«Нюрнберг» очима Рамі Малека: гра на межі психології, історії та сучасних страхів

«Нюрнберг» очима Рамі Малека: гра на межі психології, історії та сучасних страхів

Лавреат «Оскару» про свій новий фільм і тінь історії, що досі визначає сьогодення

АВТОР:

ФОТО: Фото надані кінокомпанією Adastra Cinema

ОПУБЛІКОВАНО: 7 листопада 2025

6 листопада в українських кінотеатрах стартує «Нюрнберг» — судова драма режисера й сценариста Джеймса Вандербілта, знята за книгою Джека Ель-Хая «Нацист і психіатр».

Бестселер у жанрі нон-фікшн 2013 року побачив світ українською у 2025-му у видавництві «Наш формат»: подія була приурочена до 80-ї річниці Нюрнберзького процесу — міжнародного суду над нацистськими злочинцями, що тривав з листопада 1945-го по жовтень 1946 року. І книга Ель-Хая, і фільм Вандербілта розповідають про моторошну психологічну гру між головним обвинуваченим, Германом Герінгом, і американським психіатром Дуґласом Келлі, який мав визначити осудність нацистських керівників перед судовим розглядом.

Образ Герінга у стрічці втілив лавреат «Оскара» Рассел Кроу, а його інтелектуального опонента — ще один володар усіх головних кінопремій світу, Рамі Малек.

фільм Нюрнберг

В ексклюзивному інтерв’ю для Harper’s Bazaar Рамі розповів, чому вважає «Нюрнберг» неймовірно актуальним сьогодні та як це — знову втілити на екрані образ реальної людини, яка змінила хід історії.

Містере Малек, що ви можете розповісти про свою роль у «Нюрнберзі» і що вона означала для вас особисто?

Цей фільм спонукає осмислити питання, що залишаються болісно актуальними. Який вигляд має справедливість? Яка ціна мовчання? Мій герой стикається з наслідками немислимих звірств, і для мене ця роль стала своєрідною медитацією про відповідальність і співучасть.

Неможливо було не замислитися над нашим сьогоденням — історія, схоже, продовжує нас випробовувати.

Мій персонаж, Дуґлас Келлі, — психіатр, чия сила у поєднанні професійної проникливості з людяністю. Він дотепний, чарівний, своєю самоіронією часто роззброює співрозмовників — і це може бути надзвичайно корисним, коли працюєш із верхівкою нацистського режиму.

Джеймс Вандербілт — блискучий сценарист. Сподіваюся, він не образиться, якщо скажу, що «Нюрнберг» нагадує мені стиль Аарона Соркіна. Це судова драма з гіпнотичною напругою у стосунках між психіатром і його піддослідними. Тут є трилер, місцями — чорний гумор і навіть моменти, коли ловиш себе на сміху й думаєш: «Невже я справді сміюся в такій історії?» Але саме це робить фільм живим. І звісно, у ньому грає Рассел Кроу — я не пам’ятаю, коли востаннє бачив настільки потужну акторську роботу.

Під час допитів Келлі доходить висновку, що Герінг та його соратники-нацисти були не безликими втіленнями зла, а звичайними людьми, які зійшли на темний моральний шлях. І що цей шлях, за певних обставин, можуть повторити навіть ті, хто вважав себе переможцем. Як ви сприймаєте цю двоїстість?

Спершу я був розгублений, намагаючись зіграти персонажа, який у певні моменти ніби співчуває нацистам — або принаймні сприймається так.

Келлі побачив у Герінгу гострий розум, харизму, зухвалість  — і водночас абсолютну нерозкаяність щодо змови, що призвела до найстрашніших злочинів в історії. Його співпереживання не означало виправдання. Це була спроба зрозуміти, як у межах людської природи співіснують доброта й жорстокість.

Келлі приїхав до Нюрнберга, як він сам писав, «розтинати зло» — і врешті побачив, що в Герінгу немає нічого «унікально злого». Він зрозумів: будь-хто в будь-який час і в будь-якому суспільстві може опинитися на тій самій слизькій дорозі. І це усвідомлення стало для нього страшним відкриттям.

Рамі Малек фільм Нюрнберг

Ваша відповідь натякає, що підготовка до ролі включала не лише сценарій. Ви проводили власні дослідження?

Так, безумовно. Але мушу сказати, що «Нюрнберг» — це один із тих рідкісних сценаріїв, до яких не хочеться додавати жодного слова. Джеймс Вандербілт має виняткове відчуття ритму та темпу — у його тексті є внутрішній двигун, який веде тебе від сцени до сцени.

Водночас я прочитав книгу Джека Ель-Хая, а також знайшов примірник «22 камери в Нюрнберзі» (22 Cells in Nuremberg) — спогади самого Дуґласа Келлі про його досвід роботи з нацистськими в’язнями. Книга давно не перевидавалася, але мені вдалося її роздобути.

Я також ділився матеріалами з реальним психіатром, який допоміг мені глибше зрозуміти особистість Келлі. Він звернув увагу на майже нав’язливу потребу Дуґласа довести власну значущість, зробити щось велике. Мені близькі такі персонажі — ті, хто живе з незакритими історіями минулого й намагається через дію знайти примирення із собою.

Я взагалі люблю процес підготовки до знімань, особливо коли йдеться про героїв — реальних людей. Для мене дослідження — це не просто частина роботи, а спосіб створити зв’язок із персонажем.

Наприклад, готуючись до ролі Фредді Мерк’юрі у «Богемній рапсодії», я насамперед прагнув зрозуміти, чим він був особливим для своєї авдиторії. Фредді своїм життям і своєю музикою кидав виклик будь-яким умовностям. І саме це стало моїм натхненням: не намагатися «стати» ним, а вловити його суть.
Бо Фредді — єдиний у своєму роді, справжня стихія.

Нюрнберг Голлівуд

Ви раз у раз розповідаєте на екрані по-справжньому великі, значущі для всього людства історії — «Богемна рапсодія», «Опенгеймер», «Нюрнберг». Ви свідомо обираєте саме такі масштабні проєкти?

І так, і ні. Мене просто приваблюють історії у будь-якій формі. Я люблю сам процес оповіді, дослідження людської природи, пошук сенсів, що нас об’єднують.

Як і всі, я постійно намагаюся зрозуміти, у чому полягає сенс життя. І щоразу дивуюся здатності людини до виживання, наполегливості, співчуття та любові. Історії, які дають можливість торкнутися цих почуттів на глибинному рівні, — їх просто неможливо оминути.

Але я не належу до тих акторів, які женуться за наступною «великою роллю». Після кожного фільму мені потрібно прожити звичайне життя — спостерігати, подорожувати, помилятися, закохуватися, вчитися. Бо лише маючи власний досвід, можеш щиро віддати щось своїм персонажам.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ