний погляд на фемінізм. Пара познайомилася під час навчання у Парижі. Жан-Поль Сартр закохався в обдаровану інтелектуалку, що цікавилася філософією, політикою та актуальними соціальними проблемами. Певний час Симона де Бовуар зберігала дистанцію, однак в 1929 році погодилася на романтичні стосунки.
Хоча через два роки філософ і письменник зробив коханій пропозицію одружитися, вона відмовилася. Авторка книги «Друга стать» вважала шлюб небезпечною інституцією, що робить чоловіків і жінок залежними як у фінансовому, так і у суспільному плані та не пов'язана з коханням. Пара не мала спільних дітей і навіть не жила в одному будинку, але підтримувала емоційні, інтимні та творчі стосунки понад 50 років — до смерті Жана-Поля Сартра в 1980-му.
Симона де Бовуар і Жан-Поль Сартр. Фото: Getty Images
Гала і Сальвадор Далі
Гала і Далі — одна з найвідоміших богемних пар XX століття. Іспанець Сальвадор Далі почав свій творчий шлях у 1920-х: розчарувавшись в академічній освіті, він перебрався до Парижа, де створив свої перші сюрреалістичні роботи, щоб згодом стати ключовим представником стилю. В 1929-му митець зустрів Галу, яка була дружиною французького поета Поля Елюара, і закохався в неї з першого погляду. Художник був впевнений, що їм судилося бути разом, і навіть наявність в Гали чоловіка та дитини не стала на заваді.
З 1930-х Сальвадор Далі почав підписувати свої роботи не тільки власним іменем, а й ініціалами Гали, адже вважав її найважливішою людиною у своєму житті, партнеркою, музою та менеджеркою, що вела всі перемовини з галереями та колекціонерами. Художник присвятив коханій серію портретів «Мадонна Порт-Лігата», назавжди вписавши її в історію мистецтва. У 1958 році пара офіційно одружилася в капелі неподалік Жирони.
Сальвадор і Гала Далі, 1930. Фото: Dalí Theatre-Museum
Пабло Пікассо і Франсуаза Жіло
Франсуаза Жіло — талановита французька мисткиня та одна з найважливіших жінок у житті Пабло Пікассо, відомого своїми численними романами. Вона з дитинства мріяла стати художницею і, здобувши вищу освіту в Сорбонні та Кембріджі, не покинула свою мету — в 1943-му жінка представила першу персональну виставку в Парижі, що був окупований нацистами.
Того ж року 21-річна Франсуаза зустріла в ресторані 61-річного Пабло Пікассо, що на той час вже був знаменитим, встиг пройти різні етапи у своїй творчості: від «рожевого» періоду до кубізму та сюрреалізму, і представити світу один з найвідоміших антивоєнних творів в історії — «Герніку». Так почалася історія кохання пари, що провела разом 10 років. Вони мали двох спільних дітей, але так і не одружилися. Франсуаза Жіло стала єдиною жінкою, що перша пішла від Пікассо — вона не відмовилася від особистої свободи та власного голосу в мистецтві. В 1964 році художниця випустила книгу «Життя з Пікассо», в якій детально розказала про стосунки з митцем і свій шлях.
Пабло Пікассо і Франсуаза Жіло, 1948. Фото: Robert Capa, Magnum Photos
Огюст Роден і Каміла Клодель
Каміла Клодель була талановитою скульпторкою і ще до зустрічі з відомим французьким митцем Огюстом Роденом, автором скульптур «Мислитель», «Поцілунок» та «Бронзовий вік», досягла успіхів у навчанні. 17-річна Клодель відвідувала класи в академії Калароссі в Парижі та в 1882 році була представлена Родену як обдарована художниця, що може стати його помічницею. Так Каміла почала працювати в студії визнаного скульптора, переймала його досвід та розвивала власний стиль, виставляючи свої твори в Паризькому салоні.
Художник одразу закохався у Камілу Клодель, що розуміла його як ніхто, — це призвело до заплутаних романтичних стосунків, в яких перетнулися пристрасть і творчість. Їх почуття стали джерелом натхнення для обох митців, зокрема Роден присвятив жінці скульптури «Я прекрасний» та «Вічна весна». Водночас він відмовився піти від дружини Рози Бере, тож в 1893 році пара остаточно розійшлася.
Каміла Клодель у паризькій студії, 1880. Фото: Musée Rodin
Альфред Стігліц і Джорджія О’Кіф
Імена Джорджії О’Кіф та Альфреда Стігліца відомі всім, хто цікавиться американським мистецтвом. Пара познайомилася, коли 52-річний Стігліц був уже визнаним фотографом, власником авангардної галереї на Мангеттені та засновником групи «Фотосецесіон», а 28-річна О’Кіф — молодою і поки що невідомою художницею з великим потенціалом. Джорджія почала свої творчі пошуки з акварельних малюнків і графічних робіт, виконаних вуглем, що поступово привели її до унікального абстрактного стилю. Особливо яскраво він проявився в зображенні квітів та пейзажів.
У 1917-му Альфред Стігліц представив виставку творів художниці у своїй галереї, а вже через рік вона переїхала до Нью-Йорка, щоб розвивати професійну художню кар'єру. Пару поєднували не тільки робочі, а й романтичні стосунки, і в 1924 році митці одружилися. Альфред Стігліц часто фотографував дружину, демонструючи її в домашній інтимній атмосфері та зображуючи її тіло як прекрасну скульптуру. В період з 1917 по 1937 рік фотограф створив понад 300 знімків своєї коханої Джорджії О’Кіф.
Альфред Стігліц і Джорджія О’Кіф. Фото: Getty Images
Патті Сміт і Роберт Меплторп
У 1967 році Патті Сміт, відома американська співачка та письменниця, ім'я якої вписане до Зали слави рок-н-ролу, переїхала до Нью-Йорка, де зустріла не менш талановитого партнера — фотографа Роберта Меплторпа. Уже на початку своєї кар'єри, не маючи зв'язків та грошей, закохані були однією з найяскравіших пар, що впливали на культурне життя Америки 1970-х. У цей час молоді художники знайомляться з богемою Нью-Йорка, знаменитими музикантами й митцями: Джиммі Гендріксом, Дженіс Джоплін, Вільямом Барроузом, Енді Ворголом та учасниками його «Фабрики», в колі яких переосмислюють свій імідж і художній стиль.
У біографічній книзі «Просто діти» Патті Сміт описала свої романтичні пригоди та творчу співпрацю з Меплторпом, розказала, як вони підтримували та піклувалися одне про одного, коли не мали грошей на їжу і готові були пожертвувати всім заради мистецтва. Хоча врешті пара розійшлася і в 1980 році Патті вийшла заміж за гітариста Фреда Сміта, у своєму творі вона нагадує про важливість стосунків з Меплторпом, що був одним з найближчих людей у її житті. Завдяки своїм провокаційним і сміливим знімкам він також став одним із ключових фотографів XX століття.
Патті Сміт і Роберт Меплторп, 1969. Фото: Norman Seeff