Бути лідером у великому бізнесі — це завжди виклик, а в умовах війни це подвійний виклик. Інна Мірошниченко, президентка мережі супермаркетів ЕКО МАРКЕТ, — одна з тих жінок, які надихають своїм прикладом. У 2020 році вона обійняла керівну посаду і, розпочавши масштабну трансформацію компанії, довела, що жінки можуть не лише брати на себе відповідальність за багатотисячний колектив, але й змінювати бізнес на краще навіть у часи війни. Попри всі труднощі, Інна залишається в Україні, забезпечує стабільність мережі, керує командою з понад 2500 людей і водночас знаходить час для сім’ї та виховання двох дітей.
Про шлях до успіху, виклики жіночого лідерства і те, як зберігати work-life balance у світі, де баланс здається неможливим, читайте в нашому інтерв’ю.
Про трансформацію бізнесу
Що стало головним поштовхом для вашого рішення обійняти посаду президентки ЕКО МАРКЕТ у 2020 році?
У 2020 році світ і, зокрема, Україна вже стояли перед значними економічними викликами, які лише посилилися пандемією. Я бачила великий потенціал у компанії, яку можна було вивести на новий рівень через глибоку трансформацію. Викликів і змін я не боюся, тому очолила ЕКО МАРКЕТ швидко та завзято. Напевно, це і стало головним поштовхом — виклик, який я поставила перед собою і з яким досить успішно справляюся. Моя мета — створити не просто успішну бізнес-структуру, а соціально відповідальну компанію, яка відповідає сучасним стандартам якості та задовольняє потреби клієнтів на всіх рівнях.
Які ключові зміни ви впровадили в мережі з моменту початку вашого керівництва?
На самому початку своєї роботи я провела глобальний аудит усіх процесів компанії та поставила чітку пріоритезацію напрямів нашої роботи. Перші зміни почалися у внутрішніх процесах, а саме — впровадженні нових цифрових технологій для оптимізації роботи магазинів та логістики.
Також разом з командою ми оновили концепцію самих магазинів, зробивши їх більш зручними та привабливими для клієнтів. Свій фокус ми звузили на центральному регіоні країни та почали глобальне оновлення всієї мережі — від комунікації до перебудування об’єктів. А найголовніше — відмовилися від процесів заради процесів і спростили взаємодію між внутрішніми юнітами
Чи є у вас конкретні досягнення або проєкти, якими ви пишаєтеся найбільше?
Одним з найбільших досягнень є те, що, попри повномасштабне вторгнення, ми не зупиняли свою роботу ні на день. Більше ніж за 2 роки ми оновили майже 25% нашої мережі й почали робити наші магазини безбар’єрними. Разом з Доступно.UA ми проводили тренінги для наших працівників щодо обслуговування людей з інвалідністю під час здійснення покупок та алгоритмів взаємодії під час їхнього перебування в магазинах.
Також за останній рік ми відкрили 3 безбар’єрні магазини ЕКО МАРКЕТ: ці супермаркети мають пандуси, широкі проходи, спеціальну контрастну плитку для зручності маломобільних груп населення тощо. Вже цього місяця в нас відкриється ще один безбар’єрний магазин у Києві, і зупинятися ми не плануємо.
Окрім цього, ЕКО МАРКЕТ постійно долучається до благодійних зборів: у 2024 році після знищення Каховської ГЕС та забруднення Дніпра ми разом з гуртом Kalush Orchestra та БФ «Твоя опора» зібрали 1,8 млн грн на допомогу лікарні, яка обслуговує мешканців кількох громад Херсонщини. За ці кошти для них була закуплена дорога водоочисна система.
Наразі у нас триває черговий збір — разом із БФ «Твоя опора» та абсолютною олімпійською чемпіонкою зі спортивної гімнастики, громадською діячкою Лілією Подкопаєвою ЕКО МАРКЕТ збирає 1,3 млн грн для відкриття сенсорної кімнати в реабілітаційному відділенні Київської обласної дитячої лікарні. Я впевнена, що ця сума вже скоро буде зібрана і малюки зможуть відпочивати та розвиватися в новій сенсорній кімнаті.
Як компанія адаптувалася до умов війни і які рішення виявилися найбільш ефективними?
Найбільш ефективним рішенням було швидке реагування на зміни. Ми оперативно переналаштували логістичні ланцюги, відкрили нові точки в безпечних регіонах і запровадили механізми для підтримки співробітників та їхніх родин. У такі моменти головне — діяти швидко і гнучко.
Жіноче лідерство у великому бізнесі
Якою ви бачите роль жінок у сучасному бізнесі, особливо в Україні?
Роль жінок у сучасному бізнесі, особливо в Україні, на мою думку, є стратегічно важливою та багатогранною. Ми живемо в час, коли жінки стають не просто учасницями економічного процесу, а його рушієм. Сьогодні вони займають керівні посади, ведуть інноваційні стартапи, очолюють великі корпорації та трансформують цілі галузі.
В Україні жінки мають особливу силу — адаптивність і стійкість. Ми проходимо через складні економічні й соціальні виклики, і це дає нам змогу не просто виживати, а й вчитися бути сильнішими, шукати нестандартні рішення та формувати бізнес-моделі, які працюють в умовах нестабільності.
Для мене жінка в бізнесі — це про баланс між стратегічним мисленням та емоційним інтелектом. Ми вміємо чути та бачити потреби як клієнтів, так і співробітників. Вміння будувати команди, надихати людей на досягнення, а також створювати комфортні умови для розвитку талантів — це те, що часто стає перевагою жінок-лідерів.
Які основні виклики ви зустрічаєте як жінка-керівник?
Один із викликів — це стереотипи, які досі існують щодо жіночого лідерства, особливо у великому бізнесі. Проте я навчилася не звертати на це уваги, фокусуючись на результатах. Ще один важливий виклик — це баланс між роботою і сім’єю, але завдяки підтримці близьких і правильній організації часу це можливо.
Чи стикаєтеся ви зі стереотипами і як їх долаєте?
Так, стереотипи про те, що жінки не можуть бути ефективними керівниками, все ще існують. Але я переконана, що кращий спосіб їх долати — це досягати успіхів через реальні результати. Я дозволяю своїм діям говорити за себе.
Також поширений стереотип, що жінка «занадто емоційна» для прийняття стратегічних рішень або що вона не готова ризикувати. І досі існує уявлення, що жінка повинна вибирати між кар’єрою та сім’єю, ніби баланс між цими двома сферами неможливий.
Які ваші головні принципи, що допомагають залишатися цілеспрямованою та мотивованою?
Мої головні принципи — це відповідальність, відданість своїй справі та вміння слухати команду. Я завжди намагаюся бути відкритою до нових ідей і готова до змін. Це допомагає залишатися мотивованою і рухатися вперед. А ще я не боюся викликів. Складна задачка? Швидко мені, будемо шукати відповідь разом.
Work-life balance
Як ви знаходите баланс між керівництвом компанією та вихованням дітей?
Баланс між кар’єрою та сім’єю — це постійна робота. Я намагаюся чітко розділяти робочий час і час, який присвячую дітям. Важливо також делегувати обов’язки й довіряти своїй команді, щоб не брати все на себе. Діти вчать мене бути ефективнішою і в роботі.
Взагалі хотілося б сказати всім жінкам — не бійтеся, що діти можуть хоч якимось чином завадити вашій кар’єрі. Навпаки, вони виховують у нас такі риси, які дійсно потім допомагають у роботі. До прикладу, терпіння — без нього неможливо керувати великою компанією та виховувати дітей.
Чи є у вас свої ритуали або практики для відновлення енергії після напруженого дня?
Так, є, але іноді я настільки втомлююся ввечері, що хочеться лише спати. Це реалії життя, я не хочу його прикрашати. Бо все ж таки керувати компанією, в якій працює понад 2500 людей, іноді виснажливо. Звісно, я обожнюю йогу, це прекрасний ритуал, який дійсно допомагає розслабитися після напруженого дня. Але сон на першому місці. Також я люблю гуляти на свіжому повітрі, бажано разом зі своїми дітьми. Такі прогулянки допомагають мені сповільнитися та максимально відновитися!
Що мотивує вас залишатися в Україні в умовах війни та працювати на повну?
Моя мотивація — це відповідальність перед людьми, які працюють у компанії, і перед моєю країною. Я вірю, що мій внесок може допомогти Україні вистояти та розвиватися навіть у такі важкі часи. Попри виклики, які стоять перед кожним українцем чи не щодня, весь колектив ЕКО МАРКЕТ працює на всі 100%. Як це може не надихати? Я впевнена, що наш народ унікальний. Саме тому я хочу жити кожного дня серед своїх людей, на своїй землі та дихати лише українським повітрям.
Про майбутнє
Як ви бачите розвиток мережі ЕКО МАРКЕТ у найближчі 5 років?
Після початку повномасштабного вторгнення ми перестали будувати довгострокові плани, бо ризики величезні. Однак у деяких речах я впевнена — у найближчі 5 років ми плануємо збільшити кількість магазинів, зосередившись на регіональному розвитку та підвищенні рівня сервісу. Також важливим пріоритетом для нас є впровадження екологічних стандартів у нашій діяльності. Цим ми займаємося вже зараз і закінчувати не плануємо ні за яких обставин.
Чи плануєте ви впроваджувати якісь інновації для покращення досвіду клієнтів?
Так, інновації — це те, що завжди в центрі уваги нашої команди. Ми вже працюємо над впровадженням нових цифрових рішень для зручності покупців, а також плануємо розширення асортименту органічної продукції та локальних товарів.
Що б ви порадили жінкам, які мріють про кар’єру у великому бізнесі?
Ніколи не забувайте, що кар’єра — це не лише про досягнення, а й про шлях до них. Варто навчитися любити всі свої перемоги, навіть маленькі, і радіти кожному кроку вперед!
І головне: не бійтеся того, що бізнес вважається «чоловічою сферою». Жінки здатні внести у великий бізнес гнучкість, емпатію та інноваційний підхід. Ваш голос, ідеї та рішення можуть змінювати реальність, тому сміливо рухайтеся до своєї мети!