Від самих початків модна індустрія була невіддільною частиною мистецького простору. Дизайнери в усі часи шукали натхнення у творчості видатних живописців, присвячували їм свої колекції й нерідко працювали з художниками пліч-о-пліч. Свого часу сам Ів Сен-Лоран порівнював роботу кутюр’є з діяльністю митця, а цьогоріч у Метрополітен-музеї відкрилася галерея, що вкотре відзначає моду як форму мистецтва.
На їхньому нерозривному зв’язку невтомно наголошує й український дизайнер Олександр Дец. Заснувавши у 2009 році власний іменний бренд, він уже понад 15 років перетворює одяг на картини. Художник переконаний: мистецтво має виходити за межі музеїв і картинних галерей, ставати ближчим до людей, зокрема у формі одягу.
В асортименті Alexander Dets неможливо знайти два однакові вироби. Кожну свою річ Олександр розписує вручну, аби клієнти мали змогу придбати справжній ексклюзив — унікальний предмет на межі моди й мистецтва.
«Alexander Dets — не зовсім про одяг. Це про мистецтво, і воно має бути створене моїми руками»,
— говорить дизайнер.
Ексклюзивно для Harper`s Bazaar Ukraine Олександр Дец розповів про роботу бренду Alexander Dets, особливості створення зображень на одязі, історію появи своїх найвпізнаваніших сюжетів, а також персональну виставку в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва.

Чим для вас є мода сьогодні?
Для мене мода прямо пов'язана з індивідуальністю. Це спосіб вираження. Не швидкоплинні тренди, а те, що підходить саме тобі й відповідає твоєму смаку.
Можна сказати, я розглядаю моду як мистецтво, що допомагає самовираженню людини.
З чого почалася історія бренду Alexander Dets? Чи пам’ятаєте ви свій перший виріб або перше замовлення?
Я художник за покликом, адже малюю з раннього дитинства. Олівець був, мабуть, першим, що я взяв у руки. Я завжди знав, що малювання — це моє, але прийшов час, і я замислився: як донести свою творчість людям? І, оскільки на той час я вже був дотичний до fashion-галузі, вирішив спробувати поєднати живопис і моду.
Перша моя спроба намалювати щось на одязі була на улюбленій футболці. На ній я зобразив дівчину, яка лежить на пірсі. Буквально за кілька тижнів з'явилися футболки мого бренду ALEXANDER DETS, на яких я почав активно свої творчі ідеї. Одним із перших виник сюжет із пандою, який згодом став знаковим для великого періоду моєї творчості.
Так сформувався бренд під моїм іменем — лейбл ALEXANDER DETS не просто позначає дизайнера, це художній підпис на моїх картинах.
Які творчі рішення для вас стали поворотними та сформували почерк Alexander Dets?
Я створюю мистецтво на одязі. Кожна моя річ — це моє вираження як художника. У кожен малюнок я вкладаю свій меседж.
Почерк формувався протягом усієї історії бренду — 15 років. Щось постійно змінюється в моїх роботах, щось — лишається незмінним, як, наприклад, бажання створювати неповторні речі. Експресія, символізм, любов до нашої культури й милих панд — завжди в моїй творчості.
Я навмисне роблю свої малюнки «неідеальними», адже досконалі зображення надто схожі на принт. Вони не впадають у вічі, зливаються з іншими. Саме тому я часто використовую прийом асиметрії, а всі написи роблю від руки.

У роботах якого художника ви шукаєте натхнення?
У різні періоди творчості мене надихали різні особистості. Зараз я частіше аналізую і рефлексую над своїми роботами та намагаюсь знаходити натхнення в самому собі, але взагалі дуже люблю японську і китайську гравюри.
Що більше я пізнавав свого часу живопис, то відходили від класичного академічного мистецтва. Захоплення майстрами Ренесансу змінювалось пристрастю до робіт імпресіоністів, постімпресіоністів, сюрреалізму і абстрактного живопису. Мене надихає постать Пабло Пікассо. Я захоплююся його творчим шляхом, внеском у сучасне мистецтво. Пікассо був надзвичайно продуктивним і зрештою зміг побудувати хороший особистий бренд: не всі можуть сприйняти й зрозуміти його роботи, проте більшість їх точно впізнає.
Як еволюціонувало ваше бачення мистецтва на одязі за понад 15 років?
Із самого початку я прагнув донести ідею про те, що мистецтво може бути не тільки в галереях. Картини не мають бути статичними й висіти на стінах зачинених кімнат. Я переконаний, що мистецтво повинно жити, приносити радість і задоволення людям у повсякденному житті. Мистецтво повинно бути доступним.
Яким ви бачите головний меседж Alexander Dets сьогодні? Що бренд говорить світу — і які особисті цілі ви вкладаєте в нього як художник?
Протягом останніх 11 років (від початку російської агресії) для мене було важливо донести своїй аудиторії культурний код України, історію української культури. І йдеться не тільки про українців, а й про громадян інших держав. Велика частина клієнтів бренду мешкає за кордоном, і для них одяг бренду є символом України так само, як і для українців, які часто обирають його, щоб підкреслити свою національну приналежність і популяризувати українську культуру в нашій країні та за кордоном.

Чому ви відмовляєтеся від масового виробництва на користь ручної роботи?
Для мене бренд Alexander Dets — не зовсім про одяг. Це саме про мистецтво, створене моїми руками.
Кожна людина, яка сьогодні обирає річ Alexander Dets, купує безпосередньо частину моєї творчості. Тому я хочу, аби вона могла прийти й придбати справжній мистецький витвір.
Яку емоцію або стан ви прагнете передати людині, яка одягає створену вами річ? Під час розробки ескізу ви думаєте про людину, яка його носитиме, чи творите насамперед для себе?
Одяг — це самовираження також і людини, яка його носить. Тож у моїх речах кожен клієнт віднаходить свій зміст, емоції та стани. Часто покупці бачать у виробах дещо інше, ніж я вкладав. Так само, як і з будь-яким мистецтвом. Для мене важливо, щоб людина завдяки моїй творчості могла виразити свою особистість.
Малюючи, я зосереджуюсь на процесі чистої експресивної творчості. Дуже часто мої роботи створені моїм підсвідомим творчим Я, а не раціональним, зваженим художником. Нерідко мої картини — це продукт неспланованого натхнення, кожен виріб я створюю так, як бачу його я. Одного дня я працюю з анімалістикою, іншого — з етнічними мотивами.
Я не створюю попередніх ескізів і завжди втілюю ідею одразу на тканині.
Клієнти бренду можуть висловити свої побажання, але ніколи не впливають на творче втілення ідеї. Навіть виконуючи замовлення, я все одно малюю його у своєму стилі.
Як би ви описали людину, яка носить Alexander Dets?
Вона екстраординарна, амбітна. Вона має свій характер, не боїться виділятися, підкреслювати свою особистість і свою філософію. Більшість моїх клієнтів — саме такі люди.


Як сьогодні виглядає повний цикл створення артречі Alexander Dets? Які матеріали ви обираєте, як переносите зображення на тканину й що забезпечує довговічність ваших виробів?
Хоча перш за все я художник, але я і дизайнер одягу також. Розроблення концепції колекції загалом і кожної речі зокрема також повністю на мені. Так само, як і закупка тканини — все це я роблю особисто й при цьому приділяю велику увагу деталям, формі, втіленню від ідеї до готової речі.
Як дизайнер я певна протилежність художнику — сконцентрований на якості матеріалів, практичності речей, чіткій концепції та філософії бренду одягу.
Нові колекції виходять чотири рази на рік і складаються як з базових речей, так і з нових надходжень. Я не концентруюсь на трендах, але беру їх до уваги, створюючи моделі нових колекцій, тому мої клієнти мають не лише оригінальні, але й актуальні речі.
Бренд Alexander Dets працює у форматі ательє, кожна річ, окрім футболок, створюється поштучно або мікросеріями. Для мене важливо, щоб клієнт отримував справжній ексклюзив, тому я постійно щось змінюю в дизайні навіть базового одягу: інша підкладка, інші ґудзики, асиметрія тощо.
Отже, я придумую модель, купую тканини, на виробництві створюють річ, яка згодом приходить до мене в студію. І далі вже починається творчий процес: я встановлюю, наприклад, футболку чи сорочку на мольберт і починаю працювати.
Найпоширеніші запитання від клієнтів: як досягається стійкість зображення на тканині? Чи можна прати одяг? Як за ним доглядати? Насправді все дуже просто. Я використовую спеціальні фарби, які дозволяють прати речі в пральній машинці, прасувати навиворіт або відпарювати їх.

Чи бувають випадки, коли ви відмовляєтеся від початкового задуму і фінальний сюжет народжується в процесі?
Більшість моєї творчості побудована саме таким чином. Створюючи певну лінійку речей, як-от серію з гербами, я розумію, яким буде її загальний вигляд. Але якою буде форма кожного окремого герба, чи будуть лінії гострими або округлими, чи буде зображення насиченим — це все вирішую в процесі.
Під час роботи я довіряю своєму внутрішньому художнику створити те, що і як він бачить.
Як з’явилися деякі ваші найупізнаваніші сюжети, наприклад образ панди?
Панда створювалась як алегорія чогось рідкісного, доброго і прекрасного. В її образах я зображаю людей, тож часто клієнти кажуть, що кожна з моїх панд має свій характер. Загалом я намалював, мабуть, кілька тисяч панд у різних образах, ролях, настроях.

Серед інших знакових зображень — герб України. Він для мене є не просто символом, а кодом нації. Для мене Герб — це предмет нескінченного пошуку форми та втілення творчих ідей: коли ти можеш малювати одну й ту саму річ багато разів і щоразу створювати щось нове й неповторне.
Зображати герби я почав у 2015 році після вторгнення, продовжую і досі.

Ви також часто працюєте з етномотивами, зокрема образом Козака Мамая — одного з найпоширеніших героїв українського фольклору. Чому саме він став героєм ваших робіт?
Образ Козака Мамая — це образ сили, мудрості й розуму; це історичний стрижень, що за нами стоїть. Для мене Мамай є символом мужності, стійкості, впевненості. Справжня сила — не в агресії, не в криках, а у спокої.
Проте Мамай є далеко не єдиним культурним образом у моїй творчості — таких багато.

Як змінилася ваша робота з українською темою після 2014 і 2022 років? Чи з’явилися нові символи й сенси, які вам стало важливо транслювати?
Як у 2014-му, так і у 2022 році це був певний душевний поклик. Мистецтво стало усвідомленим вираженням моєї громадянської позиції, формою внеску в нашу боротьбу. Сьогодні майже всі мої речі мають певні українські елементи, я не можу собі дозволити створювати одяг без них. Для мене важливо через кожен виріб показувати елементи нашої самобутньої культури та українського живопису.
У 2023 році ви мали персональну виставку в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва. Розкажіть детальніше про цей проєкт.
Так, це була велика ретроспективна виставка моїх робіт: картин, графіки й одягу бренду.
Після початку повномасштабного вторгнення мої сюжети транслювали, перш за все, повагу і вдячність ЗСУ, а по-друге, те горе, яке нам принесли, і ненависть до ворога. Куратори музею помітили мою графіку та запросили зробити виставку в стінах музею.
Експозиція містила близько 150 робіт, велика частина яких була створена в період з березня по травень 2022 року. Виставка тривала два місяці і була знаковою для мене як художника і мого бренду ALEXANDER DETS загалом.
Це була не перша моя виставка в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва. У 2017 році там експонувалися три мої сукні в межах великого річного проєкту, що об’єднав 12 українських митців, кожен із яких протягом місяця був представлений у музеї. До речі, після виставки музей обрав дві сукні, які залишилися в його фонді як експонати.


Як ви уявляєте річ Alexander Dets, створену через 10 років, — якою вона буде? Які форми, техніки чи смисли вам цікаво дослідити в майбутньому?
Як і будь-який художник, я не знаю, що буде через 10 років, тому що творчість — це щось живе, несподіване, експресивне й емоційне.
Поділіться своїми найбільш амбітними планами або мріями: можливо, презентація лінійки у просторі галереї або колаборація з іншим художником?
Я дуже сподіваюсь, що зовсім скоро відбудеться ще одна моя велика художня виставка в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва, а в майбутньому моя творчість буде представлена в різних музеях по всьому світу. Для мене важливо створювати одяг як мистецтво і мистецтво на одязі, важливо, щоб це сприймали саме так.
Щодо розвитку бренду, я хотів би, щоб про мою творчість як частину сучасного українського мистецтва дізнавався світ і щоб йому це подобалось так само, як подобалась і Україна, і наша незрівнянна, самобутня, красива українська культура.



Ознайомитися з роботами Олександра можна за посиланням, а також на сторінках бренду:
Instagram: @alexander_dets