Ай Вейвей презентував свою роботу в київському «Павільйоні 13»

Інсталяцію «Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле»

АВТОР:

ФОТО: Adam Simons, Dmytro Prutkin/ RIBBON International

ОПУБЛІКОВАНО: 17 вересня 2025

Ай Вейвей презентував свою роботу в київському «Павільйоні 13»

Відомий китайський художник та активіст Ай Вейвей 13 вересня особисто представив у Києві інсталяцію «Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле». Робота є реакцією митця на ескалацію збройних конфліктів, що загрожують сучасному світу, та свідченням потенціалу мистецтва в складні часи.

Інсталяція являє собою металеву конструкцію, що складається зі сферичних форм. Художник уже звертався до них у роботі «Divina proportione» (2004–2012), натхненій ілюстраціями Леонардо да Вінчі. Для Ай Вейвея ці сфери символізують історичні уявлення про ідеали порядку та раціональності.

Ці геометричні форми є втіленням парадигми мислення, що була притаманна добі Відродження та, пізніше, Просвітництва. У ті часи надії покладалися на перетворення природи на благо людства, однак водночас фатально нарощувався арсенал руйнівних сил.

«Мистецтво — це щось, пов’язане з найпримітивнішими людськими реакціями чи емоціями, страхом або навіть фантазіями чи мріями. Всі вони завжди сягають дуже глибоко, і насправді це дещо суттєво значущіше, ніж ми будь-коли будемо здатні уявити. Відтак, я вважаю, що мистецтво — єдиний спосіб порятувати людство від авторитаризму та інших подібних форм технічної бюрократії чи технічного авторитарного гніту»,

— ділиться Ай Вейвей. 

Ай Вейвей художник

Кожна зі сфер обгорнута видозміненим камуфляжем — автор уже багато років досліджує способи застосування такої тканини. Крім того, Ай Вейвей використав для оздоблення гудзики, чим продовжив свою культову роботу «П’ять плащів, що тримають зірку», вперше представлену наприкінці 1980-х років.

Сама ідея військового камуфляжу запозичена з природи: це візуальна мова, що імітує здатність тварин ховатися у їхній боротьбі за існування. Тканина, використана у новій інсталяції, містить зооморфні мотиви, однак поверх вона тонко замальована білою фарбою як другий шар камуфляжу. Така гра між зовнішнім виглядом і маскуванням наводить на думки про світ, в якому панує ідеологічне відбілювання та приховування фактів.

Інсталяція була розроблена художником у співпраці з українськими металообробниками та швачками. Працюючи над нею, Ай Вейвей здійснив ряд дослідницьких поїздок Україною, спілкувався з військовими, ветеранами, медиками та представниками громадськості. На основі цього досвіду художник планує створити окрему серію робіт, присвячених Україні. Проєкт буде анонсований пізніше цього року.

Інсталяція «Три досконало пропорційні сфери та військовий камуфляж, пофарбований у біле» була реалізована на замовлення RIBBON International, у співпраці з архітектурним офісом ФОРМА (FORMA) та Павільйоном культури. Побачити її можна у київському «Павільйоні 13» на ВДНГ до 30 листопада 2025 року.

Ай Вейвей найвідоміші роботи

Ай Вейвей народився у 1957 році в Пекіні. Художник працює з різними медіа: інсталяцією, кінематографом, фотографією, керамікою, живописом і текстом. У своїх концептуальних проєктах він використовує різні матеріали, поєднує традиційні ремесла з соціальними та політичними висловлюваннями.

Серед найвідоміших робіт митця — серія знімків «Скидання урни династії Хань», для створення якої він буквально знищив історичний артефакт, зафільмувавши цей акт на чорно-білу плівку, і фотопроєкт «Вивчення перспективи» — низка кадрів, де він показує середній палець місцям зосередження влади по всьому світу.

Ай Вейвей представив роботу в Києві

Роботи художника виставляли у Лондоні, Ліверпулі, Відні, Порту, Флоренції, Венеції, Мюнхені, Берліні, Токіо, Вашингтоні, Нью-Йорку, Сан-Паулу та інших містах. Його діяльність у сфері прав людини була відзначена премією Вацлава Гавела за творчий спротив у 2012 році та нагородою «Посол совісті» від Amnesty International у 2015 році.

Мемуари Ай Вейвея під назвою «1000 років радості й смутку» були опубліковані у 2021 році, а його автобіографічний графічний роман «Зодіак: графічні мемуари», створений у співпраці з Елеттрою Стамбуліс та Джанлукою Костантіні, — у 2024 році. Раніше українці вже мали змогу побачити твори художника на груповій виставці «Крихкий стан» у PinchukArtCentre у 2017 році.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ