«Першообрази»: у Києві представили виставку відомого художника Анатолія Криволапа

Найдорожчого сучасного митця України

АВТОР: Катя Теллер

ФОТО: Надані галереєю

ОПУБЛІКОВАНО: 19 квітня 2024

У квітні Центр сучасного мистецтва M17 представив виставку відомого українського митця Анатолія Криволапа «Першообрази», медіапартнером  якої став Harper's Bazaar Україна. До експозиції увійшли абстрактні роботи 1990-х — початку 2000-х років, а також ікони, створені художником упродовж минулого року. 

Перш ніж відшукати власну неповторну образність, митець пройшов довгий шлях. Лише у 1986-му, через 10 років після закінчення Київського державного художнього інституту, він відчув, що відкрив свою візуальну мову. Цього ж року Анатолій Криволап представив перші абстрактні образи, народжені його уявою.

«Уже в 22 роки я знав, що буду абстракціоністом. Побачив картину в цьому стилі, і в мене всередині аж похололо. Я навіть злякався, бо це ж був 1969 рік чи навіть раніше. Абстракція — досить складна річ. Потрібно знати академізм настільки добре, щоб все, що дає система, — тема, настрій, пластика – було також присутнє в абстракції», 

— зазначає художник.

«Я вважаю, що на цю виставку варто приходити кожен тиждень — наповнюватися життєдайними кольорами, самою весною. «Першообрази» оновлюють психологічно. Це саме те мистецтво, що дарує радість життя»,

— впевнена директорка галереї Наталія Шпитковська. 

У першій половині 1990-х Анатолій Криволап писав у складі творчого об'єднання «Живописний заповідник», після чого перейшов до сміливих експериментів у живописі. До візуального першообразу — світла, що містить у собі всі базові кольори, — митець звернувся у 2007-му, створивши програмну композицію «Структури».

Анатолій Криволап

«Мені здається, що абстракція є однією з форм самовираження, тому недарма Малевич свого часу написав книгу про те, як сприймати його абстракцію, а Кандинський — про те, як аналізувати його музичні образи в абстракції. Це системи, які є теоретичним роз’ясненням. Чиста фарба — це чиста емоція, так само як і чистий звук»,

— підкреслює Анатолій Криволап.

Першообразом називають зображення Бога. Попри неможливість описати невимовне чи зобразити невидиме, ікона прагне явити цей символ глядачу. Звернення художника до іконопису навіть для нього самого стало несподіванкою. Впродовж 2014–2024 років митець працював над розписами церкви Покрова Пресвятої Богородиці, розташованої в селі Липівка, що на Київщині: як і картини митця, храм пронизаний кольором, що підпорядковує все навколо. 

«Ті, хто прийдуть на виставку, не знайдуть тут звичного Криволапа. Дійсно, це інший Криволап — насамперед через те, що ми вперше поєднали його абстракції та ікони і спробували обґрунтувати це рішення. Тут художник стає не менш цікавим, а можливо, й більш контроверсійним, ніж той, до якого всі звикли: до краєвидів, до українських мотивів. Це виставка для роздумів, для порівняння, для того, щоб зрозуміти, що буває щось інше»,

— ділиться куратор проєкту Валерій Сахарук.

Нагадуємо, що картини Анатолія Криволапа неодноразово встановлювали рекорди продажів сучасного українського мистецтва на міжнародному артринку. У 2013-му роботу художника «Кінь. Вечір» придбали на аукціоні Phillips у Лондоні за $186 тисяч, а полотно «Кінь. Ніч» двома роками раніше — за $124 тисячі. 

Побачити експозицію «Першообрази» в Центрі сучасного мистецтва M17 можна буде до 9 червня 2024 року.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ