Два роки: Frolov, Kachorovska, SOVA та Medik8 про роботу в умовах повномасштабної війни та допомогу Україні

Ексклюзивно для Harper`s Bazaar Україна

АВТОР: Аліса Єрмоленко

ФОТО: Надані брендами

ОПУБЛІКОВАНО: 24 лютого 2024

Два роки тому життя кожного українця змінилося назавжди: сотні сімей були розділені тисячами кілометрів, але мільйони об’єдналися у боротьбі. Під звуки вибухів і сирен гартувалася українська ідентичність, пробуджувалася національна свідомість, відроджувалася історична пам’ять. 

Змінилася й діяльність брендів в Україні: підтримати команду і клієнтів, зберегти бізнес, працювати в умовах повітряних тривог і блекаутів — перед ними постали ці й десятки інших викликів. І деякі компанії змогли не лише втриматися, а й відкрити волонтерський напрямок, адже допомога Збройним Силам та постраждалим від війни сьогодні є невід’ємною частиною роботи відповідального бізнесу; масштабуватися та підкорити нові ринки, представити Україну на міжнародній арені тощо. 

До роковин повномасштабного вторгнення fashion-редакторка Harper`s Bazaar Україна Аліса Єрмоленко розпитала представників брендів Frolov, Kachorovska, SOVA та Medik8 про стійкість, волонтерську діяльність, зміну підходів до роботи та переосмислення цінності своїх виробів. 

fashion-редакторка Harper`s Bazaar Україна Аліса Єрмоленко

Frolov

Український couture-to-wear бренд Frolov, заснований у 2015 році, нині відомий на весь світ. Вбрання від дизайнера Івана Фролова носять Beyoncé, Дженніфер Лопес, учасники гурту Måneskin, Ріта Ора, Сем Сміт, Дуа Ліпа та десятки інших зірок. На світовій арені він представляє одяг, натхнений роботами української художниці Жанни Кадирової, особистими спогадами про Крим тощо. 

Як бренд Frolov працює під час повномасштабної війни

У чому, на вашу думку, полягає формула стійкості українських брендів?

На мою думку, формула стійкості українських брендів — це надпотужна команда, чітке розуміння ДНК бренду та безупинна праця, аби не лише професійно робити свою безпосередню роботу, а й використовувати моду, як інструмент, щоб нагадувати про нас світу. 

Я пишаюся нашою командою, яка виготовляє неймовірні речі у неймовірні терміни, незважаючи на ракетні атаки та повітряні обстріли Києва. Саме завдяки нашим колегам, які виявили власну ініціативу, ми поступово понернулися до виробництва під час другого місяця війни. Спочатку для волонтерських цілей, і поступово відновили виробництво повністю.

Звісно, нам дуже допомогли наші міжнародні партнери: British Fashion Council, BLK Agency, Purple PR, Bettter.Community, Angel For Fashion, а також Ukrainian Fashion Week, без підтримки яких ми не змогли б пережити найскладніший початковий період повномасштабного вторгнення і налагодження роботи після. 

Беззаперечно, цікавість до наших брендів та культури у міжнародної аудиторії стрімко зросла, але з часом вона також пішла на спад. Саме тому нашою місією є змінювати наративи й створювати нові асоціації з Україною, адже попри війну про нас мають знати, як про талановитих людей з власною унікальною культурою, відомою на весь світ.

Із чого почалася ваша волонтерська діяльність і як вона трансформувалася за ці два роки? 

Наш перший досвід волонтерської роботи відбувся під час Революції Гідності, коли ми з іншими дизайнерами разом виготовляти бронежилети для людей на Майдані. Тому вже під час повномасштабного вторгнення, коли до нас почали звертатися волонтери, наші майстрині повернулися до хабу і зайнялися пошиттям розвантажень, ракетоносців, а також уніформи нестандартних розмірів для ЗСУ. Ми навіть запустили власний фандрейзинг, а потім і благодійний NFT-проєкт. Так ми збирали кошти для закупівлі необхідних матеріалів для виготовлення бронежилетів, аби захистити серця наших воїнів.

І влітку 2022 року ми запустили благодійний проєкт FROLOV HEART. Це лімітована колекція світшотів, худі та футболок з вишивкою нитками або бісером. Кожне серце вишите вручну нашими майстрами, що робить його унікальним.

Я дуже пишаюся цим проєктом, адже протягом його існування ми зібрали понад 4 млн грн та передали кошти нашим партнерам: «Фонду Маша» Маші Єфросиніної, фонду Сергія Притули NEST, а також для медичного батальйону «Госпітальєри» (цю частину проєкту ми провели спільно з ювелірним домом SOVA, вигтовивши підвіс у формі анатомічного серця FROLOVHEART). 

Як бренд Frolov працює під час повномасштабної війни

Як бренд Frolov працює під час повномасштабної війни

Як ви поєднали волонтерську діяльність з роботою у світі fashion?

Наш благодійний проєкт FROLOVHEART став окремим напрямком діяльності бренду і функціонує як окремий проєкт. Саме так розділивши основну роботу бренду (випуск ready-to-wear та couture колекцій) та благодійну (FROLOVHEART) ми маємо змогу ефективно допомагати фондам-партнерам, проте залишатися вірними ідеї та концепції нашого бренду.  

Як змінився ваш підхід до роботи за 2 роки повномасштабної війни? 

Для нашого бренду завжди було важливо брати активну участь в економічному розвитку країни: зберігати та створювати нові робочі місця у модній індустрії. Особливо гостро це питання стоїть зараз. Це те, що допомагає нам, як бізнесу, підтримувати армію, а також кожному окремому члену команди працювати та залишатися вдома, у своїй країні.

Завдяки нашому проєкту FROLOVHEART ми змогли залучити більшу кількість майстрів, аніж ми потребували досі. Для нас це стало справжнім успіхом всередині команди й бажання розширятися та розвивати бізнес і досі залишається пріоритетом.

Щодо одягу, у перші місяці я не розумів, чи зможу повернутися до створення навіть запланованих колекцій. Але зараз саме життєдіяльність бренду — це те, що дає мені особисту надію та сили не опускати руки. Нам приємно розуміти, що за ці два роки ми трансформували наш власний ринок, де тепер 80% наших замовлень — це Європа, США та ОАЕ. Ми щасливі створювати речі, які обирають міжнародні зірки, бути резидентом Тижня моди у Лондоні та таким чином нагадувати світу про Україну, нашу стійкість, талант і професіоналізм. 

Як бренд Frolov працює під час повномасштабної війни

Як бренд Frolov працює під час повномасштабної війни

Kachorovska

Взуттєвий бренд Аліни Качоровської був заснований у третьому поколінні родини шевців, які з 1957 року працюють над розробкою дизайну та виготовленням взуття. У 2021 році Kachorovska трансформувався у Kacho Group, додавши до асортименту холдингу і жіночий одяг. 

Як бренд Kachorovska працює під час повномасштабної війни

У чому, на вашу думку, полягає формула стійкості українських брендів?

Я думаю, що українці проявляють таку нечувану стійкість впродовж всіх років війни тому, що знають відчуття свободи та її цінність. Протягом багатьох історичних періодів ми втрачали власну свободу, і зараз готові платити власним життям, щоб цього не сталось знов. У першу чергу задля наших дітей і їхнього майбутнього.

Усередині компанії у нас не було жодного сумніву щодо того, що потрібно продовжувати працювати, навіть коли був ризик окупації. Ми придумували різні сценарії того, що будемо робити за найважчих обставин. У перший період дуже допомогло те, що ми зібрали донати у нашої аудиторії й почали шити берці для ЗСУ. Це було дуже важливою ініціативою для нас і моментом єднання між нашою командою, виробництвом та всією нашою аудиторією.

На мою думку, Україна опинилась в унікальній для світу ситуації, яку насправді не переживала ще жодна країна світу. В один момент вивільнилося 30% ринку шляхом того, що пішли іноземні бренди та корпорації. На тлі національного підйому люди почали більше купляти українське. Ми це відчуваємо щодня. За період війни дохід бренду зріс більше ніж на 50%. Те саме з цікавістю з-за кордону: ми отримали величезну кількість підтримки від постачальників, журналістів і просто клієнтів. Найголовніше, що відбулось з початку повномасштабного вторгнення, це те, що всередині країни та за її межами проявились люди, яким не байдуже на тих, хто поруч. Людяність та піклування один про одного стали єднальними факторами для нас. Насправді саме тому ми присвятили колекцію весна-літо — 2024 темі caring tribe. Бо по суті ми всі велике племʼя, що піклується один про одного.

Із чого почалася ваша волонтерська діяльність і як вона трансформувалася за ці два роки? 

Як я вже казала, перше, що ми зробили, це був пошив взуття для наших захисників. Це було вчасно, щиро, а головне — корисно для них. За ці два роки ми пройшли доволі великий шлях відносно благодійної діяльності, вирішивши сфокусуватися на декількох напрямках: відновленні доступу дітей до освіти (робили спільний збір для фонду savED та передали гроші ліцею в деокупованому селищі Михайло-Кропивницьке, що на Чернігівщині), а також відновленні військових. Крім того, ми започаткували програму піклування для військових родичів членів нашої команди. Ми закриваємо точкові потреби по запитах нашої команди та їхніх родичів, які на фронті.

Як бренд Kachorovska працює під час повномасштабної війни

Як ви поєднали волонтерську діяльність з роботою у світі fashion?

Наразі це поєднання доволі органічне. Ми всередині команди вирішили робити все залежне особисто від нас, щоб найшвидше наблизити перемогу. Тому вирішили, що кожен працівник може 10% робочого часу витрачати на волонтерську діяльність або щось, що наблизить нашу перемогу. Компанія оплачує цей час, як робочий.

До роботи ми повернулися дуже швидко. Декілька перших місяців війни ми виготовляли взуття для військових, а після цього повернулись до виробництва власних колекцій. Позитивна бізнес-динаміка відновилась десь на 7 місяць після початку повномасштабного вторгнення.

Як змінився ваш підхід до роботи за 2 роки повномасштабної війни? 

На нас доволі сильно вплинув той рівень людяності, який зʼявився в нашому суспільстві. Тому ми вирішили максимально піклуватись про наших клієнтів. Це починається з продукту, в якому ми робимо, наприклад, анатомічні колодки й підбираємо найякісніші матеріали. І закінчується клієнтським досвідом на будь-якому рівні взаємодії з брендом. Ми сильно виросли за цей час, як і наше суспільство в цілому. 

Як бренд Kachorovska працює під час повномасштабної війни

Як бренд Kachorovska працює під час повномасштабної війни

SOVA

Ювелірний бренд підкорює український ринок з 2000 року, і саме він одним із перших в Україні почав випускати прикраси колекціями, об'єднуючи вироби спільною історією, а також одним із перших звернув увагу на напрямок колаборацій. Йдеться, зокрема, про співпрацю з брендами Litkovska та FROLOV, а також гуртом The HARDKISS та анімаційним фільмом «Мавка. Лісова пісня».

Як бренд SOVA працює під час повномасштабної війни

У чому, на вашу думку, полягає формула стійкості українських брендів?

Перш за все, це об’єднання українців заради спільної мети. Українські бізнеси оперативно об’єднували зусилля, аби допомагати армії, територіальній обороні — всім, хто потребував допомоги. Всі вони побороли тривожне очікування та перейшли до стрімких дій. Саме це й допомогло крок за кроком повернутися до роботи.   

Головним завданням для компанії в перші дні повномасштабної війни була підтримка команди. Розуміючи всю важкість ситуації та потреби людей, ми намагались вже з 24 лютого виплачувати заробітну плату. Багато уваги приділяли й моральній підтримці нашої команди. Ми створили корпоративного бота, який щодня запитував «Як ти?» і кожен міг поділитися своїми думками.  

Звичайно ж, ми потурбувалися і про наших клієнтів. Старались одразу проінформувати, щоб вони не хвилювались за свої прикраси, які знаходитися на ремонті, робили повернення коштів за аванси прикрас.

На певний час ми були вимушені зупинити роботу повністю. Деякі з наших магазинів були знищені, пошкоджені або знаходилися на тимчасово окупованій території. Значна частина працівників була вимушена залишити свої домівки. Зупинилися виробництво та логістика. Постачання товару стало неможливим, а переміщення значно ускладненим. Таким був ефект перших тижнів. Але ми швидко зрозуміли, що маємо відновлювати роботу для того, щоб мати можливість платити податки та виплачувати заробітну плату і таким чином підтримувати працівників. З середини березня почали відновлювати діяльність там, де це можливо. Відкривали магазини, враховуючи міркування безпеки та ситуації у регіонах. У квітні ми частково відновили роботу нашого виробництва. Наші ювеліри були неймовірно раді, що є можливість працювати та допомагати наближати нашу Перемогу. 

Із чого почалася ваша волонтерська діяльність і як вона трансформувалася за ці два роки? Як ви поєднали волонтерську діяльність з роботою у світі fashion?

Волонтерська діяльність ювелірного дому SOVA почалася з класичного доната на армію, а розвинулась в окремі повноцінні проєкти світового рівня. Сьогодні благодійна складова невід'ємна частина роботи бренду. Кожен квартал ми створюємо прикрасу з ідеєю, яка розкриває важливу тему, таким чином заохочуємо людей долучитися не тільки донатом, а й глибше зануритися в різні сфери, які потребують підтримки. 

Протягом двох років повномасштабної війни нам разом з партнерами вдалося зібрати та перерахувати на допомогу близько 330 000 000 гривень. 

Першим великим благодійним проєктом SOVA з початку повномасштабного вторгнення став проєкт з нагоди Дня Матері у травні. Ми перераховували частину коштів від продажу кожної прикраси SOVA, аби зібрати кращі святкові кошики та подарувати теплі слова та усмішку мамі, чий син чи донька наразі не можуть привітати її особисто, адже боронять Свободу країни. Тоді наша команда вперше після 24 лютого зібралася знову разом і ми самостійно складали кожен кошик, підписували листівки, щоб додати ще більше любові до кожного кошика.  

Символічно до Дня Незалежності ми презентуємо автентичні лінійки — у 2022 році це була колекція KALYNA з червоними коралами, яка відображає символ української ідентичності. Ця колекція є однією з найуспішніших бренду SOVA й сьогодні. У 2023 році ми презентували колекцію CULTURE, що є символом сили української культури в ювелірних прикрасах. Золоті колоски — це нагадування про силу землі, своє коріння та незламне життя. 

Як бренд SOVA працює під час повномасштабної війни

Як бренд SOVA працює під час повномасштабної війни

Як змінився ваш підхід до роботи за 2 роки повномасштабної війни?

Наразі благодійні проєкти для українських брендів не перевага — а обов’язок. Ми переосмислили багато інформаційних приводів і не втрачаємо можливості привернути увагу до важливих питань і зібрати кошти на необхідні для наших хлопців речі. Вся наша команда працює над тим, аби кожна співпраця звучала на всю країну — від браслетів «Азовсталь» до проєкту з розмінування країни «Нам тут жити» разом з «Київстар».

Як бренд SOVA працює під час повномасштабної війни

Як бренд SOVA працює під час повномасштабної війни

Medik8

Британський бренд Medik8, офіційним дистриб’ютором якого в Україні є компанія Starlit, присвятив себе створенню простого режиму догляду, який забезпечуватиме здорову й красиву шкіру на все життя. Medik8 є піонером передових технологій індустрії та проводить власні дослідження ретиніл ретиноату та ретинальдегіду. Окрім цього, бренд розвиває власні освітні програми. 

Як Medik8 працює під час повномасштабної війни

У чому, на вашу думку, полягає формула стійкості брендів в Україні?

Стійкість як така є складовою ДНК кожного українця, тож коли мова йде про локальні бізнеси та бренди відповідь очевидна — ми не маємо права зупинитись, не маємо права перестати підтримувати ЗСУ, не маємо права демотивувати команду, яка продовжує трудитись задля спільної перемоги. 

Оскільки ми працюємо з провідними світовими брендами з США, Великої Британії, Франції та Нідерландів, то досить часто бачимо щирий подив колег і чуємо одне й те ж питання: «Як вам це вдається?». Частково це теж надихає. 

Із чого почалася ваша волонтерська діяльність і як вона трансформувалася за ці два роки? 

Насправді волонтерська діяльність та благодійність були невід’ємним аспектом філософії компанії Starlit (офіційний дистриб’ютор Medik8, Perricone MD, RevitaLash та інших брендів в Україні) від початку її заснування. Якщо говорити про трансформацію після початку повномасштабного вторгнення, то тепер ми ставимо вищі плани продажів, продуктивності, щоб мати змогу допомагати ще більше. Відверто кажучи, не звикла хизуватись досягненнями в цьому сенсі, бо вважаю волонтерство обов’язковою частиною функціонування: ми не можемо прожити без повітря, але ми й не виживемо, якщо не підтримуватимемо захисників. Особисто я пишаюся тим, що нам вдалось доправити до Дніпровського опікового центру коштовний і рідкісний матеріал, який значно прискорює загоєння дуже складних поранень, ми передали на фронт 16 Старлінків, приймали участь у пошитті жіночої форми, підтримуємо жертв сексуального насильства під час війни. 

Звісно, вразливі верстви населення в такий скрутний час залишати сам на сам зі своїми особистими війнами недопустимо, тож продовжуємо допомагати дітям, людям похилого віку, тваринам, а також не зупиняли співпрацю з фондом «Квітна», який опікується жінками, що борються з раком грудей.

Як бренд Medik8 працює під час повномасштабної війни

Як бренд Medik8 працює під час повномасштабної війни

Як ви поєднали волонтерську діяльність з роботою у світі beauty?

Ми повернулись до роботи в кінці березня 2022 року, бо бачили потребу у підтримці команди та їхніх сімей, бачили запити від партнерів, відчували, що це потрібно усім дотичним до нашого бізнесу. 

Поєднувати beauty-бізнес з волонтерською діяльністю нескладно, тому що особисто я переконана: краса МАЄ рятувати світ, красивий бізнес має бути не тільки ефективним, а й максимально змістовним та етичним.

Як змінився ваш підхід до роботи в Україні за 2 роки повномасштабної війни? 

Я би сказала, що ми здійснили практично квантовий стрибок у розвитку компанії та галузі краси в цілому, бо прийняли рішення впроваджувати нові інструменти та підходи, привозити нові відомі бренди, чітко визначати Україну на карті інтересів потенційних міжнародних партнерів. Тішусь, що ми розширюємо команду, даємо нові робочі місця, будуємо ком’юніті однодумців, щоб розвиватись і масштабуватись разом.

Говорячи окремо про Medik8, під час повномасштабної війни ми вкотре переконались, наскільки сильно користувачі і партнери люблять цей бренд. Нам писали: «Я втратила дім і свою улюблену косметику Medik8, дуже сумую за нею», «Я взяла з собою лише одну сукню, паспорт і ваш крем» або «Привіт, я на нулі, зв’язок поганий, але дуже хочу замовити у вас подарунок дружині». Кожен такий відгук неймовіно надихає і розчулює, тому ми завжди реагуємо на них і від чистого серця даруємо трохи краси і турботи цим людям.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ