У Національній опері України 18 січня відбудеться показ романтичного балету «Сильфіда» на музику Германа Левенсхольда, головні партії в якому вперше виконають студенти Київського державного фахового хореографічного коледжу імені Тетяни Таякіної.
Світова прем'єра постановки відбулася в 1832 році в паризькій Опері Гарньє — першим музику до балету написав французький композитор Жан Шнейцхоффер, а в 1836-му з'явилася друга версія постановки, над якою працював норвезько-данський композитор Герман Левенсхольд. Його версію твору представили в Королівській опері в Копенгагені, і саме цей балет сьогодні демонструють українським глядачам.
Сюжет постановки заснований на фантастичній новелі французького письменника Шарля Нодьє «Трільбі». Твір розказує про молодого шотландця Джеймса, якому напередодні весілля з дівчиною на ім'я Еффі являється чарівний дух повітря — Сильфіда. Герой зачарований невловимою Сильфідою, яка весь час від нього тікає. В цей час чаклунка Медж передбачає Еффі зовсім іншого нареченого. Джеймс проганяє її, однак сам женеться за прекрасною Сильфідою, залишивши вбиту горем Еффі. Герой потрапляє до зачарованого лісу і врешті отримує від Медж особливий шарф, що має полонити Сильфіду. Коли Джеймс застосовує його, Сильфіда втрачає свої крила і помирає. В гонитві за примарною мрією герой втрачає і любу Еффі, що одружується з чоловіком на ім'я Гюрн.
Катерина Кухар з учнями Домінікою Федоровою і Кіпріаном Фоменко
18 січня образ чарівної Сильфіди втілить Домініка Федорова, Еффі — Дарʼя Лебідь, а Джеймса — Валерій Хованов. Також участь у постановці візьмуть Ольга Гріцишина, Анна Салімовська та Анастасія Лазарєва, що зіграють трьох Сильфід.
Ексклюзивно для Harper's Bazaar Ukraine прима-балерина Національної опери України й керівниця Київського державного фахового хореографічного коледжу Катерина Кухар та її учениця Домініка Федорова розказали про свій досвід роботи з «Сильфідою» і виконання головної партії.
Катерина Кухар про виставу
Сильфіда — уособлення мрії, ідеалу, недосяжного прагнення, яке втілюється в образі невагомого і містичного духу повітря. Цей образ пронизаний легкістю, загадковістю та чарівністю. Можливо, саме таку жінку часом шукають чоловіки й здатні навіть забути про обіцянку своїм коханим, як це зробив Джеймc.
Коли я готуюся до партії Сильфіди, окрім технічної підготовки ключовою для мене залишається фраза, яку свого часу сказала моя педагогиня Елеонора Михайлівна Стебляк: «Загадкова посмішка Сильфіди». У цьому реченні приховано весь сенс образу. Балерина повинна зрозуміти, що вона сама є загадкою. Це про легкість, невловимість і чарівність.
Дуже багато у формуванні моєї манери виконання дала Раїса Олексіївна Хилько, на яку безпосередньо ставили «Сильфіду» в Національній опері України в 1981 році. Вона привчала мене до специфічних, так званих сильфідівських поз, особливих нахилів корпусу, позицій ніг, які не зустрічаються в інших виставах. Стилістика цієї постановки унікальна, і саме це потрібно донести до студентів.
Катерина Кухар в образі Сильфіди
За сенсом у партії Джеймса, коханого Сильфіди, все трохи простіше. Чоловік хоче зловити свою мрію, той образ, який він намалював у своїй уяві. Він не усвідомлює, що, доторкнувшись до цієї мрії, він її зруйнує. Від його дотику містична Сильфіда втрачає зір і гине, а всі його фантазії розвіюються як прах. На жаль, як і в житті.
У балеті немає дрібниць. Важливо осягнути, що відчуває Сильфіда до Джеймса, а що — Джеймс до Сильфіди. Ці емоції створюють справжній зв’язок між героями. Виконавці повинні розуміти своїх персонажів, а не лише досконало володіти технікою. Адже справжнє мистецтво полягає в тому, щоб дарувати глядачам казкову історію, яка занурює їх у світ емоцій і допомагає на мить забути про повсякденні турботи.
Зрештою, основна ідея романтичного балету — це протиставлення мрії та реальності. Для мене важливо, щоб студенти розуміли, яку історію розповідають на сцені. Кожна партія має свій підтекст, а долі героїв — особливі.
Домініка Федорова в образі Сильфіди
Домініка Федорова про виставу
Я досі пам’ятаю той день, коли дізналася, що мене обрали на партію Сильфіди. До мене підійшла Катерина Ігорівна і я зрозуміла, що вона хоче сказати мені щось важливе. «Ти танцюватимеш Сильфіду», — промовила вона. Я була дуже рада, та одразу відчула велику відповідальність, адже ця роль непроста: вона вимагає не тільки гарної техніки, а й акторської майстерності та високої емоційності. Сильфіда символізує ідеал недосяжної краси, легкості, мрії.
Згадую, як нас відбирали на цю партію. Катерина Ігорівна та мій педагог Любов Гаврилівна давали нам для перевірки різноманітні стрибки й оцінювали, наскільки легко та високо ми можемо їх виконати. Сильфіда має літати, не торкаючись землі.
Зараз ми багато працюємо над виставою. Вдосконалення техніки стрибків, постановки рук і рухів, виразності корпусу і поз відпрацьовуємо з педагогом Любов’ю Гаврилівною. Зрозуміти тонкощі цієї партії допомагає помічниця директора Ольга Морозенко. Ми з нею відточували образ, техніку та витривалість.
Ольга Петрівна пояснює найдрібніші деталі. Наприклад, які кольори тіней і помади використовувати на сцені, щоб вони виглядали ніжно і романтично, як наносити грим, що буде відповідати особливостям вистави.
Придбати квитки на виставу, що відбудеться 18 січня о 15:00, можна на сайті Національної опери України.