Що варто знати про роботу Мауріціо Каттелана «Комік», яку продали за $6 мільйонів і з’їли

Найвідоміший проєкт італійського сучасного художника Мауріціо Каттелана

АВТОР:

ФОТО: Sotheby's, Getty Images

ОПУБЛІКОВАНО: 6 грудня 2024

Наприкінці листопада концептуальну роботу сучасного італійського художника Мауріціо Каттелана «Комік» продали на аукціоні Sotheby's у Нью-Йорку за $6,2 мільйона. Іронічна інсталяція являє собою банан, приклеєний до стіни сріблястим скотчем. Вона викликала жваві дискусії та змусила глядачів, колекціонерів і критиків поставити собі питання про те, у чому ж полягає цінність мистецтва і чому звичайний фрукт, придбаний у супермаркеті, може оцінюватися в мільйони доларів і стати сенсацією артринку.

Вперше художник презентував роботу у 2019 році на ярмарку Art Basel у Маямі, де перші дві версії інсталяції продали по $120 тисяч (третю придбав Музей Гуггенгайма вже за $150 тисяч). З того часу він не раз демонстрував публіці «Коміка», залишаючись вірним своїй концепції та замінюючи банани, які псуються протягом декількох днів. Власник інсталяції отримує сертифікат автентичності та інструкції з правильного розміщення банана на стіні – на випадок, якщо колекціонер захоче постійно міняти фрукт на новий.

Китайський криптопідприємець Джастін Сан не пошкодував на роботу митця понад $6 мільйонів, однак замість того, щоб слідувати інструкції Мауріціо Каттелана, вирішив публічно з'їсти найдорожчий у світі банан. Свою власну акцію він влаштував перед десятками журналістів, інфлюенсерів та фотографів у Гонконзі. Сун назвав інсталяцію художника легендарною та на її прикладі провів паралель між сучасним мистецтвом і криптовалютою. 

Підприємець підкреслив, що в його руках опинився «банан, який набагато смачніший за інші», а поїдання фрукта на пресконференції теж є частиною історії цієї знаменитої інсталяції. Одним із ключових завдань Мауріціо Каттелана було спровокувати диспути про те, чи можна вважати його роботу мистецтвом та хто визначає межі дозволеного. 

«Комік» швидко став світовим хітом. Попри простоту задуму, художник зміг досягти своєї мети, адже нікому раніше не вдавалося підкорити міжнародну аудиторію за допомогою звичайного фрукта. Тут хочеться провести паралель з культовою роботою «Фонтан» Марселя Дюшана, що являє собою пісуар з написом R. Mutt і стала символом ready-made, який змінив світ сучасного мистецтва.

«Комік» Мауріціо Каттелана звертає увагу на соціальну нерівність і величезний розрив між багатими та бідними, на абсурдність артринку та ефемерність мистецтва, що з цінного об'єкта, який може існувати століттями в музейних колекціях, перетворюється на чисту ідею. Вона доступна кожному і водночас стає надзвичайно дорогою, коли за справу беруться провідні галереї та аукціонні будинки.

Джастін Сан порівняв інсталяцію Каттелана з цифровим мистецтвом NFT, що має своїх власників, інтелектуальну та матеріальну цінність і водночас позбавлене фізичної форми та зберігається в онлайн-колекціях.

Зазначається, що банан, який з'їв підприємець, придбали менш ніж за $1 у фруктовій ятці на Мангеттені, де працює 74-річний продавець Шах Алам. Коли він дізнався, що фрукт перепродали за мільйони доларів, то розплакався і сказав, що ніколи в житті не бачив таких грошей. Дізнавшись про це, Джастін Сан пообіцяв придбати у Шаха 100 тисяч бананів, що будуть розповсюджені по всьому світу на честь прекрасного зв'язку між повсякденним життям і мистецтвом.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ