Якою ми запам'ятаємо ікону стилю Айріс Апфель

«Рідкісний птах» моди

АВТОР: Катя Теллер

ФОТО: Richard Phibbs, Harper's Bazaar Arabia

ОПУБЛІКОВАНО: 5 березня 2024

Американка Айріс Апфель пішла з життя 1 березня у віці 102 років і до останнього дня залишалася неповторною у своєму відчутті моди. Її знали не тільки як дизайнерку інтер’єрів, а і як одну з найяскравіших особистостей, що проявляла свій стиль через майстерно підібрані образи: сміливі кольори, фактури та масивні аксесуари. Кожен з нас хоч раз бачив знімки Айріс в її впізнаваних окулярах у чорній оправі та мав змогу пересвідчитися в тому, що її не дарма називали Rare Bird — «рідкісним птахом» моди.

Айріс Беррел народилася у 1921 році в Нью-Йорку і з дитинства спостерігала за роботою мами у її власному бутику. Ще одним улюбленим заняттям дівчинки стало дослідження крамниць із вінтажними костюмами та антикварними аксесуарами в Грінвіч-Вілледж — вже тоді вона почала формувати свою унікальну колекцію прикрас, що пізніше налічуватиме тисячі екземплярів.

Жінка вивчала історію мистецтв у Нью-Йоркському університеті, працювала копірайтером у виданні Women's Wear Daily та помічницею дизайнера інтер’єрів Елінор Джонсон, підшукуючи рідкісний декор для оформлення квартир, які виставлялися у Нью-Йорку на перепродаж.

У 1948-му Айріс Беррел одружилася з Карлом Апфелем, і через два роки вони створили власну текстильну фірму Old World Weavers, в якій працювали майже півстоліття, до виходу на пенсію. Компанія спеціалізувалася на відтворенні рідкісних тканин XVII, XVIII та XIX століть і 9 разів співпрацювала з Білим домом, допомагаючи в оновленні інтер’єрів під кожного президента США — від Гарі Трумена до Джона Кеннеді й Білла Клінтона.

Подорожуючи світом у пошуках необхідних матеріалів, Айріс Апфель почала збирати унікальний артизанальний одяг та аксесуари з різних країн, від незвичної біжутерії до справжніх коштовностей з історією, які потім демонструвала на світських вечірках в Америці. За словами дизайнерки, її ніколи не цікавило, що про неї думають гості, адже сама мода і стилізація перетворилися для неї на захопливу гру.

У 2005 році її неповторний смак отримав визнання Інституту костюма, де представили виставку «Рідкісний птах: селекція з колекції Айріс Апфель». До експозиції увійшли 40 об’єктів, що досліджували зв’язок між модою і дизайном та перемогу індивідуального стилю над тимчасовим трендом. Саме тоді Айріс підтвердила свій статус визначної особистості у фешн-індустрії, яка протягом 40 років відточувала власний образ, завжди дотепний та яскравий.

Айріс Апфель вільно поєднувала кутюр від Dior з прикрасами з блошиного ринку, а елементи церковного одягу XIX століття — зі шкіряними штанами Dolce & Gabbana. Вона використовувала багатошаровість, віртуозно міксуючи різні епохи та стилі, принти та фактури, і завжди залишалась вірною собі. 

«У мене немає жодних правил, тому що я б постійно їх порушувала, і це було б марною тратою часу»,

— говорила жінка.

Після успіху шоу в Інституті костюма дизайнерка також випустила книгу «Рідкісний птах моди» у 2007 році та продовжила працювати в медійному полі — підписала контракт з модельною агенцією IMG, стала героїнею обкладинок Harper's Bazaar Arabia, Elle India, Dazed та багатьох інших видань, художником вітрин у бутику Bergdorf Goodman, а також героїнею документального фільму Iris («Айріс») від Netflix. 

«Життя таке сіре, тож мода завжди має бути веселою»

— саме такою ми й запам'ятаємо Айріс Апфель, що ніколи не втомлювалася захоплювати та дивувати світ.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ