Є певні речі, які ніколи не виходять з моди, тому що вони глибоко вкорінені у відчуття краси, простоти й свободи. Саме таким є «яхтовий» або «морський» стиль — напрям, що давно перестав бути лише даниною функціональності, а став синонімом стриманої елегантності. Його починають цитувати на подіумах кожного літа, але насправді він виник не у студіях дизайнерів, а в реальному житті — там, де зручність стикається з сонцем, вітром і відкритою водою.
Морський стиль вже давно став частиною літнього модного канону — і сезон 2025 не виняток. Варто лише згадати культову тільняшку marinière, яка народилася як частина уніформи французького флоту, а згодом перекочувала у цивільний гардероб — не без участі Ґабріель Шанель і Жана-Поля Ґотьє. Або светри breton — у біло-синю смужку, які захищали рибалок Бретані та Нормандії від вологи й вітру. Ці речі вирізняє не тільки зручність, а й характерна для них кольорова палітра: білий, синій, червоний і невеликі акценти жовтого. Саме такі кольори та форми лягли в основу оновлених літніх інтерпретацій від Prada, Moschino, Proenza Schouler та Duran Lantink. Але крім практичного боку, в морського гардероба є й інший вимір — витончений, майже кінематографічний. Його сформували жінки, які зробили яхтовий стиль символом бездоганного смаку: акторки, аристократки, ікони 1950–60-х, що й досі надихають нас на літні образи.
Щоразу, коли ми бачимо архівне фото Джекі Кеннеді на борту яхти, або Марелли Ан’єллі десь на узбережжі Середземного моря, виникає те саме враження: ці жінки не вдягалися «щоб вразити», вони вдягалися «щоб жити». І, як це часто буває, саме таке життя — вільне, але з естетикою — і формує еталон стилю.
Джекі та Джон Кеннеді, 1955 рік
Витоки: коли практичне стало естетичним
Перш ніж морський стиль став тим, чим є сьогодні, він мав суто утилітарне призначення. Смугасті мариньєрки були частиною уніформи французьких моряків ще у XIX столітті — смуги полегшували пошук людини у воді. Светри бретон із синьо-білими горизонтальними смужками захищали рибалок Бретані від вітру та вологи. А зручні лляні сорочки, широкі штани й шкіряні сандалі обирали не заради моди, а через їхню здатність витримати морські умови.
Проте саме ці речі стали тим «сировинним матеріалом», з якого Chanel, Jean Paul Gaultier та інші творили свої модні інтерпретації. Коко Шанель — одна з перших, хто «привела» морський стиль у жіночий міський гардероб: її мариньєрка в поєднанні з перлинами змінила уявлення про те, як можна виглядати жіночно, не вдягаючи корсет.
Сьогодні морський код знову повертається — і не тільки як візуальний мотив, а і як концепція.
Коко Шанель
Ікони стилю на борту: Джекі, Марелла, Одрі та інші
Можна скільки завгодно вивчати колекції сезону, але справжній яхтовий стиль найкраще читається на чорно-білих фото 1950–1960-х років. Тоді, коли відпустки на узбережжі були не демонстрацією розкоші, а способом просто бути собою.
Джекі Кеннеді — одна з тих, хто вписав яхтовий стиль у модну історію, — ще до того, як стала першою леді, мала своєрідний стиль: стриманий, але завжди актуальний. У 1950-х вона часто носила бермуди — прямі штани до коліна, які ефектно поєднувала з блузами без рукавів, обираючи моделі з акуратними кишенями або в дрібну клітинку vichy. Образи Джекі завжди були продуманими, навіть якщо здавалися простими. Її улюблений прийом — застібати сорочку не нижче другого ґудзика — робив лінію декольте стриманою, але елегантною. Пізніше в її гардероб увійдуть знамениті білі капрі — ідеальний компроміс між комфортом та акуратністю, особливо для морських прогулянок чи неспішних вечірніх виходів на берег. У її образах завжди була стриманість, лаконічність, але водночас — увага до деталей: пояс, що структурує силует, або ж вишукана хустка, зав'язана на потилиці. Її образи стали синонімом «відпочинку зі смаком».
Марелла Ан’єллі — дружина Джанні Ан’єллі, спадкоємиця Fiat, італійська аристократка, муза Річарда Аведона і приклад гармонійного поєднання стриманості та вродженої елегантності, але передусім італійська ікона стриманого лоску. На яхтах її часто фотографували у вишитих туніках або oversize-сорочках, які вона носила замість парео. Її взуття завжди дуже просте, часто це шкіряні сандалі без каблука. Але саме ця простота, помножена на бездоганну якість речей і впевненість у собі, зробила образ Марелли вічним.
Джекі Кеннеді та Марелла Ан’єллі в Амальфі, 1962 рік
Марелла Ан’єллі на Французькій Рив'єрі, 1962
Одрі Гепберн — ще одна зірка, яка перетворила морський гардероб на мистецтво. Вона зі свого боку переосмислювала морський дрескод із кокетством. Її фото у білих шортах і картатій сорочці, зав’язаній вузлом на талії, досі слугує ідеальним прикладом легкого літнього образу — у прямому і стилістичному сенсі. У цьому стилістичному прийомі — зав’язати, а не застібнути сорочку — була і практичність, і флірт, і вміння грати з формою. І саме ця неочевидна гра з формою повертається на подіуми сьогодні: checked-сорочка, перев'язана замість застібки, стала одним з трендів сезону.
Одрі Гепберн, 1954
Лорен Бекол ще у 1940-х роках з’являлася на яхті з Гамфрі Боґартом у шортах кольору гірчиці та блакитній сорочці з коротким рукавом — образ, що міг би бути в лукбуці Prada сьогодні. Її стиль був практичним, але не позбавленим акторської грації.
Лорен Бекол і Гамфрі Богарт, 1940 рік
А ще — Елізабет Тейлор, яка у своїй весільній подорожі до Італії не розлучалася з хустками. Вона зав’язувала їх м’яким бантом під підборіддям, додаючи до образу ще й капелюх із соломи — подвійний захист від сонця й естетичний акцент.
Елізабет Тейлор та Едді Фішер, 1959
Стиль, що працює і на борту яхти, і в місті
Найкращі образи для морського відпочинку — це завжди баланс функціональності й стилю. У кіно це добре ілюструє сцена з фільму «Пригода» (1960) Мікеланджело Антоніоні, де Моніка Вітті з’являється в чорному цільному купальнику в парі з чоловічою сорочкою в смужку. Цей образ, зібраний буквально з двох речей, здається досконалим — і в плані практичності, і з погляду естетики. На яхті не потрібні десятки речей — достатньо кількох, але «правильних».
Льняні сорочки, шорти з високою посадкою, класичні бермуди, легкі кашемірові светри чи поло — речі, які легко комбінуються між собою. А ось капелюхи, всупереч очікуванням, не завжди практичні. Вітряна погода швидко позбавляє їх функціональності. І тому так актуально повернення «старої доброї» шовкової або бавовняної хустки, зав’язаної у стилі 1950-х. В італійському кіно цей прийом закріпила Маріанджела Мелато у фільмі Ліни Вертмюллер — з її чорним вбранням, золотими прикрасами і хусткою на шиї посеред морської пустелі.
Кадр із фільму «Пригода» (1960)
Як зібрати морський гардероб сьогодні: поради з минулого
Відпустка на морі не терпить зайвого багажу — ні буквально, ні стилістично. Саме тому речі мають бути продуманими і функціональними. Ікони минулого доводять: усе, що тобі потрібно, — це кілька речей-основ:
- Цільний купальник (чорний або в стилі ретро)
- Сорочка oversize (лляна або бавовняна)
- Шорти або бермуди з високою посадкою
- Смугастий топ або легкий светр
- Біла сорочка в чоловічому стилі
- Хустка або шовковий шарф (і як аксесуар, і як головний убір)
- Великі сонцезахисні окуляри
Морський стиль — це про легкість, неквапливість, свободу. Про те, як з мінімуму зробити максимум. Формула проста: не обирайте усе одразу. Обирайте добре. І пам’ятайте, що речі не мають перетягувати увагу на себе — вони мають працювати на загальне враження.