Минулого сезону Ukrainian Fashion Week оголосив про початок програми «Одяг із функцією», покликаної зробити дизайн адаптивного одягу одним із пріоритетів індустрії. Щодня в Україні зростає кількість людей, які живуть із наслідками травм, поранень або ампутацій. У відповідь на це українські дизайнери стають світовими трендсетерами у створенні одягу з функцією.
«Ми живемо в країні, де інклюзивність — наша відповідальність, наша потреба, наша нова норма»,
— ділиться Ірина Данилевська, співзасновниця та CEO Ukrainian Fashion Week, коментуючи програму.
Сьогодні одяг із функцією — це більше, ніж просто мода. Це речі, які взаємодіють із тілом, відповідаючи на його досвід. Одяг із функцією — це акт турботи. Він адаптується і підтримує, водночас залишаючись красивим та естетичним.
Коли мода звертає увагу на реальні потреби — народжується функція. Так, Harper`s Bazaar Ukraine розпочинає проєкт «Функціональний код стійкості» — серію інтерв’ю з українськими дизайнерами, які розвивають інклюзивний напрям моди у колекціях власних брендів.
Fashion-редакторка Аліса Єрмоленко поспілкувалася із засновницею бренду Juliya Kros Юлією Перекрьостовою про розроблення одягу з функцією, ключові принципи у роботі та майбутнє інклюзивної моди в Україні.
Колекція You Are Like Infinity, представлена на UFW осінь-зима — 2025/26, започаткувала напрямок безбарʼєрності через призму концептуального одягу для бренду Juliya Kros. Як виникла ця ідея і які основні виклики постали перед вами на шляху до її реалізації?
Наша колекція — це насамперед наша свідома соціальна позиція та філософія корпоративної соціальної відповідальності бренду Juliya Kros, а також — рефлексія сучасного суспільства. Ми вважаємо, що мода та мистецтво не можуть стояти осторонь теми безбарʼєрності й інклюзивності, де одяг є однією зі складових якості життя людини.
Сама ідея адаптивного та функціонального одягу як інклюзивного напряму вже фактично була закладена в ДНК бренду, зокрема, через трансформаційні рішення. Ми їх адаптували для людей з інвалідністю. Так, наприклад, наші сукні без виворітного боку, без задньої та передньої частин може використовувати жінка, яка втратила зір.
Майже у всіх наших блейзерів і пальт є блискавки, що робить їх зручними для тих, хто має протези рук. Для дівчини, яка користується кріслом колісним, ми розробили комфортні брюки з урахуванням усіх фізичних особливостей — це дійсно був для нас новий виклик, з яким ми успішно впоралися.
Чи співпрацюєте ви з людьми з інвалідністю для розробляння своїх дизайнів і одержання зворотного зв’язку щодо одягу?
На жаль, є дуже небагато технічної інформації з виробництва такого одягу, тому для розробляння ми залучали саме тих, хто буде використовувати адаптивний і функціональний одяг у своєму повсякденному житті — наших дівчат-моделей, які й представили інклюзивну лінійку на подіумі.
Саме вони стали нашими партнерками-експертками. А питань насправді було багато, тому у процесі пошиття професійна команда наших майстрів була з ними постійно на звʼязку.
Поговорімо про функціональність одягу. Завдяки чому досягається легкість одягання та зняття одягу, як вам вдається забезпечити комфорт і довговічність виробів?
Зручного використання одягу ми досягаємо завдяки його здатності трансформуватися, наприклад, за допомогою блискавок у потрібних місцях. Велике значення при розроблянні має побудова лекал з урахуванням фізіологічних особливостей людини.
Ми використовували ті ж тканини, що були задіяні в основній колекції. Я вважаю, що тканина повинна бути якісною, тактильно приємною, довговічною і максимально натуральною, незалежно від того, для кого створюється одяг. Звісно, в адаптивних моделях ми віддавали перевагу більш еластичним матеріалам.
Які ключові принципи ви враховуєте при розробленні дизайну одягу з функцією?
По-перше, це зручність. Найбільшим викликом для нас стало створення брюк для дівчини, яка користується кріслом колісним. Коли людина весь час перебуває в положенні сидячи, брюки повинні повністю повторювати форму тіла, а це саме те, чого ми раніше не робили. Консультації наших дівчат дозволили ретельно вивчити всі особливості, і ми створили зручні брюки з корсетом і відповідними блискавками для комфорту. В процесі пошиття я тестувала брюки на собі, і, як мені здається, із завданням ми впорались. Але ще багато є над чим працювати.
Для дівчини, яка має протез ноги, ми створили брюки з урахуванням верхньої частини протеза, яка кріпиться на стегнах і талії. Тут важлива була глибина посадки брюк і зручність при одяганні, що досягається за допомогою блискавки.
Сукня-трансформер, яку демонструвала дівчина з протезом ноги, також була представлена і на моделі без протезування, оскільки наші трансформаційні рішення технічно дозволяють адаптувати одяг до носіння людьми з інвалідністю, нічого не змінюючи в конструкції.
Як ви плануєте розвивати напрям одягу з функцією у межах власного бренду? Які моделі хотіли б розробити найближчим часом?
Зробивши перші кроки в напрямку створення адаптивного одягу, ми вирішили створити окрему лінійку одягу для людей з різними видами інвалідності. Ми налагоджуємо з ними тісну співпрацю як для консультацій з розробляння речей, так і з його подальшого використання. Також ми встановлюємо соціальне партнерство з організаціями, які опікуються питаннями соціалізації, реабілітації та інтеграції в суспільство людей з різними видами інвалідності.
Найближчим часом ми ретельніше поглибимось у розроблення рішень для людей, які використовують крісло колісне, тому що тут є багато насамперед технічних нюансів, які треба враховувати.
Яким ви бачите майбутнє інклюзивної моди в Україні?
До початку війни тему інклюзивної моди підіймали рідко, на жаль. І дуже шкода, що саме ці страшні події дали поштовх до розвитку цього напрямку. Ми всі зараз усвідомлюємо, що кількість людей з інвалідністю в країні значно збільшується, і не звертати увагу на це ми не маємо права.
На сьогодні багато брендів починають вивчати тему інклюзивності, включають функціональні моделі у свої колекції, зʼявляються бренди, які займаються суто таким одягом. І я вважаю, це гарна тенденція! Коли ми спілкувалися з нашими дівчатами-моделями, то на питання «Де ви зазвичай купуєте одяг?» отримували такі відповіді: «У звичайних магазинах, але він не зручний, а альтернативи немає», «Шию під замовлення», «Купую звичайний та адаптую до себе». Тобто проблема є.
Що стосується концепції бренду Juliya Kros, то наша задача не тільки розробляти одяг з функцією, ми хочемо, щоб ці моделі також мали естетичну, дизайнерську складову. Кожна жінка, попри свої фізичні особливості, має право на вираження своєї особистості через красивий одяг, і адаптивний — не виняток. Це має бути зручно та функціонально, а також повинно транслювати ідею, концепцію, стиль та естетику.
Ми плануємо набути високу експертизу в інклюзивному одязі, тому розширюємо власне виробництво. У нас є стратегія: представити наші інклюзивні рішення ще й за межами України!