Останні роки для світу моди знаменувала особлива увага дизайнерів до роботи з формами. На подіумах бачимо деконструйовані моделі, скульптурні силуети, що огортають тіло і підсилюють кінематографічність образу, динамічну асиметрію та контрастні поєднання ліній.
І у сезоні весна-літо — 2025 на модну арену виходять спіралеподібні силуети, що відкривають нові грані можливостей роботи з тканинами та пропорціями в аутфіті. Вони демонструють пластичність, відображають ритмічність і підсилюють рух, візуально створюючи динаміку.
Одним із піонерів технології впевнено можна назвати Пітера Мюльє, креативного директора Alaïa. Свій весняно-літній показ він провів у Музеї Соломона Ґуґґенгайма — найстарішому й одному з найбільш відвідуваних музеїв сучасного мистецтва у світі. У своїй колекції Мюльє віддзеркалював архітектурні форми музею, ритмічність кіл і спіралей у його інтер’єрі. Так, перед глядачами шоу постали спідниці, що каскадом із рюшів обвивали тіла моделей, пухнасті об’ємні сукні, спосіб обробки яких формував спіралеподібний вихор довкола фігури, а завершували дійство скульптурні сукні, що поєднували чіткість і легкість.
Спіралі міцно входять у ДНК Alaïa — від чарівних La robe Spirale з осінньо-зимової колекції 2024 року до джинсів зі спіралеподібною блискавкою, що були представлені в одному з кампейнів бренду. Однак до душі силует припав не лише Пітеру Мюльє.
Деніел Розберрі у кутюрній лінійці Schiaparelli використав спіралі для підсилення урочистості й скульптурності. Дизайнер огортав тіла моделей у вишукані золотисті тканини, декоровані рюшами й плісируванням, додавав міфічного пір’я й обробляв подоли суконь фатином.
У чому символізм?
Спіралеподібні форми не лише засвідчують високу майстерність у конструюванні одягу, а й містять у собі глибоке значення. Віддавна спіраль була символом життєвого циклу, безперервного руху й еволюції, а у сучасному хаотичному світі вона закликає до самопізнання, повернення від зовнішнього до внутрішнього.
Спіраль протиставляється замкнутості кола, вона є архетипом, що позначає рух і трансформацію. У буддистській традиції спіраль виступає втіленням духовного шляху від незнання до пізнання. Кожен її виток приносить у життя людини новий рівень гармонії й глибини усвідомленості.
Розмірковуючи про спіралі та їхнє місце у мистецтві, чи не одразу на думку спадає «Зоряна ніч» Вінсента ван Гога, де небо обвивають динамічні вихори. Особливе місце така форма посідає і в архітектурі: спіральні сходи часто позначають сходження до світла, прогрес.
Instagram: @maisonalaia
Тілесність і динаміка: як дизайнери використовують спіралі
Трансформаційність спіралей демонструє нам нову ідею про тілесність. З приголомшливою точністю, зберігаючи водночас м’якість і плавність ліній, що притаманні плинному силуету спіралі, дизайнери огортають нею тіла моделей.
Спіралеподібний силует характеризує одяг, що розкривається у динаміці, з кожним кроком його форма набуває нових пропорцій, дає старт власному ритму. Це продумане до найдрібніших деталей вбрання, пластичне і витончене.
Loewe, Gucci, Max Mara, Giambattista Valli, Peter Do, Ludovic de Saint Sernin — це далеко не повний перелік брендів, які у сезоні весна-літо — 2025 експериментували зі спіральним кроєм. Найчастіше основу їхніх образів складало драпірування, скульптурно вкладене довкола тіла згори вниз.
Водночас спіралеподібний ефект досягався й за допомогою фігурних розрізів, асиметричних деталей в одязі, а також розташування декору по діагоналі.
Ludovic de Saint Sernin
Genevieve Devine
Loewe
Peter Do
Kate Barton
Gucci
Max Mara
Giambattista Valli
Atlein
Christopher Esber
Patrick Mcdowell