GUNIA Project, GAPTUVALNYA, Etnodim та NOVITSKA про зміни у ставленні до традиційного вбрання та роль брендів у формуванні національної свідомості

Ексклюзивно для Harper`s Bazaar Україна

АВТОР:

ФОТО: Надані брендами, колаж: Катерина Серегова

ОПУБЛІКОВАНО: 24 серпня 2024

Національний одяг — важливий складник культурної ідентичності кожного народу. В ньому спліталася не лише людська творчість, а й вірування та звичаї, разом з ним формувалися традиції, навколо нього оберталися ремесла. Так, здавна кожен регіон України може похвалитися своїми унікальними вишиванками, відмінними за кольором і технікою, орнаментами та закодованими символами. Дух народу відбився і в традиційних прикрасах, що наші предки наділяли їх особливими властивостями. 

Нині ж до українського національного костюма прикута особлива увага. Дедалі більше українців звертаються до свого коріння, наповнюють свій гардероб культурними кодами нації. 

З нагоди Дня Незалежності України fashion-редакторка Harper`s Bazaar Україна Аліса Єрмоленко поспілкувалася з представниками GUNIA Project, GAPTUVALNYA, Etnodim та NOVITSKA про їхнє рішення зосередитися на етностилі, роль брендів у підвищенні рівня національної свідомості українців та про майбутнє традиційного одягу в модній індустрії. 

fashion-редакторка Harper`s Bazaar Україна Аліса Єрмоленко

GUNIA Project 

В якому році був заснований ваш бренд і як відтоді змінилося ставлення до українського національного вбрання на щодень? 

У 2019 році ми вирішили перетворити наш захопливий експеримент на бізнес і закріпили це рішення презентацією в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва. Але наша подорож почалася ще раніше, коли ми вирушили в перші експедиції. Ми знайомилися з викладачами, музейниками, колекціонерами, етнографами та майстрами. Це були неймовірні перші враження, які відкрили для нас незнайомий всесвіт. Коли ми познайомилися з майстринею з Яворова, мене настільки вразила гуня — це ж справжній фешн-айтем із віковою традицією! — що ми створили перший експериментальний виріб, який почав свою подорож світом. Так і народився Gunia Project. «Гуня» — тому що це був наш перший айтем, а «проєкт» — тому, що подорож тільки почалася і технологій, з якими хотілося експериментувати, була неймовірна кількість.

У 2019 році, коли Gunia тільки починала свій шлях, в одному з інтерв'ю журналістка поставила питання, яке мене дуже здивувало. Вона спитала, чи не боїмося ми працювати з українською темою. Я здивувалася: «Чому ми маємо боятися?» — і вона відповіла, що надихатися українською традицією, українською спадщиною вже не модно. Це мене спантеличило, адже для мене українська традиція та український одяг завжди були неймовірно розкішними й цікавими для переосмислення, тому питання про те, чи це модно, навіть не стояло. Ми були максимально натхнені й продовжуємо бути в такому ж стані. Це щире почуття, яке ми втілюємо в усі свої вироби, переосмислюючи українську традицію в кожному предметі.

Щодо зміни ставлення до українського одягу в повсякденному житті, звісно, сама форма одягу змінюється. Якщо говорити про Gunia, ми намагаємося створювати одяг, який буде актуальним як для урочистих подій, так і для буденного життя. Це більше про відчуття людини і про те, як вона хоче носити цей одяг. Ми намагаємося вкладати не лише візуальні, а й змістовні сенси. Тому кожен може використовувати свій особливий предмет так, як відчуває.

GUNIA Project

Чому ви вирішили зосередитися саме на українському етностилі та що допомогло вам виділитися у цій ніші?

Насправді Gunia не починалася як конкретний проєкт. Ще у 2017 році, коли в компанії однодумців ми почали експедиції Україною, це було бажання знайти та відкрити для себе нові артизанальні технології, майстерність, традиції. Під час цієї подорожі ми не тільки знайшли майстрів і технології, але й відкрили для себе цілий новий пласт — музеїв, етнографів, колекціонерів, збирачів. Ми зрозуміли, наскільки глибока наша українська культура та традиції та наскільки мало ми про це знаємо. Це викликало бажання дізнаватися більше, експериментувати з новими техніками разом із майстрами, створювати різноманітні предмети. Це захоплення поступово переросло в те, що зараз називається Gunia Project.

Розкажіть історію найзнаковішого особисто для вас виробу або колекції вашого бренду. Чому він є важливим для вас? 

Виділити один предмет серед усіх виробів Gunia дуже складно, тому що кожен з них має свою унікальну історію. Наприклад, наші перші керамічні тарілки, натхнені розписом ікон на склі, були результатом довгого і складного процесу. Ми зіткнулися з новими технологіями і шукали можливості для їхнього виробництва. Цей шлях виявився значно складнішим, ніж ми очікували, але водночас надзвичайно цікавим. Знайти майстрів, налагодити виробництво — це було справжнє випробування, яке показало, що легким наш шлях не буде, але точно буде захопливим. Тому ці перші керамічні вироби для мене є знаковими; вони зберігають пам'ять про початок нашого шляху. 

Також особливе місце в моєму серці займають перші вироби з гутного скла. Це було знайомство з новою технологією, з майстрами, які працюють у цій сфері, та з усвідомленням того, що ця майстерність зараз в Україні на межі зникнення. Ми створювали ці предмети, натхнені не тільки дизайном, але й місією збереження цієї майстерності. Процес був непростим, але водночас дуже наснажливим, адже ми разом вивчали нову технологію і можливості роботи зі склом, що призвело до багатьох трансформацій на шляху від ескізу до готового виробу.

З особливих речей останніх років можу виділити нашу прикрасу «Півень». Вона має особливе значення для нас, адже була створена під час війни і символізує стійкість.

Для кожної людини, яка володіє цією прикрасою, вона є не лише ювелірним виробом, а й символом пам'яті про Україну, український народ і ті випробування, які ми зараз проходимо. Півник нагадує про важливість триматися і не здаватися.

GUNIA Project

Якою, на вашу думку, є роль українських брендів у підвищенні національної свідомості українців?

Бренди створюють візуальні прояви, які дають можливість багатьом українцям побачити нове прочитання традиційного одягу, речей побуту та інших елементів культури. У Gunia ми завжди додаємо до своїх каналів візуальний супровід і нові об'єкти, а також розповідаємо історії. Ми прагнемо займатися освітньою діяльністю, щоб українці могли знайомитися із сучасним переосмисленням традиційних предметів через наш бренд. Паралельно ми розповідаємо, звідки черпаємо натхнення, ділимося знаннями про традиції та нашу історію.

Яким ви бачите майбутнє елементів українського традиційного одягу в модній індустрії? І які плани та цілі бренду на найближчий час? 

Ми можемо побачити багато прикладів у міжнародній модній індустрії, де бренди надихаються етнічними елементами різних культур. Це не нове явище; ми спостерігаємо це з періоду 20-х років минулого століття, і це абсолютно нормальна практика. Завдяки активності українських дизайнерів та їхній впізнаваності на світовій арені ми можемо бути впевнені, що українська етнічна культура привертатиме дедалі більше уваги. І це стане нормою, коли світова модна індустрія буде надихатися також елементами нашої традиції. Тому, на мою думку, це абсолютно логічний процес, який уже розпочався.

Глобальні цілі Gunia — це стати брендом-амбасадором України у всьому світі. Наші плани включають представлення в усіх відомих світових точках, департмент-сторах, щоб мати можливість ще більше розповідати про Україну та українську культуру світові.

В яких виробах власного бренду ви цьогоріч зустрічатимете День Незалежності України?

Одна з моїх найулюбленіших нових прикрас — це прикраса з нашої нової колекції «День Незалежності». Я вже маю підвіс «Жолудь», який обов'язково вдягну 24 серпня в комплекті з тризубом Gunia.

І звісно, вишита сорочка від Gunia Project. Ще не вирішила, яку саме оберу, адже в нас їх доволі багато, тому побачимо. 

GUNIA Project

GAPTUVALNYA 

В якому році був заснований ваш бренд і як відтоді змінилося ставлення до українського національного вбрання на щодень? 

З самого дитинства я росла, оточена вишитими скарбами, які дбайливо зберігали моя мати та бабуся у скрині. В нашій родині національний одяг вважався особливим — його вдягали лише на свята. Ці теплі спогади з часом перетворилися на джерело натхнення та роздумів. Поступово моє бачення етнічного одягу трансформувалося. Я почала уявляти його не тільки як традиційний костюм для особливих випадків, але і як стильне доповнення до буденних образів.

Це бачення стало основою філософії Gaptuvalnya — зробити українське національне вбрання природною частиною сучасного життя, адаптувавши його до потреб і смаків сьогоднішніх жінок і чоловіків.

Зі зростанням національної самосвідомості, особливо після подій 2014 року, все більше українців прагнуть виражати свою ідентичність через одяг. Тому національне вбрання перестало асоціюватися виключно з фольклором, ставши частиною сучасної моди. І бренд Gaptuvalnya допомагає в цьому, адже, поєднуючи сучасні силуети та вишивку, демонструє, що народна культура існує поза часом.

GAPTUVALNYA

Чому ви вирішили зосередитися саме на українському етностилі та що допомогло вам виділитися у цій ніші? 

Тому що це наші корені, наша родова памʼять, наші традиції, наші обереги. Ці сенси роблять український етностиль не просто модним трендом, а важливим елементом національної культури та ідентичності. Вони допомагають українцям зберігати зв'язок зі своїми предками в сучасному глобалізованому світі.

Перш за все Gaptuvalnya турбується про якість своїх виробів, тому пропонує вироби лише з натуральних тканин виключно високої якості, використання символів та орнаментів, які закарбовують національні звичаї та традиції, передають мудрість поколінь, і одночасно з цим одяг від Gaptuvalnya не потребує особливих приводів, адже він створений для того, щоб супроводжувати вас кожного дня, на роботі та під час відпочинку.

Розкажіть історію найзнаковішого особисто для вас виробу або колекції вашого бренду. Чому він є важливим для вас? 

Найзнаковішими зі всіх колекцій Gaptuvalnya для мене є два вироби. Один з них — сукня «Гранатова лоза». Вона створювалася за мотивами української традиційної натільної сорочки. І в цій сукні є один дуже трепетний, особливий для мене момент. Давня жіноча натільна сорочка мала дуже глибокий виріз. І цей виріз робився для того, щоб жінці було зручно годувати немовля. І ми в нашій сукні зберегли цей виріз, віддаючи шану материнству, дитинству, але застилізували його ґудзиками і стієчкою.

Чим ця сукня ще є знакова — це перший виріб бренду, в якому з'явилася перша леді України. 

GAPTUVALNYA

Якою, на вашу думку, є роль українських брендів у підвищенні національної свідомості українців?

Однією з основоположних, адже вони популяризують культурну спадщину, підтримують національну ідентичність, відроджують народні ремесла та техніки, допомагають протистояти зовнішнім загрозам. 

Людина, що купує українське, не тільки демонструє єдність та солідарність з країною, а й робить свій свідомий вибір на користь місцевих виробників. Це суттєва підтримка економіки країни.

Яким ви бачите майбутнє елементів українського традиційного одягу в модній індустрії? І які плани та цілі бренду на найближчий час? 

Цікавість до української культури у світі зросла, це помітно завдяки сучасній адаптації традиційних елементів, яку активно використовують дизайнери. Вишивка та етнічні принти зʼявляються на різноманітних предметах одягу — від футболок до суконь. Переосмислюються традиційні елементи, як-от намиста чи головні убори. 

Найближчим часом Gaptuvalnya планує реалізувати декілька амбітних проєктів та колаборацій, освітніх проєктів, розширення виробничих потужностей та масштабування.

В яких виробах власного бренду ви цьогоріч зустрічатимете День Незалежності України?

Беззаперечно це буде наша нова сукня «Ода». Ода Незалежності України. Сукня, яка поєднує в собі урочистість, свободу та шану Героям, які й тоді, і зараз продовжують гаптувати шлях до незалежної та нескореної України.

І другий виріб, який я б хотіла відмітити, — це «Вишиванка Єдності», яка була створена до Дня Незалежності України. Це абсолютно унікальний авторський орнамент нашого бренду, який ми створили з фрагментів вишивки різних етнорегіонів України. На ній присутні і фрагменти вишивки з Черкащини, із Львівщини, із Запілля, із Закарпаття. Так само дуже цікавим моментом є те, що ми абсолютно по-новому стилізували жіночу нашийну прикрасу «Борщівський язик», виконану з бісеру. І ми її інтегрували в цей виріб. Ну і родзинкою блузки є фрагмент вишивки з рушника Криму, бо ми віримо в те, що Україна неподільна і кордони України закінчуються в Криму. Так само по краях рукава виробу зображені, власне, кримські орнаменти. 

GAPTUVALNYA

Etnodim

В якому році був заснований ваш бренд і як відтоді змінилося ставлення до українського національного вбрання на щодень? 

Etnodim був заснований у 2009 році. Спершу це був інтернет-магазин вишиванок ручної роботи, які виготовляли майстрині із західних областей України. Кожна сорочка була унікальною, мала власний «почерк» авторки. Завдяки ручній роботі клієнти мали змогу замовити сорочку в індивідуальному розмірі та обрати бажані кольори вишивки і тканини. У ті часи багато людей не уявляли, що вишиті сорочки можуть бути частиною щоденного вжитку. Ми прагнули змінити це сприйняття, формуючи нові звички у людей. Ми знайомили їх із цим одягом, демонстрували можливості його стилізації та поєднання. 

З 2014 року Etnodim поступово почав переходити на власне виробництво одягу, створюючи свої дизайнерські вироби, адже після Революції Гідності зросла популярність речей made in Ukraine. У той час з’явилося багато класних українських брендів, ринок розвивався, і сформувався ще один погляд на вишиті сорочки.

Etnodim

Чому ви вирішили зосередитися саме на українському етностилі та що допомогло вам виділитися в цій ніші? 

Коли Etnodim починав свою діяльність, існувало кілька великих фабрик, які масово виготовляли вишиті сорочки. Також були коломийський та косівський ринки, куди прогресивна молодь того часу їздила за сорочками, там майстри вишивки створювали справжні витвори мистецтва. 

Одна з причин, чому Etnodim розпочав свою діяльність, полягала у великому попиті на вишиванки із західних областей серед нашого оточення. Перебуваючи в Києві, люди прагнули придбати саме ті справжні сорочки із заходу України, які виготовляють локальні майстри. Ми надали можливість обрати та приміряти вишиванки в Києві, а також замовити їх через сайт і отримати доставку кур’єром у день замовлення. Проаналізувавши ринок, ми побачили, що він може розвиватися з часом, і вирішили зробити свій внесок у популяризацію національного вбрання так, як бачимо це ми.

Розкажіть історію найзнаковішого особисто для вас виробу або колекції вашого бренду. Чому він є важливим для вас? 

Одна з найзнаковіших колекцій, яку ми створили, — це «Етнодім Маніфест 2021». Саме після неї ми почали розробляти тематичні та концептуальні вишиванки, що відображають наш час, історію та культуру. Найзнаковішим виробом цієї колекції є вишита сорочка «Слово», присвячена Розстріляному відродженню та харківському будинку «Слово». 

Цей виріб важливий тим, що він не лише переосмислює сучасний дизайн вишитої сорочки, але й розповідає про значущу історичну подію 20-30-х років минулого століття. У 2022 році ця вишиванка потрапила в архів музею Івана Гончара — як культурна спадщина. Це був день, коли ми отримали офіційне підтвердження того, що наша робота має культурну цінність для майбутніх поколінь.

Якою, на вашу думку, є роль українських брендів у підвищенні національної свідомості українців? 

Роль українських брендів є надзвичайно важливою, і вона співвідноситься з високим рівнем культурного осередку. Наше завдання полягає не лише в укріпленні вже наявного фундаменту національної свідомості, а й у його активному формуванні, спираючись на історію України, нашу культуру та видатних діячів. Адже протягом майже ста років радянський союз активно знищував наш національний код і формував нову свідомість.

Яким ви бачите майбутнє елементів українського традиційного одягу в модній індустрії? І які плани та цілі бренду на найближчий час? 

Вишита сорочка, яка вже у 2014 році стала знаковою у світовій моді, продовжує розвиватися і масштабуватися. Сьогодні ми спостерігаємо появу нових форм і атрибутів, які інтерпретують українську традицію в сучасному контексті. Часто ці нові елементи є переосмисленими варіантами старовинних традицій. Наприклад, восковий весільний вінок, що був створений у спільній колекції Etnodim x Nadiia, є відновленням важливого елемента, який наші бабусі та прабабусі використовували на весіллі та зберігали поруч з іконою чи фотографією протягом усього життя. 

Найближчими планами нашого бренду є продовження цієї тенденції — впроваджувати інновації, зберігаючи водночас глибоку повагу до традицій. 

В яких виробах власного бренду ви цьогоріч зустрічатимете День Незалежності України? 

Складне запитання. Нам дуже полюбилася наша остання колекція, створена в колаборації з брендом Nadiia, тож, можливо, вибір паде саме на неї. Взагалі Etnodim є прихильником того, щоб носити вишиту сорочку не лише на свята. Це не лише спосіб зберігати та популяризувати нашу культурну спадщину, але й можливість вносити елементи традицій у повсякденне життя.

Etnodim x Nadiia,

NOVITSKA

В якому році був заснований ваш бренд і як відтоді змінилося ставлення до українського національного вбрання на щодень?

Бренд NOVITSKA був заснований у 2020 році у Львові. 

На мою думку, українське національне вбрання є настільки потаєнним і величним, що особисто я і ціла команда бренду вбираємо свої вишиванки переважно з нагоди особливих для нас подій. Хоча, звісно, наш традиційний український одяг є настільки зручним і носибельним, що його актуальність на щодень важко недооцінити.

NOVITSKA

Чому ви вирішили зосередитися саме на українському етностилі та що допомогло вам виділитися у цій ніші?

Водночас зі створенням party-одягу та одягу на щодень у бренді я завжди шукала «свою» особливу, вишиту вручну сукню-вишиванку, яка залишиться зі мною на роки.

Так я почала досліджувати традиції свого рідного краю. Село Клембівка, що на Вінниччині, звідки я родом, — давній осередок народної вишивки, мотиви якої сягають ще доби Трипілля. Там я познайомилася з однією з клембівських майстринь, яка і допомогла мені у створенні тієї самої вишиванки.

Наша невеличка колекція вишиванок, кожна з яких розшивалась руками майстринь протягом 3-4-х тижнів, була створена, аби виразити історичну тяглість і цінність вишиванки як оберегу та родинної реліквії.

Розкажіть історію найзнаковішого особисто для вас виробу або колекції вашого бренду. Чому він є важливим для вас?

Одним зі знакових виробів для мене стала кутюрна Disco Mini Dress. Ми готувались до Ukrainian Fashion Week, і мені була потрібна showstopping-сукня, яка б стала ключовою в колекції. Пошивши базову сукню, я зрозуміла, що хочу покрити її всю не просто лелітками, а й бахромою з леліток. Оскільки ми не знайшли потрібного матеріалу, було прийнято рішення робити все вручну. На мою думку, нам вдалося створити цю сукню саме такою, як я собі її уявляла, адже вона знайшла величезний відгук серед наших NOVITSKA ladies.

А другою знаковою річчю стала та сама перша сукня-вишиванка, яку ми виготовили разом з клембівською майстринею, про яку я вже зазначила вище.

NOVITSKA

Якою, на вашу думку, є роль українських брендів у підвищенні національної свідомості українців?

Надважливою. Мода завжди відображала реалії сьогодення. Так є і зараз.

Рівень уваги міжнародної спільноти до України в рази зріс після повномасштабного вторгнення РФ на територію нашої держави. Це дало нам, представникам індустрії моди, можливість транслювати на міжнародному рівні ту реальність, яку ми переживаємо, доносити до світової спільноти необхідність і далі підтримувати Україну та бачити справжні події, які в нас відбуваються. 

Це, без сумніву, дає привід пишатися тим, що носити українське — класно і на часі. Щобільше, бути українцем — модно.

Яким ви бачите майбутнє елементів українського традиційного одягу в модній індустрії? І які плани та цілі бренду на найближчий час?

Гадаю, елементи українського традиційного вбрання все більше будуть імплементуватися в гардероби українців. Це вже дуже модно і, скоріш за все, навряд чи перестане бути таким. 

У найближчих планах, в контексті вишиванок, у нас в процесі підготовка нового дропу, який міститиме також чоловічі вишиванки. Щодо глобального, то бренд далі продовжує експансію міжнародного ринку, будемо створювати все більше актуальних та якісних речей. 

В яких виробах власного бренду ви цьогоріч зустрічатимете День Незалежності України?

Цього року День Незалежності України буду зустрічати у своїй улюбленій сукні-вишиванці бренду NOVITSKA!

NOVITSKA


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ