Він народився у провінційному місті, де слово «мода» було чимось зовсім абстрактним, проте ще в дитинстві поставив собі за мету підкорити Голлівуд. Тепер його називають султаном леліток або ж раджею стразів. За свою понад 60-річну карʼєру він створив стільки суконь та костюмів, що й сам не знає точної цифри. Він одягав Мерилін Монро і Керол Бернетт, а сьогодні в костюмах його авторства сяють Бейонсе та Кім Кардашьян.
Якби він захотів, то зміг би створити fashion-імперію не гіршу, ніж в Armani, проте для нього комерція завжди була на другому плані.
Це історія про блискучого та неймовірного Боба Макі, чиє ім’я назавжди вписане в історію Голлівуду, а разом з тим і в історію американської та всесвітньої моди! Розповідає її стиліст і fashion-колумніст Єгор Воронкін.
Боб Макі народився 24 березня 1939 року в місті Монтерей-Парк на півдні Каліфорнії в родині банківського клерка Чарльза Роберта Макі та домогосподарки Мілдред Агнес Сміт. Боб став другою дитиною в сім'ї.
Одним із найщасливіших спогадів дитинства, за словами дизайнера, були відвідування кінопоказів разом із мамою та сестрою. Вони разом обирали фільм, купували попкорн, а опісля дорогою додому обговорювали сюжет, героїнь, ну і, звісно ж, костюми. Вже тоді Боб звертав увагу на вбрання акторок, їхні прикраси та наскільки все це їм личить, зауважуючи, що б він додав або прибрав.
У ранньому дитинстві Боба виховували бабуся та дідусь по материнській лінії, які жили в Альгамбрі. Його батьки розлучилися, ще коли він навчався у початковій школі, та «поділили» дітей між собою. Сестра Боба залишилась з батьком, а він — з матірʼю. Щоправда, Агнес Сміт більше цікавило знайти для себе нового чоловіка, ніж виховувати сина. Чарльз Макі часто брав Боба до себе на канікули, а згодом узагалі забрав хлопця в Роузмід.
Там Боб продовжив здобувати середню освіту в міському коледжі Пасадени, а також вступив до художнього інституту «Шуїнар» на факультет конструювання та дизайну готового одягу. В інституті його викладачкою стала Єва Робертс, керівниця відділу кафедри дизайну. Саме вона була першою, хто помітив природжений талант Боба та його одержимість модою.
Провчившись в «Шуїнарі» трохи більше ніж рік, Макі кинув усе, отримавши свою першу пропозицію роботи — стати художником ескізів для Френка Томпсона на студії Paramount у Голлівуді.
«Я ніколи не запитував, що мені треба зробити, я просто брав і робив»,
— розповідав Макі.
Переїхавши до Голлівуду, він опинився в омріяному світі краси, яким так захоплювався у дитинстві, дивлячись на блакитний екран. Боб швидко знайшов нових друзів і впливових покровителів.
14 березня 1960 року Боб Макі одружився з Лулу Портер (справжнє ім'я Маріанна Вулфорд), співачкою та акторкою, з якою познайомився під час роботи на студії. За рік до того в пари народився син Роберт Гордон Макі-молодший.
З 1960 по 1963 рік Боб працював помічником дизайнера Рея Агаяна на Paramount Studios. Тоді ж між чоловіками зав'язалася міцна дружба, що згодом переросла в роман. Він і став причиною розлучення Макі у 1963 році.
На початку кар'єри Макі також працював із французьким кутюр'є Жаном Луї, який створював, зокрема, сценічні сукні для Марлен Дітріх. Одним з його перших завдань для Луї стала розробка оригінального ескізу сукні Мерилін Монро, яку вона одягла у 1962 році на святкування дня народження президента Джона Кеннеді в Медісон-Сквер-Гарден у Нью-Йорку.
У цей же період Макі познайомився зі знаменитою костюмеркою Едіт Гед. Перейнявшись симпатією до молодого та амбітного Боба, вона взяла його під своє крило та подарувала повну свободу дій для його творчості на «Шоу Керол Бернетт». Відтоді більшість свого часу на студії Paramount Макі присвячував створенню костюмів для Керол Бернетт.
Талант Боба Макі справді унікальний: за тиждень він міг зробити в середньому 65 костюмів для шоу, одягаючи танцюристів, співаків та запрошених гостей. Ба більше, кожне з цих убрань було сконструйоване так, що його можна було змінити протягом хвилини.
Згодом Бернетт в одному зі своїх інтерв'ю говорила, що навряд чи можна знайти в історії моди дизайнера костюмів, що був би рівний Бобу Макі.
Для самого ж дизайнера робота з Керол та Едіт стали золотим часом у його житті. Він був вільний творити без стереотипів та рамок.
Так, одного разу, спеціально для пародії на фільм «Віднесені вітром» на «Шоу Керол Бернетт», Боб створив сукню-карниз. Спочатку передбачалося, що Бернетт спускатиметься сходами, загорнута в штору з драпіруваннями, що висять на ній, але Макі вирішив додати більше гумору в костюм, доповнивши його справжнім карнизом, що кріпився на плечах Бернетт. Після появи програми на екранах сукня, як і сам випуск, увійшли в історію телебачення.
National Museum of American History
У 1966 році співачка й танцівниця Мітці Гейнор запросила Макі оформити її нове сценічне шоу в Лас-Вегасі: вона стала першою зірковою клієнткою дизайнера, для якої Макі розробив постановку повністю.
Протягом наступних 50 років він продовжував займатися дизайном телевізійних програм та живих виступів Мітці, отримавши дві премії «Еммі» в номінації «За визначні досягнення в галузі дизайну костюмів» за музично-естрадні телепрограми Mitzi... Roarin’ in the Twenties та Mitzi... Zings Into Spring.
У другій половині 60-х відбулася доленосна зустріч Макі з музою всього його життя — Шер. Між ними практично відразу виник особливий емоційний зв'язок, який дозволив їм розуміти одне одного з півслова.
Для співачки Боб створював неперевершені образи, що підкреслювали не тільки її фігуру, а й харизму та індивідуальність.
«Вона може бути будь-ким! Вона не схожа на всіх блондинок із зачісками у вигляді бджолиних вуликів. Вона зовсім інша дівчина, і вона може бути будь-ким»,
— відгукувався про Шер дизайнер.
Він неодноразово створював костюми для її шоу, як, наприклад, Cher at the Colosseum, що проходили в готелі Caesars-palace у Лас-Вегасі у 2008–2011 роках, а також для Classic Cher у 2017 році в Лас-Вегасі та Вашингтоні. І звичайно ж, для її світового турне Here We Go Again на основі пісень гурту ABBA у 2018-2020 роках.
У роботі Боб завжди був перфекціоністом, який створював ідеальний дизайн не лише на папері, але й доводив його до досконалості, враховуючи особливості тіла, на тканині. Всі, хто будь-коли приміряв його сукні, казали про їхню бездоганну посадку та комфорт. Для Макі завжди було важливо розуміння того, як річ має сидіти на тілі жінки, аби не обмежувати свободу рухів.
У 1969 році Боб Макі отримав пропозицію розробити костюми для Даяни Росс у її майбутньому турне. Пізніше того ж року разом зі своїм партнером Реєм Агаяном та подругою Елізабет Кортні дизайнер відкрив бутик у Беверлі Хіллз. Його колекції включали повний гардероб: від купальників до верхнього одягу. На етикетках було написано Bob Mackie Wearable Art, що дослівно перекладається як «Мистецтво, яке можна носити».
Паралельно з випуском готових колекцій Макі продовжив співпрацю з Бродвеєм. У 1972 році разом з Агаяном він був номінований на «Оскар» за найкращий дизайн костюмів для фільму «Леді співає блюз» з Даяною Росс у головній ролі.
Наступною великою роботою Макі стала розробка сценічних костюмів для бурлеск-шоу Hallelujah Hollywood, яке показували в Лас-Вегасі з 1974 по 1980 рік, а також вистави Jubilee!, що йшла з 1981 по 2016 рік. В обох постановках були задіяні ретельно продумані костюми-трансформери — коли актори перевдягаються за лічені секунди.
У 1979 році Боб Макі випустив свою першу книгу Dressing for Glamor, де розповів історію власного становлення і ставлення до моди й дизайну.
А за 11 років його новим проєктом стала культова лялька Барбі, яка теж «нарядилася» в чудову розшиту блискітками та мереживами сукню Боба Макі. До речі, колаборація дизайнера з Mattel триває й до сьогодні. Остання лялька Barbie x Bob Mackie Holiday Angel з’явилась 2023 року.
Ще одним захопленням дизайнера стало створення костюмів для червоної доріжки церемонії «Оскар». Перший з них він виготовив у 1986 році для своєї музи — Шер.
Її ансамбль складався з чорних еластичних штанів, прикрашеної коштовностями пов'язки на стегнах, чобіт до колін, чорного топу з ланцюжками і величезного роуча (головного убору індіанців, прикрашеного пір'ям), у півтора раза вищого її голови.
Фото Шер миттєво облетіло всі таблоїди світу. Хтось називав її вбрання смішним, а хтось захоплювався оригінальністю та новизною. Багато хто жартував, що саме ця поява змусила організаторів запровадити дрескод для гостей церемонії.
У 1988 році Макі знов одягнув Шер для появи на престижній премії. Цього разу співачка та акторка була її лавреаткою. По статуетку вона вийшла в прозорій сукні, декорованій стразами і стеклярусом на найпікантніших місцях. Образ доповнив розшитий паєтками палантин.
Наступною ефектною появою костюма від Макі на «Оскарі» став вихід Мадонни у 1991 році. На 63-й церемонії попдіва з'явилася в сукні, натхненій Мерилін Монро. Спеціально для заходу Макі створив білу сукню в підлогу з глибоким декольте, яка переливалася завдяки леліткам, якими був розшитий увесь виріб.
У 1999 році спеціально для Вупі Голдберг, яка стала ведучою церемонії вручення премії «Оскар», Макі створив продуманий до дрібниць костюм королеви Єлизавети I. Фреза і комір на високому каркасі, що мали характерну форму серця, як і весь костюм, були оздоблені коштовним камінням та перлами.
Також Боб Макі розробляв костюми для Вітні Г’юстон, Тіни Тернер, Барбри Стрейзанд, Доллі Партон, Рейчел Велч, Шерон Стоун, Пінк, Брітні Спірс, Бейонсе та багатьох інших.
З розвитком епохи соцмереж та залученням зірок до співпраці багато модних брендів стали не просто дарувати свої сукні для виходів на червону доріжку, а й пропонувати за це гонорар. Макі не раз отримував подібні пропозиції, але через свої переконання щоразу категорично відмовлявся від співпраці.
«Щойно Армані почав роздавати їм одяг безкоштовно, я сказав: "Усе". Я подумав: це так кумедно, що ці жінки, які отримують мільйони доларів за участь у кіно, були так схвильовані через безкоштовну сукню».
У 2002 році ім’я Макі було занесене до Зали телевізійної слави Америки. Костюмер отримав дев'ять премій «Еммі», три номінації на «Оскар» і премію Джеффрі Біна за визначні досягнення.
У 2011 році помер партнер дизайнера Рей Агаян. Боб Макі вкрай болісно переживав утрату близької людини та повністю зник зі світської арени.
За 8 років він отримав премію «Тоні» за найкращий дизайн костюмів для мюзиклу за свою роботу над «Шоу Шер» на Бродвеї, для якого Макі створив понад 500 образів. Того ж року федерація моди Нью-Йорка CFDA вручила Бобу нагороду «За визначний внесок в американську моду».
Сьогодні 84-річний дизайнер веде активний спосіб життя та продовжує конструювати унікальні сукні, що несуть у собі відлуння золотої епохи Голлівуду. Він, як і 60 років тому, кроїть бездоганні образи для своєї музи Шер та пише великі мемуари.
«Я стільки років працював, але й кидати це все я не хочу, я хочу все!»
— каже Боб Макі