У 2025 році Met Gala став історичним моментом для модної індустрії, і подія не лише зібрала головних зірок моди, кіно та музики — вона задала новий культурний тон. Вперше за останні двадцять років тема виставки Інституту Костюма зосередилася на чоловічому одязі — й водночас вперше саме Black style опинився в центрі великої музейної наративної події. Як пише Business of Fashion, цьогорічний Met Gala став не просто модним святом, а глибоким виявом визнання внеску Black community у світ розкоші, крою та репрезентації.
Від Савіл-Роу до червоної доріжки Met Gala
Британський дизайнер Освальд Боатенг (Ozwald Boateng), чия майстерність у створенні костюмів з яскравими відтінками черпає натхнення з його західноафриканського походження, колись залишився поза межами події. У 2019-му, напередодні Met Gala, він провів модний показ в Аполло в Гарлемі, присвячений ролі Black community в моді. Але запрошення на бал так і не отримав. У 2025-му все змінилося: Боатенг одягнув майже 20 гостей Met Gala і придбав власний стіл. Серед тих, хто сів поруч із ним, — Джейден Сміт, Берна Бой та Омар Сі.
Участь Боатенга в події ідеально узгодилася з темою виставки Superfine: Tailoring Black Style — дослідженням феномену Black dandy. Цей термін описує чоловіків із виразним почуттям стилю, любов’ю до кольору та театральності. У фокусі — не лише модні образи, а й соціальний та історичний контекст.
Фаррелл Вільямс у Louis Vuitton
A$AP Rocky в AWGE
Bad Bunny в Prada
Виставка як акт визнання
У Met представлено архівні роботи Боатенга, а також культові речі Вірджила Абло для Louis Vuitton, військовий жакет від Олів’є Рустена (Balmain) та предмети, що належали Андре Леону Теллі — від його фірмового кафтана до валіз Louis Vuitton з ініціалами.
«Я роблю це вже 40 років. Met Gala — це можливість не лише показати, що я роблю зараз, а й розповісти, чим я займався протягом десятиліть»,
— зазначив Боатенг у коментарі BoF
Виставка поділена на 12 розділів, натхнених есе Зори Ніл Герстон 1934 року. Серед них — теми власності, краси, респектабельності й «крутості». У кожному — одяг, що ілюструє окрему грань Black dandy: жакет із норковим коміром від Dapper Dan, біла сорочка Прінса з воланами, фрак Фредеріка Дугласа.
Виставка Superfine: Tailoring Black Style для виставки Met Gala 2025.
Культура у кожному шві
Дрескод події — Tailored for You — дозволив широке трактування теми. Проте багато зірок саме через одяг говорили про Black heritage. Співачка Doechii обрала кремовий костюм Louis Vuitton із бантом та зачіскою афро. Теяна Тейлор з’явилася у плащі кольору бургунді від Marc Jacobs та головному уборі в стилі дю-рагу, яку створила Рут Картер, дворазова лауреатка «Оскара» за костюми.
На червоній доріжці дедалі помітнішими стають незалежні Black бренди. Геллі Беррі одягла сукню LaQuan Smith, а Діана Росс — білу накидку з пір’я від Ugo Mozie. Нік Джонас з’явився у вбранні від британської дизайнерки Б’янки Сондерс, яка об'єднала класичний крій та драпірування як данину пам’яті Андре Леону Теллі.
«Незалежні Black бренди здатні одягати людей різного походження та робити це з глибоким змістом»,
— прокоментувала Сондерс у розмові з BoF.
Теяна Тейлор у Marc Jacobs
Даяна Росс в Evan Ross та Ugo Mozie
Doechii у Louis Vuitton
Геллі Беррі у LaQuan Smith
Політика і репрезентація
У контексті політичного тиску на програми рівності та інклюзії тема Black style в музеї сприймалася не лише як вшанування, а і як жест спротиву. Попри критику з боку окремих публічних осіб щодо «елітарності» заходу, цього року Met Gala зібрала рекордні $31 мільйон.
«У нинішньому політичному кліматі для нас важливо підтримати Black community»,
— зазначила Анна Вінтур у коментарі BoF.
Але зберігалася інтрига: чи не порушать меж культурної чутливості нетемношкірі гості? Врешті, широке трактування теми дозволило багатьом залишитися в зоні комфорту — як-от Зендея, яка з’явилася у варіації на тему костюма, який відсилає до весільного костюма Бʼянки Джаггер. Дехто експериментував з гендерними кодами (Емма Чемберлен у сукні-жакеті з відкритою спиною), інші — з денді-естетикою. Мадонна, наприклад, з’явилася в смокінгу і з сигарою.
Зендея у Louis Vuitton
Мадонна в Tom Ford
Емма Чемберлен у Courreges
Вшанування Андре Леона Теллі
Легендарний модний редактор Андре Леон Теллі був вшанований багатьма учасниками заходу. Колман Домінго, ще один співголова Met Gala, з'явився в королівському синьому плащі від Valentino, натхненому образом Теллі на Met Gala 2011 року. Під час пресконференції Домінго заявив:
«Я стою на плечах таких людей, як Андре Леон Теллі, Даппер Ден, Озуальд Боатенг... Бог створив чорних людей, а чорні люди створили стиль».
Колман Домінго у Valentino
Андре Леон Теллі на Met Gala 2011
Незалежність як вимушений вибір
Як зазначив дизайнер Серджіо Гадсон, незалежність для Black брендів — не завжди вибір із красивою історією:
«Нас часто не вважають гідними інвестицій. Але незалежні бренди мають серце й душу в кожному образі. І ми показали це на червоній доріжці».
Попри зникнення великих імен (Gucci, Loewe, Bottega Veneta), цього року відчутною стала присутність дизайнерів, які працюють поза межами модної системи. Серед них — Telfar Clemens, Grace Wales Bonner, Dapper Dan. І хоча індустрія уповільнюється, а митці змушені протистояти новим тарифам і гігантам-конгломератам, саме ці дизайнери й надалі визначатимуть моду.
Met Gala 2025 довела: дендізм — це не про ностальгію, а про майбутнє, де стиль стає мовою культурної ідентичності, протесту і краси. І Black style тут — не лише естетичний код, а й політична заява.