17 головних виставок грудня

Від масштабного проєкту NAMU «В епіцентрі бурі. Сецесія в Україні» до нової персональної виставки Павла Макова

АВТОР:

ФОТО: Надані галереями, Instagram

ОПУБЛІКОВАНО: 13 грудня 2024

У грудні на нас чекає нова виставка від Національного художнього музею України, що повернув до Києва твори зі своєї колекції, — проєкт «В епіцентрі бурі», присвячений роботам видатних українських митців XX століття, від Олександра Мурашка до Всеволода Максимовича та Георгія Нарбута.

Український дім представить глядачам добірку наївного мистецтва народних майстрів, а Національний музей декоративного мистецтва — маловідомі роботи Марії Примаченко, створені у період з 1935 по 1937 рік. Окрім того, серед головних подій грудня — персональна виставка Павла Макова в The Naked Room, презентація серії Тіберія Сільваші «Випадковості» в Eye Sea Gallery та святкова експозиція «Під Різдвяною зіркою» у Київській картинній галереї.

«В епіцентрі бурі. Сецесія в Україні», NAMU

Національний художній музей України (NAMU) представив виставку «В епіцентрі бурі. Сецесія в Україні», що об'єднала 29 творів з колекції інституції та дві картини Івана Мясоєдова з Полтавського художнього музею ім. Миколи Ярошенка. До експозиції увійшли роботи яскравих представників українського мистецтва початку XX століття: Олександра Мурашка, Федора і Василя Кричевських, Михайла Жука, Абрама Маневича, Всеволода Максимовича, Георгія Нарбута, Олекси Новаківського і Петра Холодного. Твори, що були евакуйовані через повномасштабну війну та постійні загрози обстрілів, нещодавно повернулися до Києва. Виставка буде відкрита впродовж грудня. Музей працює по п’ятницях, суботах і неділях з 12:00 до 18:00.

«Р.Е.П. Історія», NAMU

Також Національний художній музей України презентує глядачам виставку «Р.Е.П. Історія», присвячену 20-річчю діяльності групи «Революційний Експериментальний Простір» (Р.Е.П.) — художнього об’єднання, що виникло на хвилі Помаранчевої революції 2004 року та активно працювало в галузі критичного і політичного мистецтва. Експозиція досліджує історію діяльності групи, яка складалась із мистецтва інсталяції, фото, відео та перформативних практик. Виставка буде побудована не за хронологією, а за тематичним принципом та підкреслює найбільш актуальні питання в практиці митців: проблеми сучасної демократії, українського суспільства та євроінтеграції, субʼєктність культури та політики. До групи Р.Е.П. входять Ксенія Гнилицька, Нікіта Кадан, Жанна Кадирова, Володимир Кузнецов, Лада Наконечна та Леся Хоменко. Відвідати експозицію можна буде з 20 грудня до 1 березня 2025 року.

«Наїв вільний», Український дім

12 грудня Український дім представить глядачам нову виставку «Наїв вільний». До експозиції увійдуть 300 унікальних творів з колекції Фонду Миколи Бабака. Наївне мистецтво, створене невідомими майстрами, вирізняється свободою від канонів, безпосередністю, яскравою індивідуальністю та щирістю, яка відкриває нові способи бачення світу. Саме ці риси надають наїву особливої цінності в сучасному мистецькому контексті, де концептуальні форми нерідко домінують над емоційністю. Українська народна картина, народна ікона й сільська фотографія демонструють багатство творчої уяви та глибокий зв’язок із традиціями. Відвідати виставку можна буде до 2 лютого 2025 року.

«Марія Примаченко. Невідоме», Національний музей декоративного мистецтва

6 грудня в Національному музеї декоративного мистецтва України відкрилася виставка «Марія Примаченко. Невідоме» та відбулася презентація першої віртуальної галереї творів видатної художниці. До експозиції увійшли близько 60 невідомих авторських робіт, що були створені у період з 1935 по 1937 рік, під час навчання мисткині у Школі народних майстрів та роботи в експериментальних майстернях при Київському музеї українського мистецтва. Представлені цикли малюнків дають можливість простежити, як Марія Примаченко виконувала завдання, працюючи з різними техніками, кольорами та композиціями. Нагадуємо, що серед її викладачів були провідні українські художники — Василь Кричевський, Анатолій Петрицький, Василь Касіян, Михайло Дерегус та інші. 

«Прозорість», Національний музей декоративного мистецтва України

Також 13 грудня Національний музей декоративного мистецтва України представить глядачам виставку «Прозорість». До експозиції увійдуть твори вітражного мистецтва, графіки та живопису. Авторами робіт є відомі київські художниці Лариса Піша, Оксана Стратійчук та Олена Придувалова, а також видатний майстер художнього скла Іван Аполлонов. Лариса Піша підготувала серію вітражів із флористичними мотивами, Оксана Стратійчук — витончених друкованих композицій із кольоровим зображеннями квітів і трав, а Олена Придувалова — гуашевих листів різного формату, де є драматичні образи букетів, трав, дерев та урбаністичних пейзажів.

«Поєднання скла, рослин, квітів відтінятиме ідею «морозних пагонів на шибках»: по контрасту із сезоном запропонована мисткинями ідея чіткого і ясного бачення того, що відбувається у нашому житті, є усвідомленим переживанням того факту, що світло перемагає, а тендітність, крихкість кожного дня життя зігріта грою його променів», — зазначає кураторка виставки, мистецтвознавиця Діана Клочко. Відвідати експозицію можна буде до 26 січня 2025 року.

«Під Різдвяною Зіркою», Київська картинна галерея

6 грудня в Київській картинній галереї представили проєкт «Під Різдвяною Зіркою», що досліджує українську ідентичність і відродження традицій. В основі експозиції твори народного декоративного мистецтва та роботи сучасних майстрів і студій на різдвяну тематику. На виставці можна побачити автентичні твори з колекції Національного музею народної архітектури та побуту України, зокрема народні ікони XVII–XIX століття, свічники-трійці початку XIX століття, косівську кераміку XІX-XX століття, різдвяні зірки та шопки. Також глядачам презентували живописні роботи Тараса Данилича, Федора Манайла, Івана Марчука, Володимира Микити та інших відомих українських митців. Доповнюють експозицію різдвяні атрибути від сучасних брендів Gunia Project, GORN Ceramics, Triytsya Collections, Guculiya, QUIET FORM і ЖОРНА. Відвідати виставку можна до 19 січня.

Персональна виставка Павла Макова, The Naked Room

14 грудня галерея The Naked Room відсвяткує своє 6-річчя і покаже нові роботи відомого художника Павла Макова, що представив Україну на 59-й Венеційській бієнале з проєктом «Фонтан виснаження. Висока вода». О 14:00 на відвідувачів чекатиме artist talk з Павлом та кураторками проєкту Марією Ланько і Лізаветою Герман. Твори, що ввійшли до експозиції, є частиною довготривалого циклу художника «Абракадабра», який Павло Маков розвиває з 2018 року, а у 2025-му презентує у вигляді артбуку. В ньому митець продовжує свої роздуми про місце і місто. У цих роботах рослини та квіти височіють над хитким світом своїх творців — буквально над фізичними руїнами цього світу. Відвідати виставку можна буде до 25 січня.

Анастасія Подерв’янська «Шиття-2», Dymchuk Gallery

6 грудня галерея Dymchuk Gallery представила персональну виставку української сучасної художниці Анастасії Подерв’янської «Шиття-2». До експозиції увійшли вишиті й ткані твори, а також живописні роботи авторки. Серія стала продовженням проєкту, який художниця презентувала влітку в Національному художньому музеї України. При створенні своїх складних та багатошарових робіт Анастасія Подерв`янська надихається різними аспектами українських легенд, міфів і народного мистецтва. Центральним образом виставки став сюжет «Дівчина і олень» — його героїня у вінку обіймає оленя. Також в експозиції представлені декілька пальт, доповнені вишивкою Анастасії та зображеннями квітів й птахів, вирізаних з масових вишивок ХХ століття. Побачити виставку можна до 12 січня.

Андрій Опришко, «Обійми, коли заходить сонце», Avangarden Gallery

13 грудня у галереї Avangarden відкриється виставка «Обійми, коли заходить сонце» українського сучасного художника Андрія Опришка, що працює з глиною та традиційними техніками, і досліджує багатовимірність цього жесту у своєму проєкті. У своїй практиці митець підкреслює вроджену багатогранність, тактильність і недосконалу красу матеріалів дикої природи. Робота Андрія з глиною — це медитативний процес, який поєднує фізичну працю з емоційним зануренням. Він досліджує пластичність матеріалу, його здатність зберігати тепло рук і фіксувати миті. Глина стає посередником між ідеєю й реальністю, допомагаючи передати найтонші відчуття й думки. «Виставка має інтерактивний аспект: гості можуть власноруч відчути пластику глини, її теплоту й терапевтичний ефект. Це не лише про знайомство з ремеслом, а й про занурення у стан гармонії та спокою», — зазначає співзасновниця Avangarden Каріна Качуровська.

«Приховане, мовчазне і майже невидиме», Spilne Art

Виставка українських художниць Олени Придувалової та Анастасії Лелюк, реалізована командою платформи сучасного мистецтва Spilne Art. Проєкт запрошує до рефлексії над естетикою повсякденності, над просторами, в яких через потік обʼєктів вжитку відбувається обмін пам’яттю та символами. Олена Придувалова у своїх творах звертається до власного досвіду переживання моментів емоційного напруження, під час яких взаємодія зі стихійними ринками стає вітальним актом спротиву знищенню та безнадії. Анастасія Лелюк через роботу з образами знайомих предметів переводить їх із простору буденності у вимір творіння. Відвідати виставку в просторі Peremoga можна до 13 січня.

«Кілька кілограм виставок», thesteinstudio

Галерея thesteinstudio презентувала новий проєкт «Кілька кілограм виставок», який можна побачити до 15 грудня. Виставка художника Станіслава Туріни включає в себе плинну, або ж змінну експозицію. Представлені роботи торкаються тем пам'яті та цінності мистецтва — як у часі війни, так і в суспільствах, що опиняються на периферії. Кожен із творів на виставці одночасно і пов'язаний, і не пов'язаний між собою. Кураторкою проєкту стала Катерина Яковленко. У межах виставки заплановано декілька змін експозицій, зокрема 7, 12 та 14 грудня.

Тіберій Сильваші, «Випадковості», Eye Sea Gallery

Персональна виставка знаменитого українського художника Тіберія Сільваші, до якої увійшли роботи, створені митцем на папері в період з 2016 року. Незважаючи на назву експозиції — «Випадковості», серія є втіленням цілісної філософії та окремого періоду творчості автора. Це результат довгого шляху митця та лаконічне втілення осягнутих ним пластів знань. Кураторки проєкту Катя Сита і Ксенія Фокіна зазначають, що Тіберій Сільваші працює з образами та об’єктами, однак діяльність художника не закінчується фізичними полотнами й не обмежується в просторі. «Це нескінченні пошуки, що знаходяться на межі схожості з алхімічним процесом», — впевнені організатори проєкту. Побачити виставку можна до 18 грудня в галереї Eye Sea Gallery.

«Огляд І», артпростір «Кузня»

Виставка молодих українських художників «Огляд І» досліджує тему внутрішньої опори людини — сили, що формується через усвідомлення та встановлення особистих кордонів. П’ятеро учасників проєкту — Артем Дейнека, Ірина Гаврутенко, Ніка Кан, Ірина Камєннова та Валерія Сухаренко — рефлексують над тим, як відчуття власного «я» та його захисні механізми впливають на нашу взаємодію зі світом. Для когось вони стають захистом від зовнішніх загроз, а для когось — відправною точкою самопізнання.

«Теплі зв’язки», Національний музей Тараса Шевченка

Національний музей Тараса Шевченка представив глядачам інтерактивний простір «Теплі зв’язки», присвячений темі емоційного комфорту та захисту в умовах сьогоднішніх викликів — нестабільної ситуації в країні та щоденного стресу. Гості можуть загорнутися в різнокольорові кокони, полежати на м’якій ковдрі, приміряти шубу з іграшок, послухати медитативні звукові композиції тощо. «Теплі зв’язки» — це серія інсталяцій та мистецьких об’єктів, які досліджують тему внутрішнього відновлення в моменти кризи. Проєкт реалізовано за підтримки Українського консорціуму із захисту — ініціативи Save the Children, Данської ради у справах біженців та БФ «Право на захист». Відвідати простір можна до 15 грудня. 

7-ма Премія Future Generation Art Prize, PinchukArtCentre

Виставка 21 номінанта та номінантки Премії Future Generation Art Prize 2024, що присвячена головним творчим тенденціям нового покоління художників. Серед учасників проєкту митці як з України, так і з інших країн, що працюють з різними медіумами й техніками. Цього року художників об'єднує чутливість до внутрішніх зв'язків усередині родин та спільнот і колективні дії з подолання травми. Також митці продовжують досліджувати питання ідентичності та пошуку власного голосу, перебуваючи в діалозі з минулими поколіннями, що зазнали пригноблення. Кураторками виставки стали Інга Лаце, Олександра Погребняк та Дар’я Шевцова. Побачити експозицію можна до 19 січня 2025 року.

Олена Турянська, «Агапе. Абсолютна любов», Мистецький Арсенал

Персональна виставка української сучасної художниці Олени Турянської. У своєму проєкті мисткиня звертається до важливого питання, як не дати собі зникнути під тиском трагічних обставин. Експозиція торкається тем пам’яті, взаємозв’язку простору й часу, пошуку рівноваги між зовнішнім і внутрішнім, — і водночас говорить про досвід повномасштабної війни. Виставка передає сьогоднішній стан українців — страх, втому, втрату, травму — і зрештою віднайдення в собі сили жити й не забувати. Поняття ага́пе, що дало назву проєкту, в давньогрецьких філософів позначає найвищу форму любові — безумовну та всеохопну, ширшу за персональну. Виставка складається з робіт, створених переважно у 2023–2024 роках. Побачити виставку можна до 2 лютого 2025 року.

«Структури взаємности», Jam Factory, Львів

Виставка українських та закордонних художників у львівському центрі Jam Factory Art Center, кураторками якої стали Катерина Ботанова, Ілона Демченко і Ксенія Малих. Проєкт пропонує подумати про різні досвіди суспільної взаємодії в складні часи. Експозицію презентували у двох секціях: «Просторі Минулого» та «Просторі Теперішнього». У першому митці діляться образами спогадів і забуття, втрат і відновлення, а також повернення власних голосів та історій. У другому архітектор та художник Олександр Бурлака спеціально для виставки створив конструкцію, де основні елементи підтримують один одного без будь-яких додаткових опор. «Взаємність тут представлена як крихкий і вразливий зв’язок одне з одним, коли спільна сила залежить від кожного та кожної», — підкреслюють кураторки. Відвідати виставку можна до 23 лютого 2025 року. 


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ