Щільний робочий графік, багатогодинні репетиції, прем’єрні покази, насичений гастролями розклад, робота з іноземними хореографами — саме так живе український балет сьогодні. Третій рік поспіль артисти замість традиційної двомісячної відпустки влітку повертаються до роботи вже через місяць, адже розуміють: на них чекають глядачі.
Театри сміливо презентують новий погляд на світову та українську класику і вводять до репертуару сучасні постановки. Розказуємо про головні балетні вистави, які варто побачити в серпні у Києві та Львові.
«Жізель»
17 серпня, Національна опера України
Усім відома класика, одна з найчуттєвіших історій кохання — сільської дівчини Жізель та графа Альберта — у новій редакції українського балетмейстера-постановника Віктора Яременка. Неочікуваний фінал, драматичні костюми віліс (померлих наречених) з невагомою вуаллю, яскраві декорації від художниці Марії Левитської — таким побачать оновлений балет глядачі Національної опери України.
«Жізель» — шедевр романтичного балету XIX століття й один з найкращих творів французького композитора Адольфа Адана. Це дивовижна містична історія, що завершується перемогою любові над смертю. Головні партії цього вечора виконають прима-балерина Наталія Мацак (Жізель) та прем’єр Сергій Кривоконь (граф Альберт).
Фото: Катя Єлецьких
«Сильфіда»
22 серпня, Національна опера України
«Сильфіда» — один з найстаріших балетів, що з'явився раніше за «Жізель». Саме з цього твору в 1832 році почалася епоха романтизму в балетному мистецтві. Історія була поставлена за мотивами шотландської легенди спочатку хореографом Філіппо Тальоні, а потім Августом Бурнонвілем. Першою виконавицею ролі Сильфіди стала Марія Тальоні. З подачі артистки, яка першою навчилася танцювати на кінчиках пальців — французькою pointes, «пуанти» (пізніше так почали називати й спеціальні балетні туфлі), — танець «на пальцях» став важливою частиною класичної хореографії.
Сильфіда — міфічне створіння, невловима і чарівна дівчина. Заради неї герой залишає свою наречену та будинок і йде за Сильфідою, як за нездійсненною мрією. Він не може схопити її, а впіймавши за допомогою магічного шарфа, втрачає назавжди. Від дотику шарфа Сильфіда помирає.
Фото: Олександр Путров
«Лісова пісня»
29 серпня, Національна опера України
Перлина українського балету, створена за мотивами однойменної драми-феєрії Лесі Українки. За більш ніж 80 років свого існування постановка стала візитівкою українського хореографічного мистецтва. Композитор Михайло Скорульський завершив роботу над музикою до «Лісової пісні» у 1936 році.
Лібрето до балету написала його дочка Наталія Скорульська — відома балерина і балетмейстерка. Автори вистави ставили за мету якомога точніше перенеси сюжет твору на сцену. Однак у хореографії свої закони, тож деякі епізоди були скорочені, а деякі — навпаки розвинені глибше. Незмінними залишилися головні герої драми — прекрасна Мавка, Лукаш та Килина.
Це балет на 3 дії про силу почуттів, що зачаровує глядачів романтичним сюжетом, національним колоритом і фантастичними костюмами, елементами народних пісень і танців, майстерно вписаних у класичну хореографію. І звісно, віртуозною діагоналлю з фуете, яку виконує Мавка у третьому акті.
Фото: Катя Єлецьких
«Кармен TV»
28 серпня, Жовтневий палац
Kyiv Modern Ballet вривається у новий театральний сезон з вогняною пристрастю — балетом Кармен TV. Вистава на дві дії на музику Жоржа Бізе та хореографію балетмейстера Раду Поклітару є найпершою і водночас вважається найкращою виставою театру. Відома всім історія циганки, героїні новели Проспера Меріме, одержала в балеті Поклітару нове несподіване трактування. Кармен у цій виставі — героїня телефільму, на перебіг подій у якому безпосередньо впливає найдивніший персонаж балету — дівчина, що сидить перед телевізором
Аби глядач не просто відчув, а пережив усю повноту драми разом з акторами, вони відтворюють весь спектр емоцій. Готуйтеся до того, що артисти будуть сміятися, плакати, кохатися, кричати, вмирати, оживати, лаятись і, звісно, проникливо танцювати.
Фото: Марія Брикимова
«Тіні забутих предків»
9-10-11 серпня, Львівська Національна Опера
Історія про кохання земне та небесне за однойменною легендарною повістю Михайла Коцюбинського ожила в неокласичній хореографії Артема Шошина. Балет на музику Івана Небесного та лібрето Василя Вовкуна є переосмисленням усім відомої оповіді, яку втілила у життя талановита команда постановників з усього світу.
Видовищна сценографія литовського митця Арвідаса Буйнаускаса переносить глядача у світ трембіт та полонин, де понад сто років тому зародилося кохання Марічки та Івана, українських Ромео і Джульєтти з двох гуцульських родів, що ворогують. Образи героїв, створені художницею по костюмах Наталією Міщенко, підсилюють сюжетну лінію вистави. Гуцульське національне вбрання, яке було осучаснене й адаптоване до виконання хореографії, все ж зберегло унікальні національні елементи. Так само як і музика, що увібрала в себе колорит та силу гуцульської автентики, ніжність першого кохання.
Фото: Катя Єлецьких
Текст: Катя Єлецьких, авторка українського YouTube-каналу про балет Ballet Maniac