У світі фінансів, де кожен крок дуже важливий і навіть може стати вирішальним, важливо не лише володіти знаннями, але й розуміти, як застосовувати їх у житті. Саме на цьому шляху успіху і розвитку фінансової свідомості стоїть Аделя Ісламгулова — досвідчена бізнесвумен, менторка та експертка у сфері фінансів. Її підхід до фінансового мислення виходить за межі звичайних методик, звертаючи увагу на те, що часто залишається непомітним.
В інтерв'ю для Harper’s Bazaar Аделя ділиться своїм досвідом і дає цінні поради, як розвивати фінансовий інтелект, уникати помилок у бізнесі, а також знаходити мотивацію в найскладніші часи. Вона розповідає про нові виклики, що стоять перед сучасними підприємцями, та пропонує інноваційні підходи до їх подолання. Незалежно від того, чи ви тільки починаєте свій шлях у бізнесі, чи вже маєте значний досвід, поради Аделі допоможуть підняти свою фінансову свідомість на новий рівень і досягти успіху навіть у найбільш нестабільні періоди.
Бліц
Остання книга, яку ви прочитали.
«Ризикуючи власною шкірою», Нассім Талеб
Ваш улюблений бізнес-інструмент.
Робота зі страхами та переконаннями.
3 мобільні додатки для роботи, без яких ви не можете обійтися.
Telegram, банківський додаток Monobank та програма обліку витрат і доходів «Гаманець».
5 ваших останніх пошукових запитів у Google.
Зараз серпень, час відпусток, тому: 1 — одяг для Burning Man, 2 — пошук рожевого електровелосипеда, 3 — рейтинг найкращих міст Європи для експатів, 4 — кількість угод з нерухомістю у Валенсії за літо 2024 року, 5 — Навчальні програми Оксфорду на 2024/25 рік.
З якою історичною особистістю ви б хотіли повечеряти?
З Коко Шанель — жінкою, яка змінила світ так, як вона того хотіла.
Про карʼєру і бізнес
Як ви вирішили стати менторкою у сфері фінансів?
Скоріше, це не свідоме рішення, а еволюційний шлях. Він почався ще в дитинстві, коли я знаходила цікаві, незвичайні для свого віку та того часу способи вирішення завдань і отримання перших заробітків, що почалися з 11 років. Рік за роком я спочатку будувала власний бізнес, а згодом до мене почали звертатися успішні бізнесмени, щоб я стала для них своєрідним дзеркалом і допомогла побачити ті «сліпі зони», які вони самі не помічали та які заважали їм рости й масштабуватися. І ось через роки ця діяльність стала однією з моїх професій.
Що вас надихає в цій ролі?
Найбільше мене надихає успіх інших людей і можливість своїм впливом змінювати тисячі життів. Коли ти працюєш із людиною, яка, наприклад, керує тисячами співробітників або створює продукти, що можуть якісно змінити життя чи хід подій, то саме взаємодія з такою людиною є джерелом натхнення. Участь у цьому процесі дуже надихає. Якщо говорити про дизайн людини, то я — «проєктор», який збільшує умовну картинку, підсвічує сильні сторони і допомагає людям розкрити свій потенціал. Тож для мене натхнення — це брати участь у цих процесах і спостерігати за успіхами людей, з якими працювала.
З якими найбільшими викликами ви стикалися на шляху до успіху?
Найбільшими викликами на шляху до успіху, на мій погляд, є наші власні страхи. Страх почати, страх не впоратися, страх осуду з боку інших, страх втратити те, що вже є, коли розпочинаєш щось нове. Тому найбільший виклик — це зробити той самий перший крок: почати, поставити цілі, розпочати рух. А далі вже все залежить від техніки.
Як ви балансуєте між керуванням бізнесом і особистим життям?
Мені здається, чоловікам у цьому плані легше приділяти багато часу бізнесу, а потім виділяти спеціальний час для сім'ї або особистого життя, наприклад, у вихідні чи під час відпустки. Так повелося, що чоловік на роботі — це нормально, тоді як жінка має всюди встигати. Однак такий розклад і для чоловіків також не є правильним з точки зору балансу.
Чоловіки можуть присвячувати весь свій час бізнесу. Як жінці, для мене дуже важливо щодня знаходити час для себе і поєднувати ролі мами, жінки з власними хобі та особистим часом, а також з особистими стосунками. Я не можу відкладати це на вихідні або на відпустку чи виділяти якийсь спеціальний час. Для мене прийнятним є включити це в щоденну рутину.
Про фінанси та фінансове мислення
Що для вас означає вираз «фінансове мислення» і як ви його розвиваєте?
Я люблю говорити не так про фінансове мислення, як про фінансовий інтелект. Це здатність вирішувати різноманітні фінансові питання та досягати потрібних результатів у сфері грошей, причому це стосується як тих, хто ще не навчився заробляти, так і тих, хто вже заробляє мільйони. У кожного з них є різні питання, пов'язані з їхнім мисленням і фінансовим інтелектом. Точно так само, як в емоційному інтелекті розвивається, наприклад, емпатія до людей або вивчаються причинно-наслідкові зв'язки між нашою поведінкою і реакцією людей на наші дії, так само і з фінансами простежуються чіткі взаємозв'язки між нашою поведінкою, нашими установками, переконаннями та обмеженнями і фінансовими результатами в нашому житті. У бізнесі результати компанії дуже сильно залежать від власника і його внутрішніх переконань. Тобто наша компанія і бізнес є прямим відображенням власника.
Які приховані бар'єри зустрічаються на шляху до досягнення великих фінансових цілей, про які зазвичай не говорять у книжках і на семінарах?
Якщо говорити, наприклад, про жінок у бізнесі, то часто вони несвідомо обмежують розвиток свого бізнесу певним рівнем через страх стати успішнішими за свого партнера або через побоювання, що надмірний успіх ускладнить пошук партнера з аналогічним доходом. І навіть якщо вони працюють 24/7 та докладають значні зусилля, їхні доходи досягають певної межі й далі не зростають. У роботі над їхнім мисленням часто з'ясовується, що вони бояться бути занадто успішними.
Інший приклад — страх бути відторгнутими родичами чи друзями через різницю в доходах. Був випадок, коли клієнт втратив будь-який інтерес до розвитку своєї компанії, тому що йому не вистачало мотивації. Він місяцями приховував свої нові машини, не їздив у відпустки й не жив на тому рівні, на який вже давно заробляв, бо йому було незручно перед друзями. Він боявся втратити друзів, і через це в нього зникла мотивація. Доходи, що зростали, не змінювали його життя на краще, а, навпаки, додавали тривожності.
Існує ціла група страхів і переконань, які досить часто зустрічаються, але є й ті, що більш індивідуальні. Наприклад, страх розлучення. У мене був клієнт, у якого ми виявили обмеження в розвитку компанії через те, що він боявся, що, чим більше він заробить, тим більше отримає його дружина при розлученні. Його компанія не зростала, тому що внутрішньо він був не згоден із сумою, яка могла б дістатися дружині. Отже, існують як індивідуальні бар'єри, так і ті, що можна класифікувати.
Які основні правила ви радите своїм клієнтам щодо розвитку фінансового мислення?
Основне правило — це ведення обліку доходів і витрат не лише в компанії, але і в особистому житті. Це надає значну ясність і мотивацію. Нещодавно одна моя знайома, яка є дуже успішною бізнесвумен, після нашої розмови вирішила підрахувати свої доходи і витрати. Вона побачила зовсім іншу картину: скільки зараз коштує її бізнес, який у неї особистий фінансовий обіг. Це допомогло їй поставити набагато амбітніші цілі для нової компанії. Вона практично в десять разів збільшила бізнес-план і зрозуміла, що це цілком реально, коли оцінила, які суми зараз проходять через її рахунки.
Дуже поширена помилка багатьох людей — не звертати уваги на свої витрати і доходи. В результаті часто буває, що їхнє реальне фінансове становище значно перевищує їхні внутрішні уявлення. У мене були клієнти, які приходили з певною точкою А і визначали для себе точку Б як бажану ціль. Але коли вони підраховували доходи і витрати, з'ясовувалося, що вже зараз вони отримують набагато більше, ніж планували. Тоді їм доводилося ставити нову, більш амбітну мету.
Які фінансові помилки найчастіше роблять підприємці?
Основні помилки часто зустрічаються як в особистих фінансах, так і в бізнесі. Дуже багато підприємців замість того, щоб збільшувати доходи, намагаються скоротити витрати. Тобто, зменшуючи витратну частину, вони намагаються збільшити прибуток. Мій колишній чоловік якось сказав мені дуже мудру фразу: «Потрібно не зменшувати витрати, а збільшувати доходи». І до сьогодні я бачу, що це дуже правильна стратегія. Звісно, необхідно розумно ставитися до витрат, але збільшення доходів завжди веде до більшого зростання.
Що б ви порадили клієнту, щоб масштабувати бізнес під час нестабільної ситуації?
Щоб масштабувати бізнес у нестабільній ситуації, важливо пам'ятати, що відчуття стабільності — це лише ілюзія. У будь-які часи можуть відбуватися події, які не підконтрольні жодному бізнесмену чи бізнесвумен. Це можуть бути забіги конкурентів, обвали ринків, різноманітні катаклізми або ж співробітники, які раптово можуть піти чи підвести. Важливо навчитися внутрішньо бути готовим до цього.
Перш за все потрібно кожного разу підніматися після падіння. У мене в житті було багато ситуацій, коли я починала з нуля. Але варто розуміти, що щоразу ми починаємо вже не з нуля, адже у нас є досвід, знання, репутація, зв'язки, нетворкінг тощо. Кожен новий бізнес, незалежно від того, чи це в новій країні, в нових умовах чи в новому напрямі, — це завжди певний перезапуск. Тут важливо не здаватися й вірити в те, що ваш досвід і бажання вже коштують багато.
Найбільші капітали часто створюються саме в найтемніші часи, коли ринок перебудовується. Наприклад, під час революцій створювалися найбільші капітали. Це можна використовувати як шанс для того, щоб значно вирости і зробити прорив. У той момент, коли багато хто здається й опускає руки, у вас завжди є шанс зайняти частину ринку або створити проривний продукт.
І звідки черпати мотивацію та енергію розвиватися в такі складні часи, як зараз?
Мотивацію я завжди черпаю у своїх мріях і бажаннях — тих, які справжні, які захоплюють, які не дають опустити руки, прокрастинувати чи здатися. Вони ж дають мені й енергію. Окрім усіх відомих методик, таких як спорт, медитація, відпочинок, природа, спілкування з дітьми, величезне джерело енергії для мене — це мої цілі, мрії та бажання, які є головними драйверами для зростання і натхнення починати знову і знову.
Чи були цікаві історії з клієнтами після ваших консультацій?
Для мене кожного разу дивовижно бачити, як дуже успішні та публічно визнані лідери ринку в різних напрямах після нашої взаємодії через певний час з подивом кажуть: «Виявляється, я зірка». І це зірка не в сенсі сяйва на небосхилі, а в тому, що люди часто просто роблять свою справу, створюють продукт, але не завжди помічають свої досягнення і не усвідомлюють, як далеко вони вже зайшли. Завдяки нашій роботі з мисленням вони змінюють своє сприйняття, усвідомлюють, де вони вже є зараз, і, звісно ж, починають ставити собі масштабніші цілі та дозволяють собі більше. Мені дуже подобається фраза: «Дозволь собі життя». І це дозволення мріяти про більше щоразу мене захоплює.
А з цікавих історій, якщо говорити про клієнтів-чоловіків, найзворушливішим для мене було, коли декілька з них після нашої співпраці передавали мені написані від руки листи. У 21-му столітті це по-справжньому зворушує до сліз. Що стосується клієнток-жінок, то одна з найбільш незвичайних історій — це публічний кейс, про який клієнтка сама розповідала. Вона придбала діамантову змію від Bulgari вартістю близько 100 тисяч доларів і в подяку за нашу роботу подарувала її мені.
Про плани
Які ваші основні цілі на найближчі п'ять років?
У мене є кілька напрямів, у яких я планую розвиватися протягом найближчих п'яти років. З одного боку, це нові бізнес-проєкти. Разом із партнеркою, моєю подругою, ми плануємо розвивати великий девелоперський проєкт в Іспанії. Це нова для нас країна та новий напрям, і ми маємо великі амбіції змінити підхід до цього бізнесу. Для нас дуже важлива екологічна та енергетична складова, тому ми плануємо будувати житло, яке буде енергетично сприятливим для людей. Окрім використання якісних матеріалів та підходів, усі наші будинки будуть зведені відповідно до давньоіндійської системи васту, що створює правильний просторовий стан, який сприяє здоров'ю, успіху та добробуту мешканців. Цей проєкт для нас має великий сенс.
Другий напрям — це продовження моєї роботи як менторки з успішними бізнесменами і бізнесвумен, змінюючи їхній підхід до бізнесу, роблячи його більш екологічним, щоб змінювати життя якомога більшої кількості людей. Я хочу вносити екологічність у бізнес-підхід, думати про взаємозв'язок наших дій і людей навколо, адже дуже важливо, як ми їх заробляємо, як будуємо стосунки всередині бізнесу. Завжди виступаю за підхід win-win: я не за конкуренцію, а за партнерство.
Чи є у вас мрія або проєкт, який ви ще не реалізували, але дуже хочете?
Моя амбітна ціль — це розвиток фінансового інтелекту у жінок. Я хочу показати важливість вміння жінок розпоряджатися своїми фінансами. Важливо доносити до жінок необхідність мати власні кошти, вміти їх накопичувати, розподіляти, створювати фінансову подушку безпеки та думати про своє майбутнє. Багато жінок поки що діють несвідомо, що призводить до ситуацій, коли вони, як Керрі Бредшоу, мають шафу, повну взуття від Manolo Blahnik, але не можуть викупити власну квартиру.
Які нові напрями або проєкти ви розглядаєте для розширення своєї діяльності?
Новим для мене напрямом в останні кілька місяців став мій YouTube-канал, а також активніша присутність у соціальних мережах. Раніше я була там не так помітна, але зараз намагаюся розширювати свої можливості, щоб ділитися думками та змінювати підходи через ці платформи.