У квітні 2026 року Музей сучасного мистецтва Нью-Йорка (MoMA) представить велику виставку робіт Марселя Дюшана — одного з найвідоміших художників XX століття, що стояв у витоків дадаїзму та сюрреалізму і вплинув на формування таких рухів, як мінімалізм, поп-арт і концептуалізм, без яких неможливо уявити собі сучасну мистецьку сцену. Це перша за півстоліття ретроспектива Дюшана в США.
До експозиції увійдуть майже три сотні експонатів. Після показу в Нью-Йорку проєкт вирушить до Філадельфії, а потім до Парижа, де його презентують у Великому палаці в 2027 році. Представити проєкт як у США, так і у Франції — не випадкове рішення, адже художник був громадянином обох країн.
«Для нього були важливі переїзди туди і назад. Це було частиною його особистості і вплинуло на те, як він розвивав свою кар'єру. Тож будь-яка повна ретроспектива Дюшана має враховувати історію його трансатлантичного життя»,
— впевнений співкуратор проєкту Метью Афрон.
Марсель Дюшан, «Фонтан», 1950 (репліка оригінальної роботи 1917 року)
Організатори виставки зазначають, що хоча ім'я Марселя Дюшана давно відоме, його постать і сьогодні залишається загадкою.
«Сукупність його робіт досі недостатньо вивчена. Те, про що говорять найчастіше, — це лише верхівка айсберга, а його доробок дуже різноманітний і залишає багато тем для дослідження. Дюшан змінив саме визначення художника»,
— нагадує співкураторка Мішель Куо.
Свій творчий шлях Дюшан почав зі створення живописних робіт, які зображували фігури, складені з механічних деталей. Полотна являли собою «індустріальну» версію кубізму. Після цього художник зацікавився ідеями дадаїстів і сюрреалістів, авангардними пошуками, що привели його до експериментів з предметами реді-мейд.
Марсель Дюшан, « L.H.O.O.Q.», 1919
Це об'єкти, що початково не задумувалися як мистецькі роботи, але стають такими, коли художник змінює їх роль і контекст. Найвідомішим прикладом є «Фонтан» Дюшана, представлений у 1917 році, що викликав скандал і став ключовим для розвитку сучасного мистецтва. Звичайний пісуар з написом «R.Mutt» (Р. Дурень) він перетворив на висловлювання, що сприяло появі нового типу інсталяцій і трансформації художнього мислення.
У 1919 році митець також показав власну версію «Мони Лізи» — роботу «L.H.O.O.Q.», домалювавши на готовій листівці вуса і бороду. Марсель Дюшан нерідко вдавався до технік асамбляжу та колажу, переосмислюючи відомі зображення.
Відвідувачі виставки зможуть побачити архівні матеріали зі студії художника, що дозволяють краще зрозуміти, як він реалізовував свої ідеї, працюючи з реді-мейдами, впізнаваними образами та ужитковими предметами.