Третій рік поспіль на фестивалі незалежного мистецтва Burning Man, що проходить у пустелі Блек-Рок у штаті Невада, презентують інсталяцію українського сучасного художника, лавреата Премії PinchukArtCentre Олексія Сая. У 2024-му він створив для події проєкт I’m Fine — конструкцію, що складалася з пошкоджених обстрілами дорожніх знаків та парканів, і акцентувала увагу на викликах, із якими щодня стикаються українці.
Цього року художник запропонував не менш актуальну концепцію. Він розробив інсталяцію «Чорна хмара» з 4 тисяч метрів цупкого матеріалу, який заповнюється повітрям. Робота символізує руйнівну природу війни, навислу не тільки над Україною, а й над рештою світу загрозу з боку Росії. Так творці проєкту хочуть нагадати міжнародній спільноті, що варто готуватися до цього вже зараз.
Також образ є втіленням хмар пилу та диму, що виникають під час обстрілів українських міст. Інсталяція складається з 45 маленьких хмарин і періодично доповнюється спалахами блискавки та звуками грому.
Спершу роботу встановили на Софійській площі, де її можна було роздивитися з 7 по 9 червня, а вже за два місяці її побачать гості фестивалю Burning Man, який цього року проходитиме з 24 серпня по 1 вересня.
Хоча інсталяція отримала багато схвальних відгуків, були в мережі й негативні реакції, які прокоментував у себе на сторінці продюсер проєкту Віталій Дейнега, засновник благодійного фонду «Повернись живим».
«Наша робота — це надувна сучасна скульптура у вигляді хмари, зроблена по ескізу, задуму і під наглядом одного з найуспішніших українських сучасних художників Олексія Сая. Вона притягує тебе і викликає цікавість своїм розміром. Наближаючись до неї, ти починаєш чути електронну музику. Потім розумієш, що музика містить багато воєнних звуків: пострілів, вибухів, сирен і тому подібного. З настанням темряви всередині і ззовні хмарини починають працювати стробоскопи, імітуючи зародження бурі всередині. Мета роботи — сказати світу, що насувається буря (Третя світова), і або ми всі разом її зупинимо, або зупинимо все одно, але значно пізніше і дорожчою ціною. Фактично ця робота має викликати негативні емоції й затягувати глядача/слухача, лише в кінці пояснюючи ідею. Одним словом: “Ви нас не просили, але ми розкажемо вам про війну”»,
— підкреслив Віталій Дейнега.
«Якщо порівнювати нашу роботу з іншими, на мою думку, вона подібна до Dismaland Бенксі — антидіснейленду, де у властивому автору “плакатному” стилі з вами говорять про війну та політику. По формі, я б сказав, що вона десь посередині між роботами Джеффа Кунса, Аніша Капура та Яйої Кусама. За меседжем подібна до однієї з моїх улюблених картин Едварда Гоппера Ground Swell. Ця робота про велику групу хвиль, які породив шторм вдалині. Вона передрікала Другу світову війну і була дописана, коли та вже почалась. Наш проєкт, на жаль, передвіщає Третю. Я проводжу ці паралелі не для того, щоб порівняти, а щоб показати суть і прийом»,
— доповнив свою думку продюсер.
Нагадуємо, що в червні у київській галереї Voloshyn Gallery також відкрилася персональна виставка Олексія Сая «Посміхайся». Наразі художник працює над масштабними скульптурами та інсталяціями, які нагадують про російсько-українську війну, а у вільний час продовжує експериментувати над серією портретів, виконаних у програмі Excel, роботу над якою він розпочав ще у 2021 році.