Крістіна Бобкова про власне становлення як дизайнерки, свідомий гардероб і розширення географії бренду BOBKOVA

У великому ексклюзивному інтерв’ю Harper's Bazaar Ukraine

АВТОР: Аліса Єрмоленко

ФОТО: Із власних архівів героїні

ОПУБЛІКОВАНО: 10 липня 2024

«Бренд змінюється разом зі мною, а я — разом із брендом»,

— констатує українська дизайнерка Крістіна Бобкова, сидячи у своєму затишному шоурумі на Воздвиженці. 

Бренд BOBKOVA нині представлений не лише у столиці та деяких інших великих містах України, а й у Парижі, Гамбурзі та Цюриху, online — у багатьох країнах світу. Лишаючись вірним фірмовому мінімалізму, концепції впевненої жіночності й виконаному в японських традиціях крою, він пройшов непростий шлях з 2000-х років, коли доступ до інформації та якісних матеріалів був обмеженим, і продовжує його і тепер — у часи повномасштабного вторгнення. 

Про власний шлях у модній індустрії, залаштунки BOBKOVA та поради українським жінкам Крістіна Бобкова розповіла в інтерв’ю fashion-редакторці Harper`s Bazaar Ukraine Алісі Єрмоленко. 

Інтерв'ю з Крістіною Бобковою

Якого елементу ніколи не буває забагато у вашому гардеробі?

Брючних костюмів. 

Найбільша перевага роботи дизайнера.

Можливість займатися улюбленою справою, робити те, що тобі дуже подобається. І це може стосуватися будь-якої професії, а не лише дизайнера. Велике щастя — робити справу свого життя, коли отримуєш задоволення від процесу створення: від праці команди до показу, крутої преси й подяк клієнтів і баєрів.

Найбільша складність роботи дизайнера.

Складності є завжди: війна, пандемія… Їх дуже багато. Мені як дизайнеру насамперед у такі часи не вистачає рівноваги та впевненості для натхнення і творчості; а як власниці бренду — критичного мислення. Все наше життя складається з труднощів, і вони даються нам, аби ми подолали їх і відчули себе сильнішими, загартованішими, мудрішими. 

Якими трьома словами ви б описали естетику власного бренду?

Gentlewoman, Japanese MasterСut, Confident Femininity — ці три вислови найкраще відповідають нашому бренду, це наша філософія. 

Наша естетика — про впевненість, жіночність і сексуальність не «в лоб». Наші речі мають витончений крій,  сексуальність, проте не є відвертими. BOBKOVA створює непрості речі, які легко носити. Комфорт і актуальність речей, які поза часом.

Japanese MasterСut — відображення японської культури, крою. У всіх колекціях, які ви могли бачити один, два, десять, двадцять років тому,  японська естетика була присутня — навіть коли я цього не хотіла. Японські гармонія, лаконізм, мінімалізм, чистота ліній і крою відповідають нашому бренду. 

Ваша улюблена річ від бренду BOBKOVA.

Брючні костюми. Можливо, тому, що я дуже люблю їх носити, але брюки і жакет бренду BOBKOVA — це мастхев, усі дуже хвалять крій, посадку. 

BOBKOVA весна-літо — 2024

І також сукні. Наші сукні призначені на кожен день, аби носити їх, не знімаючи від ранку й до самого вечора. Ми створюємо вироби, у яких комфортно будь-де: на роботі, під час зустрічей, на дозвіллі. Вони універсальні. Всі наші клієнтки, які мають такі сукні, кажуть мені: «Тікали від війни, часу було обмаль, але всі твої сукні склали у валізу, адже вони на всі випадки життя». 

Це про свідомий гардероб — аби жінка мала продумані, вдало підібрані речі, які могла б носити у будь-який час. 

Інтерв'ю з Крістіною Бобковою

BOBKOVA весна-літо — 2022

Бестселер бренду BOBKOVA усіх часів.

Трикотажні сукні. У них ми ще часто використовуємо косий крій — це наша фішка.

Ким ви себе бачили, якби не стали дизайнеркою?

Коли я закінчувала художню школу, я вагалася: хотіла бути дизайнеркою або архітекторкою. Та мені дуже пощастило з викладачем підготовчих курсів з дизайну одягу — він мене закохав у цю професію. Я зрозуміла, що архітектура почекає, а одяг — це моє. 

Але зараз я з великим задоволенням даю поради друзям і родичам щодо дизайну інтер’єрів.

Інтерв'ю з Крістіною Бобковою

BOBKOVA Black Drop 

З чого почалося ваше становлення як дизайнерки? Як ви вважаєте, що зіграло визначну роль у формуванні вашої творчості?

Свою першу колекцію я створила наприкінці першого курсу інституту, мені тоді було 17 років. Мене одразу запросили на міжнародний конкурс, і потім я кожен рік їздила від інституту на різні конкурси в Україні та за її межами й займала призові місця. 

Значною подією для мене була нагорода від нині покійного Михайла Вороніна. Мене тоді запросив на роботу Дім моделей «Хрещатик» — у 18 років! — і для мене це було визнання, адже це був єдиний Дім моделей в Україні! 

Звісно, я закінчила університет, і мені вже було нецікаво туди йти. Я заснувала свій бренд, почала показувати колекції на Тижні моди, а в 1999 році навіть відкрила Українській тиждень моди. Потрапила до рейтингу п'яти найкращих дизайнерів України — мені здається, з того переліку до сьогодні залишилися працювати тільки Лілія Пустовіт і я. 

Розкажіть про початок історії бренду BOBKOVA. Що допомогло вам наважитися зробити такий великий і відповідальний крок у карʼєрі?

Коли я починала, ринок моди в Україні був іншим, не було такої кількості брендів. Мені вдалося не одразу: першого разу бізнес, як то кажуть, прогорів. Ми робили трикотажні речі для ЦУМу, і з певних причин у нас тоді нічого не вийшло. У мене тоді руки опустилися, і не хотілося більше нічого починати. Але мене вмовили, і десь за пів року я розпочала все заново. І в мене вийшло! Ба більше, першим проєктом, який ми робили, були «Танці з зірками» — я одягала майже всіх відомих особистостей України: від Писанки і Могилевської до президента. 

Взагалі я багато працювала з різними телевізійними проєктами: танцювальними, співочими... Це був важливий досвід, який дав мені розвиток як дизайнерці. Проте після всього цього мені набридло займатися сценічними образами. Я дуже хотіла працювати з повсякденним одягом. Зробити розшитий камінням образ, щоб усі сказали «Ах!», мені не складно, а от створити вишуканий мінімалістичний виріб, який ви можете носити кожного дня, набагато важче. Тому я поставила перед собою таке завдання. 

Інтерв'ю з Крістіною Бобковою

BOBKOVA осінь-зима — 2014/2015

Якою була місія бренду від початку?

Коли ми починали, робили дуже багато «трансформерів». Мені було цікаво створювати складні речі: мабуть, хотіла довести собі, що можу робити щось набагато цікавіше, ніж те, що продавалося в масмаркеті. Після ребрендингу ми пішли в сторону комфорту, повсякденності. У сторону людини. Адже нам не завжди хочеться носити складний одяг, про який ти будеш думати, куди його вдягнути, як одягнути, як зав’язати. Найкращий комплімент мені — слова «не знімаю твою сукню» або «не віддам, не продам BOBKOVA 10-річної давнини — ношу дотепер».

Мода створюється для людини, а не навпаки. І це більш складне завдання — робити речі незвичайні, але з думкою про людину, яка їх носитиме. 

Інтерв'ю з Крістіною Бобковою

BOBKOVA весна-літо — 2015

Близько 7 років тому відбувся ребрендинг BOBKOVA. Що стало основним поштовхом до нього та як зрештою змінився бренд?

Мода змінюється набагато швидше, ніж ми думаємо. Бренд змінюється разом зі мною, а я — разом із брендом. Те, що я робила 20-25 років тому, я не робитиму зараз, бо я змінилася. Змінюється світ, змінюються технології, тканини, крій. 

Є цінності, які з часом стають лише важливішими, але є й ті, що йдуть. Тому інколи треба проводити ребрендинги, аби «стряхнути» свій бренд, команду і зрозуміти відповідність часу. 

Як розширювалася «географія» BOBKOVA? Де б ви найбільше хотіли продаватися?

Спочатку ми вийшли на американський ринок, ще понад 10 років тому. Було дуже незвично, але одразу після показу в мене замовили колекцію, і десь 8 сезонів ми продавали там дуже успішно. У BOBKOVA  були презентації та покази в 10 штатах; це була моя тривала подорож Америкою, українські дизайнери тоді ще туди не зайшли. 

Потім, звичайно, ми почали розширюватися: робили виставки в Мілані, в Парижі, продавалися в арабських, європейських країнах. Коли почалося повномасштабне вторгнення, я рік прожила у Німеччині, і ми дуже розвинули німецький ринок — багато було зроблено магазинів, попапів протягом цього часу. Карта вже досить велика. 

Зараз наш бренд дуже добре представлений у Парижі, і мене це тішить, але мені хотілося б продаватися ще й у Нью-Йорку. І звісно, моя мрія — це Токіо. 

Інтерв'ю з Крістіною Бобковою

Показ BOBKOVA у Берліні сезону осінь-зима — 2024/25

Початок повномасштабної війни змінив роботу кожного українського бізнесу. Як вторгнення вплинуло на ваш бренд і команду?

Ці роки були дуже складними, особливо 2022-й — він вдарив не лише по нашому бренду, а й по всій індустрії, по всій країні. 

Я повернулася з Німеччини, ми відновили наше приміщення, зробили ремонт і працюємо далі. Разом з іншими дизайнерами провели багато благодійних попапів — більше 20, збирали кошти на дрони, ЗСУ і гуманітарні штаби. Продовжуємо це робити й сьогодні. 

Що ви вважаєте найбільшим досягненням BOBKOVA на даний час?

Найбільше досягнення — це гармонія між мною і брендом; між брендом, мною і нашою командою. Досягненням бренду завжди є люди, які працюють у ньому, які його створюють. Навколо мене люди, яких я дуже люблю і дуже ціную. Всіх моїх співробітників, які роблять речі власноруч, які їх просувають… 

Інтерв'ю з Крістіною Бобковою

Виробництво BOBKOVA

Останніми роками наша команда змінилася — вона стала молодшою у два чи три рази. І я дуже вдячна цим молодим дівчатам, які оновили бренд зсередини. Вони більш прогресивні, більш обізнані в новинах. 

Окрім цього, ми провели чотири шоу BOBKOVA на Berlin Fashion Week, одягнули дуже багато інфлюенсерів, BOBKOVA був представлений у Нью-Йорку (за підтримки Donna Karan і Tommy Helfiger) і Парижі під час Тижнів моди, а також — у шоурумах у Парижі та Шанхаї; отримали позитивні відгуки у пресі та відкрили нові магазини — і це також досягнення нашої команди! 

Яка модна епоха вас надихає?

Я шукаю натхнення у різних періодах, хіба що 1980-ті для мене є не дуже приємними — вони не повертаються в моду, бо не дуже естетичні. Мода має свою циклічність, тому я не можу сказати, що люблю лише 40-ві чи нульові. 

Натхнення для мене насамперед у таких речах, як мистецтво, що не так швидко змінюються, як, наприклад, мода. Я люблю мандрувати на самоті, і такі подорожі дарують мені сили й натхнення для створення нових колекцій. 

Тренд 2024 року, який ви вже додали до свого гардероба чи плануєте зробити це найближчим часом?

Зараз активно розвивається сексуально-жіночна, наївна тенденція. Всі вже втомилися від маскулінності, від чоловічих костюмів оверсайз — їх було дуже багато протягом останніх років. Звичайно, на місце чогось обридлого приходить щось прямо протилежне. Це вузькі відкриті сукні, майже відверті топи, блиск шовку, білизна, камінці, рюші, і все це мінімалістично і витончено. 

Інтерв'ю з Крістіною Бобковою

BOBKOVA весна-літо — 2024

Яка річ ніколи не вийде з моди?

Якщо йдеться про бренд BOBKOVA, то це наша сукня-сорочка-кімоно чорного або нюдового кольору. Вона ніколи не вийде з моди. 

Інтерв'ю з Крістіною Бобковою

Що б ви порадили кожній, хто шукає свій особистий стиль?

Бути собою. Не треба боятися помилок, адже хто не помиляється, той нічого не знайде. 

Не женіться за трендами, тому що тренди дуже швидко йдуть — ще не встиг вловити, а його вже нема. А от знайти той одяг, у якому тобі комфортно і який тебе відрізняє від інших, це складніша задача. 

І ще одна порада, яку я дуже люблю: все, що вас не прикрашає, треба знімати. Якщо ви бачите, що певна річ чи прикраса не робить вас кращою, просто зніміть її. 


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ