У світі вишуканої біжутерії та ювелірних шедеврів ім'я Роберта Гуссенса асоціюється з майстерністю та елегантністю. Відомий як Monsieur bijou, він залишив свій вагомий слід у світі моди, співпрацюючи з великими кутюр'є та втілюючи у своїх творіннях дух розкоші та вишуканості.
Вінтажний проєкт Kira Vintage одним із перших познайомив українську аудиторію з творчістю Гуссенса і сьогодні, до дня народження майстра, ділиться цікавими моментами його творчого життя.
Роберт Гуссенс для Yves Saint Laurent, близько 1980 рр. Брошка
Ювелірний шлях та натхнення
Роберт Гуссенс народився 30 січня 1927 року в Парижі, його батько займався литтям бронзи, а мати — працювала в театрі. Майбутній майстер уже в молоді роки почав підкорювати ювелірний світ, перейнявши від батька техніки лиття та ручної роботи та освоюючи гравіювання та тиснення.
Навчатися на ювеліра та срібляра Роберт розпочав у 1942 році в майстерні Bauer та продовжив у Лефеврі. Обидві вони працювали на Cartier. До 1949 року він став вільним майстром, виконуючи різні замовлення, що вимагали володіння численними техніками.
Більшість прикрас майстра були вироблені вручну, оскільки він обожнював увагу до деталей. На творчість Роберта вплинуло мистецтво — він надихався картинами та артефактами з паризьких музеїв, а також мальтійськими, візантійськими та ренесансними творами. Окрім цього, Гуссенс знаходив натхнення у частих подорожах світом, з кожної він привозив багато ідей для своїх виробів.
Фото: Maison Goossens
Співпраця з Коко Шанель, Івом Сен-Лораном та іншими дизайнерами
Співпраця з Chanel зробила Гуссенса відомим всьому світу як «Месьє Біжу». Габріель Шанель познайомилася з Гуссенсом у 1953 році, вона була у захваті від його робіт, натхненних мистецтвом Візантії, Стародавнього Єгипту та інших давніх культур. Саме Гуссенс став тією людиною, яка створила візантійський стиль для дому Chanel, знамениті хрести як браслети-манжети, брошки та підвіски.
«Вони чудові — якщо люди запитають, хто їх створив, ми відповімо, що вони були знайдені на розкопках на вулиці Камбон!»
— вигукнула Мадемуазель, коли Роберт уперше показав їй свої творіння.
Після цієї зустрічі Гуссенс став офіційним творцем біжутерії для дому Chanel.
Прикраси Роберта Гуссенса для Chanel
Фото: Sotheby’s
Роберт Гуссенс для Chanel, приблизно 1955 рік. Браслет-манжет зі склом Gripoix
Роберт також створив предмети інтер'єру для Chanel: дзеркала, люстри та столи — включно зі знаменитим столом зі снопів пшениці (пізніше він повторив цей дизайн для Іва Сен-Лорана в позолоченій бронзі), а також кришталеву кулю на постаменті з трьома левами, які ще можна побачити у квартирі Габріель Шанель на вулиці Камбон.
Роберт Гуссенс для Коко Шанель, кавовий столик «Пшеничне колосся», 1970-ті роки
Jean-Luc Ferrand
Апартаменти Габріель Шанель, 1950-ті роки
Книга Patrick Mauriès Maison Goossens
Після смерті Мадемуазель, ювелір продовжував роботу з домом Chanel під керівництвом Карла Лагерфельда упродовж багатьох років.
Однак Гуссенс створював біжутерію і для інших кутюр’є: спершу для Мадам Гре та її бренду (Grès), потім співпрацював з Марком Боаном для Christian Dior, а згодом з такими брендами, як Schiaparelli, Givenchy, Balenciaga, Mugler та Christian Lacroix. До речі, найцінніші вироби усіх цих марок є роботами саме Роберта.
Роберт Гуссенс для Крістобаля Баленсіаги, 1970-ті роки
Фото: Incollect
Роберт Гуссенс для Dior, 1980-роки
Фото: Drouot
Роберт Гуссенс для Dior, 1980-ті роки
Фото: Drouot
У 1970-х Гуссенс почав працювати з YSL, для якого за порадою Лулу де ла Фалез — відомої на весь світ музи легендарного кутюр'є Іва Сен-Лорана — створив африканську колекцію. Лулу офіційно об'єднала зусилля із Сен-Лораном у 1972 році, а згодом відповідала за створення біжутерії, яка прикрашала колекції Haute Couture YSL і готового одягу Rive Gauche, випускаючи по чотири колекції на рік протягом трьох десятиліть її роботи в Домі.
Протягом їхньої співпраці, аж до 2002 року, Гуссенс виробляв для дому YSL абсолютно всі аксесуари: від кишенькових дзеркал до флаконів парфумів.
Роберт Гуссенс та Лулу де ла Фалез
Фото: Maison Rapin
Роберт Гуссенс із командою
Книга Patrick Mauriès Maison Goossens
Роберт Гуссенс для Yves Saint Laurent, 1980-ті роки
Фото: Piasa
Роберт Гуссенс для Yves Saint Laurent, 1980–1990-ті роки
Роберт Гуссенс для Yves Saint Laurent, приблизно 1980 рік
Прикраси як інвестиція
Роботи Гуссенса для домів Chanel та Yves Saint Laurent — це предмети колекціонування, адже вони є дуже коштовними та рідкісними. Найцінніші прикраси, зазвичай, з кутюрних колекцій або з показів бренду.
Роберт Гуссенс для Chanel Haute Couture весна-літо — 1993. Хрест Crucifix («Розп’яття»)
Getty Images
Сучасність
Роботи Monsieur bijou стали частиною колекцій Музею декоративного мистецтва (MAD Paris) та своєрідними артоб'єктами. Гуссенс вивів біжутерію на новий рівень, роблячи її не лише аксесуаром, але і вираженням внутрішньої краси та розкоші.
У музеї YSL у Парижі на кожній експозиції можна побачити бодай декілька творінь великого майстра, адже його внесок у модний дім лишається вагомим і до сьогодні.
Роберт Гуссенс для Yves Saint Laurent, 1980–1990-ті роки
Прихильники таланта майстра
Клієнтами Гуссенса були не лише дизайнери, але і впливові особистості та зірки: Катрін Деньов, Бріджит Бардо, Лулу де ла Фалез, Наомі Кемпбел та Клаудіа Шифер носили та носять прикраси ювеліра не тільки на подіумі, а й у реальному житті.
Нині перші леді віддають перевагу саме вінтажним прикрасам, які були створені Monsieur bijou для домів моди Chanel та YSL. Однією з таких елегантних прикрас є брошка у формі снопа пшениці (хоча деякі поціновувачі творчості майстра вважають, що це золотий бант), яка стала улюбленою деталлю у творчості Роберта Гуссенса для цих брендів.
Саме цю брошку, створену Робертом Гуссенсом для YSL, можна часто помітити на Першій леді України Олені Зеленській.
X (Twitter): Олена Зеленська
Роберт Гуссенс для Yves Saint Laurent, 1980–1990-ті роки